۱۳۹۰ مرداد ۶, پنجشنبه

سهم بیشتر برادران قاچاقچی در دولت




پس از مدتها تاخیر، روز گذشته (چهارشنبه) محمود احمدی نژاد، وزرای پیشنهادی خود را برای چهار وزارتخانه به مجلس معرفی کرد. علی لاریجانی، رییس مجلس پس از قرائت نامه رسمی احمدی نژاد گفت که جلسه اخذ رای اعتماد برای وزیران پیشنهادی روز چهارشنبه آینده برگزار خواهد شد. معرفی پاسدار رستم قاسمی، فرمانده قرارگاه خاتم الانبیا سپاه پاسداران به عنوان وزیر نفت، تازه ترین حرکت محمود احمدی نژاد در برابر مجلس ملاهاست که اختلاف دولت با آن یکی از معضلات رژیم ولایت فقیه است.
سپردن وزارت نفت به فرمانده قرارگاه خاتم الانبیا نشان می دهد که احمدی نژاد هنوز امید دارد تا با واگذاری سهم بیشتری از قدرت دولتی به سپاه، از یک طرف آن بخش از مدعیان سپاهی که در برابر او قد علم کرده اند را سرجای خود بنشاند و از سوی دیگر، با روبرو ساختن مجلس با نظامیان تشنه قدرت، مخالفان مجلس نشین را با یک حریف قدر روبرو سازد.
نظامیان در دولت احمدی نژاد جای ویژه ای داشته و به جز بدنه اجرایی دولت که در دست فرماندهان سپاه است، دو وزارتخانه عمرانی یعنی وزارت نیرو و وزارت راه را فرماندهان سپاه تا کنون مال خود کرده بودند. با به دست گرفتن اختیار وزارت نفت، قرارگاه خاتم الانبیا نه تنها یکی از کلیدی ترین وزارتخانه های کشور را به چنگ خواهد آورد، بلکه خود به عنوان یکی از پیمانکاران این وزارتخانه به مقام کارفرما نیز صعود خواهد کرد. به این ترتیب در سه وزارتخانه، سپاه همزمان کارفرما، پیمانکار و ناظر خواهد بود.
این یعنی واگذاری پولساز ترین وزارتخانه ها به فرماندهان سپاه! با این حساب قرارگاه خاتم الانبیا معاف از هرگونه حسابرسی مالی و پرداخت مالیات و نظارت عمومی، از کنترلهای دست و پا گیر گمرکی و پرداخت عوارض و... با سودهای بی حساب و کتاب، به رشد سرطانی خود ادامه خواهد داد.
از سوی دیگر روز چهارشنبه آینده مجلس در برابر یک چالش بزرگ قرار خواهد داشت. آنان می دانند که احمدی نژاد با وارد کردن پاسدار قاسمی دست به یارگیری جدید زده است. علی لاریجانی که خود از فرماندهان سپاه است، در این مورد چه خواهد کرد؟ آیا او پاسدار قاسمی را به عنوان وزیر نفت از مجلس عبور خواهد داد یا در برابر احمدی نژاد که برای جبران تلفات درگیریهای تا کنونی و ادعای پاسدار جعفری در دستگیری افراد نزدیک به او، بازی جدیدی را تدارک دیده ، قد علم خواهد کرد؟
همچنین حضور فرمانده سپاه در پست وزارت نفت، این وزارتخانه را با یک مشکل جدی روبرو خواهد کرد، زیرا تحریم بودن سپاه از یک طرف و قرار داشتن نام قاسمی به طور مشخص در لیست تحریمیهای سازمان ملل، اتحادیه اروپا و آمریکا از سوی دیگر، نه تنها مشکل وزارت نفت را کم نخواهد کرد، بلکه آنرا با یک چالش بزرگ بین المللی روبرو خواهد ساخت. هرچند علاالدین بروجردی، رییس کمیسیون امنیت ملی مجلس ملاها در این باره می گوید: "
رستم قاسمی پس از حضورش در (وزارت) نفت به طور طبیعی نامش از لیست تحریمیها خارج خواهد شد و به راحتی می‌تواند به سفرهای خارجی خود بپردازد."چنین اتفاقی در مورد علی اکبر صالحی، رییس پیشین سازمان انرژی اتمی افتاد. زیرا او پس از انتخاب به عنوان وزیر امور خارجه از لیست تحریم اتحادیه اروپا خارج شد. اما آیا این موضوع در مورد رستم قاسمی نیز صادق خواهد بود؟ فرق صالحی و قاسمی در این است که صالحی وقتی به وزارت نفت رسید، دیگر رییس سازمان انرژی اتمی نبود، اما پاسدار قاسمی به عنوان فرمانده قرارگاه خاتم الانبیا سپاه پاسداران به این سمت انتخاب شده است. در چنین صورتی امکان خروج او از لیست تحریمیها مشکل خواهد بود. آیا اتحادیه اروپا و آمریکا با خارج کردن قاسمی از لیست، بی خاصیت بودن آن را اعلام نخواهند کرد؟
و سوالات بسیار دیگری که حرکت احمدی نژاد با انتخاب وزیر نفت برانگیخته است. در این وضعیت آنچه مجلس و مدعیان هماوردی با احمدی نژاد که احتمالن حمایت غیر مستقیم رهبر را نیز به همراه دارند، در روز چهارشنبه آینده انجام خواهند داد تعیین کننده است.
جعفر پویه

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر