۱۳۹۱ تیر ۲۸, چهارشنبه

رسمیت یافتن بازار آزاد ارز در طرحهای حکومتی




پس از مدتها تلاش دولت و پایوران رژیم برای تک نرخی کردن ارز و ادعای کنترل بازار آزاد و نوسانات آن، اکنون مشخص می شود، نه تنها ارز تک نرخی نشده بلکه مدتهاست در بخش واردات، ارز سه نرخی محاسبه می شود.
بر اساس این طرح که توسط نمایندگان مجلس آخوندها داده شده است، قیمت دلار به صورت مرجع، صادراتی و ارز آزاد محاسبه می شود.
به گفته متولیان واردات کشور، تخصیص ارز به کالاهای لوکس و مصرفی با ارز دولتی لزومی ندارد، آنها همچنین می گویند ارز به قیمت 1226 تومان تنها باید به ده قلم کالا تخصیص یابد.
ساسان خدایی، مدیر کل ثبت سفارش سازمان توسعه تجارت ایران در این باره می گوید: "
بر این اساس اولویت‌ها در تخصیص ارز به طور جدی در نظر گرفته می‌شود؛ بنابراین تا زمانی که ارز کالاهای متقدم تامین نشود، ارز دولتی به کالاهای دیگر تخصیص نمی‌یابد."هرچند خدایی ارز را دو نرخی اعلام میکند و می گوید: "در حال حاضر و با اعمال روش جدید ارز ۱۲۲۶ تومانی و ارز حاصل از صادرات که نرخ آن معادل ارز آزاد است، وجود خواهد داشت."از سوی دیگر ارسلان فتحی، رییس کمیسیون اقتصادی مجلس آخوندها خبر از "طرح حذف ارز مسافرتی" با نرخ دولتی می دهد. خبرگزاری حکومتی مهر روز گذشته "سه شنبه" به نقل از او می نویسد: "بر اساس طرح تازه، ارائه ارز مسافرتی به نرخ دولتی باید متوقف شود و مسافران خارج از کشور باید ارز مورد نیاز خود را به قیمت آزاد تهیه کنند."با این حساب بر خلاف ادعاهای پایوران رژیم نه تنها آنها قادر به کنترل بازار ارز و تک نرخی کردن آن نشده اند، بلکه با سه نرخی کردن و یا در اصل دو نرخی کردن آن، بازار آزاد ارز را رسمیت می بخشند.
از هم اکنون مشخص است که این عمل پایوران رژیم که رسمیت یافتن بازار آزاد ارز است، تاثیر مستقیمی بر روی کالاهای اساسی خواهد گذاشت. از سوی دیگر بازار آزاد ارز که اینگونه توسط پایوران رژیم رسمیت می یابد محلی است برای سو استفاده کردن آنان تا با فروش گرانتر ارز به مردم، جیب های خود را انباشته کنند.
رسمیت یافتن بازار آزاد به معنی دست داشتن پایوران رژیم در آن و سو استفاده عده ای دزد و کلاه بردار از موقعیت کنونی است.
جعفر پویه

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر