۱۳۹۰ مرداد ۹, یکشنبه

اخباری از زندان و دستگیری های اخیر




سه فعالان ادبی و فرهنگی کُرد دستگیر شدند

یک فعال حقوق بشر در کردستان به "کمپین بین المللی حقوق بشر" گفت که طی هفته‌ گذشته سه تن از فعالان ادبی و فرهنگی شهر گیلان‌غرب در استان کرمانشاه توسط نیروهای امنیتی این شهر بازداشت و به بازداشتگاه اداره اطلاعات مرکز استان در کرمانشاه منتقل شده‌اند.

جمال خانی (شاعر)، فرهاد وکیلی‌نیا (معلم) و نعیم نجفی (دانشجو) هر سه در حوزه ادبیات و فرهنگ کُردی فعالیت داشته، عضو انجمن “بانان” شهر گیلان‌غرب بوده‌ و سایتی را با نام “تاق‌وه‌سان” اداره می‌کردند.

دلیل بازداشت و اتهام این افراد هنوز مشخص نیست. اما گفته می‌‌شود در همین هفته مأموران امنیتی به منزل سه نفر دیگر از فعالان کُرد شهر گیلان‌غرب مراجعه نموده ولی موفق به بازداشت آنها نشده‌اند.

اجرای حکم چهار سال و نیم زندان محسن صادقی‌نور از شهروندان زرتشتی

محسن صادقی‌نور از شهروندان زرتشتی روز ۸ مرداد ماه بعد از احضار به دادسرای مستقر در زندان اوین برای اجرا و سپری کردن دوران محکومیت خود دستگیر شد.

به گزارش «خانه حقوق بشر ایران» صادقی نور در تاریخ ۱۸ بهمن ماه ۱۳۸۸ و به خاطر شرکت در تظارهرات روز عاشورا (ششم دی) به همراه همسرش نگار شاهپری و برادران همسرش ابوالفضل و محمدجواد شاهپری دستگیر و به زندان اوین منتقل شدند.

محسن صادقی‌نور در شعبه ۲۶ بیدادگاه رژیم در تهران به ریاست قاضی پیرعباسی محاکمه و به اتهامات "اجتماع و تبانی و توهین به مقدسات اسلامی و توهین به رهبری وفعالیت تبلیغی علیه نظام جمهوری اسلامی از طریق گسترش آیین زرتشت و برپایی جشن‌های ایرانی مانند مهرگان و نوروز در کنار آرامگاه کوروش و اخلال در نظم عمومی کشور" به ۴ سال و ۶ ماه زندان و ۷۴ ضربه شلاق و جریمه نقدی حکوم شده بود.

این حکم پس از هفت ماه از سوی شعبه ۵۴ بیدادگاه تجدید نظر استان تهران عینا به تأیید
 رسید.
محسن جوادی افضلی و ناصر آذرنیا دستگیر شدند

محسن جوادی افضلی و ناصر آذرنیا، دو فعال سیاسی محکوم به حبس، روز گذشته جهت اجرای حکم بازداشت شدند. محسن جوادی افضلی و ناصر آذرنیا، دو تن از اعضای انجمن موسوم به "فرزندان ایران بزرگ" که روز گذشته، مورخ هشتم مردادماه، به دادسرای مستقر در اوین جهت ابلاغ حکم احضار شده بودند، در همان محل دستگیر شده اند.

گفته می شود، این دو پس از دستگیری به زندان اوین منتقل شده اند.

بر اساس رای بیدادگاه اسلامی تهران محسن جوادی افضلی و ناصر آذرنیا، هر یک به تحمل دو سال و شش ماه و دو روز زندان  و ۷۴ ضربه شلاق محکوم شده اند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر