۱۳۹۱ مهر ۲۸, جمعه

کاهش مضاعف مزد همراه با کاهش ارزش ریال




حداقل دستمزد تعیین شده در پایان سال 90 چون سالهای گذشته با نرخ تورم همخوانی نداشت و بسیار کمتر از رشد نرخ تورم در نظر گرفته شده بود. بر اساس داده های آماری، دستمزد تعیین شده در شورای عالی کار برای سال 91، معادل یک سوم خط فقر قرار داشت. سقوط ارزش ریال در برابر ارزهای خارجی و تبدیل پول ملی به کاغذی بی ارزش، تاثیرات مخرب خود را بر زندگی کارگران و مزدبگیران به ویژه شمار زیادی که حداقل حقوق دریافت می کنند، گذاشته است.
هنگام تعیین دستمزد در شورای عالی کار بر سر نرخ تورم توافق نبود. و نرخ تورم بسیار پایین تر از نرخ واقعی آن در نظر گرفته شد. به همین دلیل قرار بر این شد که با نوسانات نرخ تورم، حداقل حقوق طی سال بازنگری شود. حقوق کارگران و مزدبگیران فقط طی چند هفته به میزان کاهش ارزش ریال، سقوط کرد. پایین بودن دستمزد و عدم کَفاف آن برای تامین حداقلهای زندگی از مشکلات کارکران و مزد بگیران است. برای نمونه نرخ مسکن هر سال بالا می رود طوری که اجاره خانه یکی از مشکلات مردم است و بسیاری از مردم قادر به پرداختن آن نیستند.
بحران اقتصادی هر چه بیشتر ناامنی کار و بیکاری را دامن زده است. تعطیلی بیشر واحدهای تولیدی، عدم پرداخت مزد و از دست دادن کار در ماههای اخیر مشکلات کارکران و مزدبگیران را افزایش داده است.
بیش از 5 هزار کارکر کارخانه گیتی پسند اصفهان 5 ماه است حقوق دریافت نکرده اند. نایب رئیس انجمن صنفی کارکران کوره پزخانه های ورامین از بیکاری 2500 کارکر کوره پزخانه در ورامین خبر داده است. وی می گوید از 40 واحد کوره پزخانه های شهرستان ورامین فقط 10 کوره باقی مانده و به همین دلیل تعداد کارکران به 500 نفر رسیده است. در رویدادی دیگر رئیس پژوهشکده علوم و صنایع غذایی اعلام کرد که بیش از 3 میلیون و 750 هزار تن در ایران از گرسنگی رنح می برند.
سیاستهای اقتصادی رژیم بر رندگی مردم و کارکران تاثیرات فاجعه باری می گذارد. بر همین منظر رژیم از اعتراضهای گسترده کارکران و مزدبگیران هراس داشته و فشار بر فعالان گارگری را افزایش داده است.
زینت میرهاشمی

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر