۱۳۹۱ آبان ۱, دوشنبه

کرۀ جنوبی، طلب ٧٠ میلیون دلاری ایرانی‌ها را نمی‌دهد




گروه صنعتی "انتخاب" که قبلاً برای خرید یک شرکت کره‌ای ٧٠ میلیون دلار پرداخت کرده بود، اینک به دلیل تحریم‌ها قادر نیست معامله را پایان دهد. صدها کارگر این گروه صنعتی در مقابل سفارت کره دست به تظاهرات زدند و پول پرداخت شده را مطالبه کردند.
به گزارش سایت‌های خبری ایرانی، ١٥٠٠ نفر از کارگران گروه صنعتی انتخاب برای اعتراض به «لغو یک طرفه قرارداد ایران و کره جنوبی» مقابل سفارتخانۀ این کشور در تهران تجمع کردند. 
به گزارش خبرگزاری مهر، کارگران گروه صنعتی انتخاب، با مجوز قانونی از وزارت کشور در مقابل سفارت کره در خیابان شیخ بهایی جمع شدند.

حمید غزنوی- سخنگوی گروه صنعتی انتخاب، به این خبرگزاری گفت: «سه سال قبل گروه صنعتی انتخاب در مزایده قانونی برای خرید شرکت "دوو"** با شرکت "کنکو"* قراردادی منعقد کرد… در این مزایده که شرکت‌های بزرگی از کشورهای اروپایی و آمریکا بودند ایران برنده شد و مبلغ ٧٠ میلیون دلار به عنوان پیش پرداخت به این شرکت واریز کرد».

غزنوی ادامه داد: «با توجه به تشدید تحریم‌ها، شرکت "کنکو" قرارداد مابین را یکطرفه لغو کرد و الان سه سال است که ٧٠ میلیون دلار شرکت "انتخاب" در دست کره‌ای‌هاست و اگر پول پرداخت نشود خط تولید بسیاری از لوازم خانگی ایران تعطیل شده و هزاران کارگر بیکار می‌شوند».

به نوشتۀ خبرگزاری مهر، «در این مراسم گروه‌های ویژه ضربت و پلیس دیپلماتیک، امنیت تظاهرکننده‌ها را تأمین کردند».

تظاهرات کارگران که از اصفهان به محل منتقل شده بودند، سرانجام با پادرمیانی سفیر کره و وعدۀ مذاکره پایان یافت.

گروه صنعتی "انتخاب" در معرفی خود می‌نویسد، که این گروه «به عنوان بزرگ‌ترين توليدكننده لوازم خانگي كشور جمهوري اسلامی ايران، در سال ١٣٦٧ فعاليت خويش را آغاز كرده است». در سایت این گروه آمده است: «گروه صنعتی "انتخاب" از قطب‌هاي بزرگ صنعتی ايران اسلامی بشمار مي‌آيد كه با بومی‌سازي دانش و فناوري توليد لوازم خانگی و احداث مجتمع‌هاي تحقيقاتی در جنوب شرقی آسيا و همچنين اروپاي غربی نام خود را در رديف بزرگ‌ترين و پيشرفته‌ترين توليدكنندگان لوازم خانگي جهان مطرح نموده است».

خبرگزاری فرانسه می‌نویسد که، مؤسسۀ "انتخاب" در سال ٢٠١٠ شرکت کره‌ای "دوو الکترونیکز" را به قیمت ٣٩٧ میلیون یورو خرید. ظاهراً گروه انتخاب مبلغ ٧٠ میلیون دلار را به عنوان پیش‌پرداخت به طرف کره‌ای داده است، اما اینک به دلیل تحریم‌ها، انجام معامله غیرممکن شده است.

شرکت "دوو الکترونیکز" شعبه‌ای از شرکت "دوو"** بود که دیگر تحت این نام وجود ندارد. این شرکت در گروه‌های بزرگ‌تر کره‌ای ادغام شده است.رادیو فرانسه: نوشتۀ فرید وهابی

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر