۱۳۹۰ مرداد ۳, دوشنبه

دومین مشتری بزرگ نفت ایران به جای پول نفت، کالاهای بنجل به رژیم می فروشد




روزنامه فایننشال تايمز  در گزارشي نوشته است حکومت های ایران و چين براي دور زدن تحريم هاي مالي ايالات متحده شيوه اي جديد براي معاملات پاياپاي كالا به كالا در قبال فروش نفت ايران به چين در پيش گرفته اند.

به گزارش سای حکومتی عصر ايران، بر اساس اين گزارش چيني ها چندان بي ميل نيستند كه به بهانه تحريم هاي مالي رژیم از دادن دلار به جمهوری اسلامی به بهانه تحريم هاي مالي و بانكي سر باز بزنند و در عوض رژیم ایران را مجبور به خريد "كالاهاي بنجل" خود كنند.

این روزنامه ادامه داد: مقامات ایرانی از اینکه بزرگترین مشتریان نفت خام ایران مثل چین و هند نمی توانند در مقابل نفتی دریافتی، پول بدهند عصبانی هستند. این روند باعث شده که در ایران، برخی از ارزها با کمبود روبه رو شوند.

در ادامه این گزارش آمده است: اين گزارش مي افزايد اين به نفع چيني هاو هندي ها است كه به جاي دادن دلار ، در ازاي خريد نفت ايران، به اين كشور "يوان" ( پول ملي چين ) يا "روپيه" ( پول ملي هند) بدهند و يا در عوض در ازاي پول نفت ايران با بستن قرار دادهايي مبادله پاياپاي كالا به كالا كنند.

گزارش فایننشال تايمز  بر اساس ادعاي برخي منابع مي نويسد كه ايران و چين هم اكنون مشغول مذاكره هستند تا به جاي پرداخت سالانه 20 ميليارد دلار از سوي چين به ايران ( براي خريد نفت ) دو كشور يك قرار داد مبادله كالا به كالا منعقد كنند و ايران به جاي دريافت پول در ازاي فروش نفت خود از چين كالا وارد كند.

تايمز مالي مي نويسد چين هم اكنون به دليل تحريم هاي مالي و بانكي آمريكا ، در دو سال گذشته 30 ميليارد دلار بابت پول نفت وارداتي خود از ايران بدهكار است و اين مذاكرات در واقع به عنوان راهي براي برون رفت از اين وضعيت و پرداخت بدهي چين به ايران در حال انجام است .
گفتني است هم اكنون مشكل پرداخت پول نفت صادراتي ايران ، يكي از مشكلات جاري در روابط اقتصادي ايران و هند نيز است و بنا به اعلام منابع رسمي در ايران هند هم اكنون رقمي بين 5 تا 8 ميليارد دلار بابت خريد نفت ايران بدهكار است.

تايمز مالي در ادامه به نقل از يكي از مقامات سابق ايران مي نويسد كه ايران هنوز مشغول بررسي طرح مبادله پاياپاي كالا و نفت با چين است و هنوز در اين باره تصميم نگرفته است.

این مقام سابق می گوید: مسئولان ایران و چین برای حل مشکل هنوز در مرحله اولیه مذاکرات هستند ولی هنوز به نتیجه ای نرسیده اند. تهران پیشنهاد چینی ها برای دریافت کالا یا یوان در مقابل نفت صادراتی به چین را نپذیرفته است.چین و هند از باقی ماندن پول نفت ایران در بانک های خود بسیار خوشحال هستند.

چین و هند به ترتیب بزرگترین مشتری نفت ایران هستند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر