۱۳۹۱ مرداد ۱۰, سه‌شنبه

حذف حداقل یک کالای اساسی از سبد غذایی كارگران



ایلنا
افزایش سرسام آور قیمت بسیاری کالا‌ها، به ویژه مواد پروتئینی و لبنی، بیش از ۲ میلیون و ۹۰۰ هزار اصفهانی که در خانواده‌های کارگری زندگی می‌کنند را مجبور کرده است دست کم یکی از کالاهای اساسی در سبد غذایی خود را حذف کنند.

به گزارش خبرنگار ایلنا در اصفهان، براساس آمارهای سازمان تامین اجتماعی استان اصفهان، بیش از۹۳۰ هزار اصفهانی کارگر هستند و همراه با خانواده‌هایشان ۲ میلیون و ۹۰۰ هزار نفر یا به عبارت دیگر ۶۰ درصد جمعیت استان را تشکیل می‌دهند، این در حالی است که اصغر برشان دبیر اجرایی خانه کارگر اصفهان در گفتگو با ایلنا اعلام کرد: افزایش قیمت کالاهای اساسی به خصوص در یک ماه اخیر، کارگران را مجبور کرده دست کم یکی از اقلام اساسی در سبد غذایی خود را حذف کنند.

این فعال کارگری با بیان اینکه حداقل دستمزد در سال ۹۱ با اختلاف زیادی از نرخ واقعی تورم تعیین شده است، گفت: متاسفانه از‌‌‌ همان روزهای نخست سال، کارگران با افزایش قیمت برخی اقلام به ویژه لبنیات روبرو شده و قدرت خرید خود را از دست دادند و باید با امدادهای غیبی زندگی خود را اداره کنند.

برشان از کاهش مصرف و حذف مواد پروتئینی و لبنی در سبد غذایی این قشر خبر داد و افزود: روند رو به رشد قیمت کالاهای اساسی در برابر ثابت ماندن دستمزد‌ها، چاره‌ای جز این باقی نمی‌گذارد.

او خاطر نشان کرد: از سوی دیگر، اگر کارگری می‌توانست یک نوبت میوه فصل برای خانواده خود خریداری کند، در این شرایط علاوه بر حذف یا کاهش مصرف مواد پروتئنی و لبنی، نمی‌تواند با نرخ متوسط کیلویی سه هزار تومان، از این محصولات استفاده کند.

دبیر اجرایی خانه کارگر اصفهان، با اشاره به اهمیت کامل بودن جیره غذایی و مصرف مکمل‌های لازم، در سلامت کارگران، گفت: این در حالی است که دولت هم بین دو قشر کارمند و کارگر تبعیض قائل شده و کارگران را از دریافت بن‌های کمکی تهیه کالاهای اساسی محروم کرده است.

وی از بی‌نتیجه ماندن پی گیری‌های صورت گرفته برای رفع این تبعیض خبر داد و اظهار داشت: سال گذشته قرار بود بن ماه رمضان و شب عید بین کارگران نیز توزیع شود اما این کار در پیچ و خم تهیه آمار و اطلاعات لازم، فراموش شد در حالی که آمار و اطلاعات کافی از طریق سازمان تامین اجتماعی و اتحادیه‌های کارگری وجود دارد و شبکه‌های توزیع گسترده‌ای هم برای تقسیم این کالاهای اساسی موجود است.

دبیر خانه کارگر اصفهان با تاکید بر نقش مکمل‌های غذایی و تغذیه مناسب در سلامت جامعه یاداور شد: حذف این کالا‌ها از سبد غذایی یک قشر بزرگ از جامعه، پیامدهای اجتماعی و درمانی فراوانی به دنبال خواهد داشت که بیش از هر چیز بار تامین هزینه‌های درمانی دولت را سنگین‌تر می‌کند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر