۱۳۹۰ مرداد ۴, سه‌شنبه

مجموعه‌ای از اخبار کوتاه نقض حقوق بشر در ایران




مرگ یک زندانی سیاسی در زندان ارومیه
بعد از ظهر روز گذشته دوم مردادماه سال جاری یک زندانی سیاسی، در بهداری زندان مرکزی ارومیه براثر بیماری جان باخت.
به گزارش آژانس خبری موکریان، ناصر خانی زاده اهل بوکان که اخیراً از زندان بوکان جهت معالجه به ارومیه منتقل شده بود روز گذشته در بهداری زندان ارومیه درگذشت. گفته می شود ناصر خانی زاده که از بیماری دستگاه گوارش به شدت رنج می برد از طرف دادگاه انقلاب به اتهام همکاری با یکی از احزاب مخالف به 18 ماه حبس محکوم شده بود.
 
ایقان شهیدی، فعال حق تحصیل به ۵ سال حبس تعزیری محکوم شد
کمیته گزارشگران حقوق بشر  :  ایقان شهیدی فعال حق تحصیل و شهروند بهائی، در دادگاه بدوی از سوی شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی مقیسه به «پنج سال حبس تعزیری» محکوم شد.

بر اساس این گزارش، دادگاه این دانشجوی محروم از تحصیل بهائی به اتهام «عضویت در گروهک غیرقانونی کمیته حق تحصیل»، «تبلیغ گسترده علیه نظام جمهوری اسلامی ایران» و «عضویت در جامعهٔ بهائی» در تاریخ هفتم تیرماه ۱۳۹۰ در شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران برگزار شده بود.

ایقان شهیدی در تاریخ ۱۱ اسفند ۱۳۸۸ به همراه نوید خانجانی و سما نورانی، به اتهام فعالیت برای محرومین از تحصیل در کمیتهٔ حق تحصیل در شهر کرمانشاه بازداشت و به بند «۲ الف» سپاه در زندان اوین منتقل شده بود. او در ۲۰ اردیبهشت ۱۳۸۹ با تودیع وثیقه آزاد شد.


تشکیل دادگاه مهران فرجی خبرنگار روزنامه شرق‬ و فعال ستاد مهدی کروبی
 جرس:  دادگاه رسیدگی به اتهامات مهران فرجی خبرنگار اجتماعی روزنامه شرق در شعبه 28 دادگاه انقلاب به ریاست قاضی مقیسه برگزار شد. فرجی در این جلسه آخرین دفاعیات خود را اراده کرد.
به گزارش رسیده به جرس، این روزنامه نگار که سابقه فعالیت در خبرگزاری های ایسنا و ایلنا و روزنامه های کارگزاران، فرهنگ آشتی و اعتمادملی را دارد، هجدهم آذر سال گذشته در منزل پدرش در قزوین ازسوی ماموران امنیتی بازداشت و به بند 209 زندان اوین منتقل شد
او پس از دو ماه با سپردن قرار وثیقه یکصد میلیون تومانی آزاد شد.‬
 
 
پیام شمس‌الواعظین به روزنامه‌نگاران : مدتی در میان شما نخواهم بود، برای اجرای حکم ظالمانه زندان به اوین میروم
به همه همکارانم درهر کجای گیتی سلام می کنم و درود می فرستم

من برای مدتی در میان شما نخواهم بود، قرار است برای اجرای حکم ظالمانه زندان به زودی خود را به اوین معرفی کنم. این کمترین چیزی است که به گمان من برای حفظ استقلال روزنامه نگاران و حفظ موقعیت حرفه ای روزنامه نویسی در کشور باید به عنوان هزینه پرداخت کنیم. طی 10 سال اخیر این پنجمین بار است که به زندان می روم به اتهام حرف زدن و نه چیز دیگر.

وقتی در یک سرزمین حرف زدن جرم تلقی می شود، معنای آن این است که اندیشیدن و فکر کردن نیز ضوابطی دارد البته از دیدگاه کسانی که برای حرف زدن شهروندان و روزنامه نگاران محدودیت ایجاد می کنند. ما روزنامه نگاران باید خود را سپر بلای شهروندان بکنیم تا در تمامی امور از حق آزادی بیان برخوردار باشند. به زندان افکندن مدافعان آزادی بیان و اندیشه آخرین رفتاری است که در قرن بیست و یکم به نام پاره ای از کشور ها از جمله ایران ثبت شده است اما خرسندی من این است که این شیوه رفتار حکومت های یاد شده آخرین مقاومت های خود را تجربه می کند.

من به همه همکاران گرامی ام به ویژه روزنامه نگارانی که در سایه این محدودیت ها و انبوده مشکلات در درون کشور مشغول فعالیت هستند این امید را می دهم که نابسامانی های موجود رو به پایان است حتی اگر بهای این ماجرا سنگین باشد.

به همه همکارانمان مجددا درود می فرستم و به آنها توصیه می کنم که با نگاهی سرشار از امید به آینده به فعالیت های خود ادامه دهند و از موانع موجود نهراسند.

متبع :
google reader : ehsan's shared items
روزنامه نگار، عضو ادوار تحكيم وحدت

تداوم بازداشت نسیم صمیمی، شهروند بهایی، در ساری

خبرگزاری هرانا - با گذشت بیش از ۱۰ روز از بازداشت نسیم صمیمی (نوروزیان)، شهروند بهایی ساکن شهر ساری، وی همچنان در سلول انفرادی بازداشتگاه کچوئی به‌ سر می‌برد.
به گزارش کمیته گزارشگران حقوق بشر، این درحالی است که در این مدت، وی تنها دوبار با خانواده‌اش تماس تلفنی داشته و یک‌بار در تاریخ اول مرداد موفق به ملاقات با خانواده‌اش شده است.
به نظر می‌رسد بازداشت این شهروند بهایی، با دانشگاه علمی بهاییان مرتبط باشد. به گزارش منابع آگاه، جوادی بازجوی اداره اطلاعات طی تماس‌های تلفنی، برخی بهاییان دیگر ساکن شهر ساری را در صورت عدم معرفی مسئول دانشگاه علمی بهاییان در این شهر «تهدید به بازداشت» کرده است.
در اول خرداد ماه سال جاری، نزدیک به ۱۵ نفر از مسئولان دانشگاه علمی بهاییان در شهرهای مختلف بازداشت شدند.
 

صدور حکم اعدام برای ۵۴ متهم طی چهار ماه

سخنگوی قوه قضائیه از صدور حکم اعدام برای ۵۴ مجرم جرایم خشن طی چهار ماه گذشته خبر داد. 
سخنگوی قوه قضائیه پس از اعلام صدور حکم اعدام برای ۵۴ فرد «جرایم خشن» طی چهار ماه گذشته، گفت: پرونده‌های خمینی شهر، کاشمر و قتل مرحوم روح‌الله داداشی به دادگاه ارسال شده و به زودی حکم آنها صادر می‌شود.
به گزارش آفتاب نیوز، غلامحسین محسنی اژه ای بعداز ظهر دوشنبه در شانزدهمین نشست خبری خود اظهار داشت: قوه قضائیه مصمم است با «جرایم خشن و خاص» همانند تجاوز، آدم ربایی و تجاوز به عنف که امنیت جامعه را مختل می‌کند «به صورت جدی» برخورد کند.
رئیس قوه نیز به همه روسای دادگستری استانها تاکید کرده است که این موضوعات را به دقت پیگیری کنند. همچنین وی از دادستانی درخواست کرده شرایط پیگیری پرونده از دادسرا تا اجرا فراهم شود.
وی ادامه داد: دیوان عالی کشور نیز موظف شد شعبات ویژه‌ای را برای رسیدگی خارج از نوبت این پرونده‌ها تعیین کند.
سخنگوی قوه قضائیه از ارسال پرونده حادثه خمینی‌شهر به دادگاه کیفری خبر داد و گفت: هم اکنون این پرونده به همراه پرونده کاشمر، دو مورد در تهران و پرونده قتل مرحوم داداشی به دادگاه ارسال شده است و به زودی حکم صادر می‌شود. طی چهار ماه نخست امسال ۵۴ نفر در خصوص «جرایم خاص» به «اشد مجازات» محکوم شدند که ۴۵ نفر از آنها به دار مجازات در ملاء عام و در زندان آویخته شدند.
***
اعتصاب غذای سه زندانی اهل حق در زندان يزد، موکريان
آژانس خبری موکريان - سرويس حقوق بشر - براساس اخبار رسيده سه تن از زندانيان اهل حق محبوس در زندان يزددست به اعتصاب غذا زده اند.
به گزارش آژانس خبری موکريان و به گفته نزديکان اين افراد، سهند علی محمدی٬ بخش علی محمدی و عبادالله قاسم زاده در اعتراض به آنچه عدم اطلاع از دليل دادگاهی مجدد خود عنوان شده، از روز شنبه يکم مرداد ۱۳۹۰ دست به اعتصاب غذا زده اند.
يادآور می گردد سهندعلی محمدی٬ بخش علی محمدی و عبادالله قاسم زاده از اهالی روستای اوچ تپه از توابع شهرستان مياندوآب هستند که در پی درگيريهای سال ۱۳۸۳ بين نيروی انتظامی و جمعی از پيروان اهل حق در اين شهر دستگير و پس از محاکمه هر کدام به تحمل ۱۳ سال حبس و تبعيد به زندان يزد محکوم شدند

بی خبری از وضعیت سید احمد رضا احمد پور

سید احمد رضا احمد پور عضو حزب جبه ی مشارکت شاخه ی قم کماکان در بازداشت به سر می برد وخانواده ی او از وی هیچ اطلاعی در دست ندارند.
سید احمد رضا احمد پور عضو حزب جبه ی مشارکت شاخه ی قم و وبلاگ نویس و محقق که هفته ی پیش توسط ماموران لباس شخصی اطلاعات بازداشت شده است کماکان در بازداشت به سر می برد وخانواده ی او از وی هیچ اطلاعی در دست ندارند.
به گزارش «خانه حقوق بشر ایران» وی که از جانبازان زمان جنگ نیز هست، از ناراحتی شیمیایی و همچنین دیسک کمر رنج می برد که بنا به گفته ی پزشک معالج وی او باید تحت نظر دائم پزشک باشد .
سید احمد رضا احمد پور سال ۸۸ نیز توسط ماموران وزارت اطلاعات بازداشت شده بود که بعد از اتمام بازجویی توسط دادگاه ویژه روحانیت به اقدام علیه امنیت ملی، تبلیغ علیه نظام و هتک حیثیت روحانیت به یکسال حبس محکوم شده بود که دوره محکومیت ولی سال گذشته به اتمام رسیده بود.
احمد رضا احمد پور سال گذشته نیز در طی بازداشتش توسط اطلاعات و همچنین در طول مدت حبس بارها به دلیل نقض حقوق شهروندی خود دست به اعتصاب غذا زده بود.

نگرانی از بازگشت سیدضیا نبوی و دیگر زندانیان زندان کلینیک اهواز به زندان کارون

تعدادی از زندانیان کلینیک اهواز که در پی افشای وضعیت ناهنجار و فاجعه بار زندان کارون اهواز به این زندان اعزام شده بودند، مجددا به زندان کارون بازگشت داده شدند.
به گزارش خبرنگار کلمه، در حالی که پس از انتشار نامه تکان دهنده سید ضیا نبوی به محمد جواد لاریجانی، دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضاییه درباره وضعیت غیرقانونی و ضد انسانی حاکم بر زندان کارون اهواز، این زندانی سیاسی به همراه تعدادی دیگر از زندانیان امنیتی و سیاسی کارون به زندانی با شرایط مطلوب تر در اهواز اعزام شده بودند، تعداد ۱۰ نفر از این زندانیان به کارون بازگشته و برخی اخبار و شایعات از بازگشت باقی زندانیان به این زندان سخت و جانفرسا حکایت دارد.
البته گزارش ها از احداث بندی جدید در کارون اهواز حکایت دارد اما هنوز این بند ساخته نشده و ۱۰ نفر بازگشت داده شده در همان وضعیت اسفبار سابق به سر می برند ضمن آنکه فضای کلی حاکم بر زندان کارون، امیدها برای آنکه احداث بند جدید، بهبود قابل ملاحظه ای در وضعیت اسفبار این زندان ایجاد کند را بسیار کمرنگ می کند.
این در حالی است که زندانیان زندان کلینیک اهواز و خانواده های آنها، از برخورد مسئولان این زندان به نیکی یاد کرده و امیدوارند این برخورد و بازخوردهای مثبت آن بر فضای دیگر زندان ها از جمله زندان کارون تاثیر مثبت گذاشته و شرایط بهبود یابد ولی تا زمان اعمال این تغییرات و از جمله بهبود امکانات داخل زندان کارون، بازگشت هر یک از این زندانیان موجب نگرانی بسیار این زندانیان و خانواده های آنهاست.
در حال حاضر و پس از بازگشت ۱۰ زندانی به کارون،حدود ۴۰ نفر دیگر در زندان کلینیک اهواز حضور دارند.
 
دادگاه محمد صادق جوادی حصار به تعویق افتاد، هرانا
خبرگزاری هرانا - جلسهٔ دادگاه محمد صادق جوادی حصار، از فعالین سیاسی ساکن مشهد، که قرار بود امروز دوشنبه، سوم مردادماه برگزار شود، به تعویق افتاد.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، روز گذشته از سوی دفتر شعبه هشتم دادگاه انقلاب مشهد به محمد صادق جوادی حصار اطلاع دادند که جلسهٔ فردا صبح که قرار بود به منظور "بازخوانی و تکرار" محاکمهٔ وی تشکیل شود، لغو شد است.
زمان برگزاری این جلسه به تاریخ ۹۰/۵/۱۷ موکول شده است.
این در حالیست که دادگاه اتقلاب مشهد در آذرماه سال گذشته آخرین دفاع را از نامبرده اخذ و ختم دادرسی را اعلام کرده بود ولی در این مدت اقدام به صدور رای نکرده و گویا تکرار محاکمه به در خواست ادارهٔ اطلاعات انجام می‌شود.
لازم به یادآوری ست که محمد صادق جوادی حصار در پی دستگیری های گسترده پس از حوادث ششم دی ماه ۱۳۸۸ بازداشت و در خرداد ماه ۸۹، پس از بیش از پنج ماه بازداشت موقت، از زندان آزاد شد.
شایان ذکر است ، طی روزهای اخیر احمد قابل، دین پژوه و امیر شیبانی‌زاده، فعال سیاسی و مدنی نیز به دادگاه انقلاب مشهد احضار شده‌اند.
 

محکومیت یک فعال سیاسی آذربایجان به حبس

آیت مهرعلی بیگلو فعال سیاسی آذربایجان به یک سال حبس محکوم شد. 
دادگاه آیت مهرعلی بیگلو فعال سیاسی آذربایجان را به اتهام «اختفای هادی موسوی» و «کمک به خروج غیر قانونی سجاد رادمهر از کشور» به یک سال حبس تعزیری محکوم کرده است.
به گزارش «خانه حقوق بشر ایران» این فعال سیاسی سال ۸۸ دستگیر و پس از ۹ ماه انفرادی با قرار وثیقه ی ۱۰۰ میلیون تومانی آزاد شد.
پرونده ی ۵ اتهام دیگر او«عضویت در شورای مرکزی حزب گاموح»، «اقدام علیه امنیت ملی»، «تبلیغ علیه نظام»، «تبانی و اجتماع علیه نظام» و «جاسوسی» در دادگاه انقلاب تبریز در حال رسیدگی است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر