۱۳۹۱ آبان ۸, دوشنبه

سفر هیات پارلمانی اروپا به ایران و لغو آن، دو روی نیرنگ و فلاکت یک سکه




لغو سفر هیات پارلمانی اروپا به ایران اثبات دو امر کلی است: نخست، شدت و حدت تزویر و دروغگویی اروپا که تلاش می کند راه را برای تجارت با رژیم باز کند، اما زیر فشار مخالفتها ناچار می شود، یک محمل حقوق بشر برای این هدف بتراشد و دوم، وضعیت وخیمی که جمهوری اسلامی در آن قرار دارد که حتی در شرایط انزوای فلاکت بار بین المللی هم تن به پرسش حقوق بشر که پایمالی آن نقش اساسی در بقایش دارد را نمی دهد.
خانم "تاریا کرونبرگ"، رییس فنلاندی هیات روابط پارلمان اروپا با ایران گفته بود که پنج نماینده پارلمان اروپا "به منظور ارتقای مناسبات اروپا با ایران" به تهران خواهند رفت و همچنین در جلسه ماه جولای هیات نمایندگان اروپا، از این سفر به عنوان "تمرین پل سازی" یاد شد. در همین حال، کاظم جلالی، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ارتجاع نیز هدف این سفر را "ترسیم افق روشن ‌تر از روابط آینده ایران و اروپا" توصیف کرده بود.
پیشنهاد این سفر از سوی "باربارا لوخ‌بیلر" از حزب سبزها و "کورت لشنر" از حزب دمکرات مسیحی آلمان مطرح شده بود که از سوی برخی دیگر از احزاب به شدت با آن مخالفت شد. استيونسون، نماینده پارلمان اروپا از اسکاتلند و رییس "گروه دوستان ایران آزاد" که بسیاری از پارلمانترهای پارلمان اروپا را گردهم آورده، ضمن تاکید بر اینکه جمهوری اسلامی مردم ایران را نمایندگی نمی کند، این حرکت را "رسوا" توصیف کرد. وی گفت: "آنها دستان قاتلان و ستمگرانی که بيش از 300 نفر را از آغاز سال جاری شکنجه و اعدام کرده اند، خواهند فشرد."
تحت همین فشارها بود که هیات اروپایی در آستانه سفر خود درخواست دیدار با نسرین ستوده و جعفر پناهی، برندگان جایزه ساخاروف را مطرح کرد که به لغو آن انجامید. البته تلاشهای حامیان حفظ رژیم در پیشبرد این توطیه و اعتراضات فعالان حقوق بشر در افشاگری علیه آن را نباید از خاطر دور داشت.
در رابطه با تحمیل شدن این درخواست به هیات اروپایی اشاره علاءالدین بروجردی، رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی رژیم شنیدنی است. او می گوید: "طرح پیش شرط برای این سفر مورد نظر پارلمان اروپا و ایران نبوده است. بنابراین طرح این موارد خلاف موافقت اولیه است و آن هم ناشی از فشار لابی صهیونیست بر پارلمان اروپا است."
خواست هیات اروپایی برای دیدار با نسرین ستوده و جعفر پناهی را جمهوری اسلامی اقدامی "مداخله جویانه" توصیف کرد. این ادعا فقط برای جلوگیری از طرح نقض حقوق بشر در ایران مطرح می شود. پایمالی حقوق شهروندان ایرانی امری است که بیش از پیش و افزون بر رویارویی با فعالیتهای هسته ای رژیم باید در مرکز توجه قرار گرفته و بر آن تاکید شود. لیلا جدیدی 


هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر