۱۳۹۱ مرداد ۲, دوشنبه

۶۵ درصد از دریاچه ارومیه خشک شده است


یک مقام سازمان حفاظت از محیط زیست ایران بار دیگر وضعیت دریاچه اورمیه را وخیم خواند و گفت که بر اساس گزارش‌های ارائه شده، در حال حاضر بیش از ۶۵ درصد عرصه دریاچه خشک شده است.
اصغر محمدی فاضل در گفت‌و‌گو با ایرنا، تاکید کرده است که کمتر از ۳۵ درصد از عرصه دریاچه ارومیه آبدار است.
به گفته وی، «بخش‌هایی از دریاچه به دلیل غلظت و تراکم املاح به رنگ قرمز در آمده است که نشان دهنده وخامت وضعیت دریاچه در آن بخش هاست».
آقای فاضل افزوده است: «همچنین اندازه گیری املاح برخی از نقاط دریاچه نشان می‌دهد که در این بخش‌ها املاح به حالت فوق العاده اشباع رسیده یعنی ترکیبات املاح و نمک دریاچه به حدی رسیده که نشان می‌دهد دریاچه در آن قسمت آماده خشک شدن است».
در سه دهه اخیر در حوزه آبی دریاچه ارومیه حدود ۱۷ سد ساخته شده است و یک راه گذر خاکی که شرق و غرب این دریاچه را به هم وصل می‌کند نیز حوزه آبی یاد شده را عملا به دو بخش تقسیم کرده است. به گفته کار‌شناسان محیط زیست، این اقدامات، دو دلیل عمده خشک شدن دریاچه ارومیه بوده است.
دریاچه ارومیه که شور‌ترین دریاچه جهان است به دلیل کم آبی در برخی از نقاط حتی تا ۱۰ کیلومتر پس‌روی داشته است.
در صورت ادامه روند فعلی تخمین زده می‌شود که دریاچه ارومیه تا سه سال آینده به طور کامل خشک شود که به گفته محمدباقر صدوق، معاون محیط طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست، «در این صورت ۱۰ میلیارد تن نمک به صورت گرد و غبار و توفان بر سر شش میلیون نفر ساکن مناطق اطراف خواهد ریخت.»
این در حالی است که به گزارش خبرگزاری فارس، محمد جواد محمدی‌زاده، رییس سازمان حفاظت از محیط زیست، روز شنبه گفته است که «وجود سونامی نمک در دریاچه ارومیه را قبول ندارم».
در دو سال اخیر اعتراض‌های زیادی در شهرهای ارومیه و تبریز علیه «بی‌توجهی» مقامات دولتی ایران به خشک شدن دریاچه ارومیه صورت گرفته که این اعتراض‌ها با سرکوب نیروهای پلیس و بازداشت شمار زیادی از معترضان روبرو شده است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر