۱۳۹۰ آبان ۳, سه‌شنبه

ایده حذف ریاست جمهوری، برآمد شکاف در هرم قدرت






اظهارات ولی فقیه مبنی بر امکان حذف ریاست جمهوری و جایگزینی آن با نخست وزیر، منعکس کننده وضعیت بحرانی حکومت است. به این معنا که جدالها و کشمکشهای میان باندهای حکومتی به میزانی شدت یافته که از یک سو فُرم کنونی حاکمیت نمی تواند پاسخی برای بحران موجود داشته باشد و از طرف دیگر ولی فقیه توانایی همبسته کردن سرنشینان کشتی زهوار دررفته حکومتی را ندارد.
صحبتهای خامنه ای پیرامون حذف نهاد ریاست جمهوری که به سمت هر چه مطلق کردن قدرت خود و فرار از هزینه نمایشهای انتخاباتی است، نه از موضع قدرت بلکه دقیقا از موضع ضعف است. طرح این موضوع از طرف ولی فقیه به معنای ناتوانی او در اعمال اتوریته در شکل کنونی است. علی خامنه ای که قبای ولی فقیه برایش گُشاد است، برای مهار نیروهای شریک در قدرت از ابزار سرکوب استفاده کرده است.
طرح موضوع حذف نهاد ریاست جمهوری امکان حذف نهادهای دیگر مانند مجمع تشخیص مصلحت نظام را آسان تر می کند. در صورت عملی شدن چنین طرحی که یکی از چالشهای جدی میان باندهای درون قدرت است، تضادهای درون حاکمیت در ابعاد کلان شدت می یابد.
حسن غرویان شاگرد مصباح یزدی، علت طرح این مساله را «اصطکاک فعلی بین مجلس و دولت» دانسته معتقد است «از سال 1392 به بعد، شکل نظام سیاسی ایران تغییر خواهد کرد». وی از شور و فتور سینه چاکان ولایت در طرح این ایده می گوید:«در محافل روحانی و حوزوی، تا جایی که من خبر دارم، استقبال زیادی از این بحث مقام معظم رهبری صورت گرفته است. کم‌هزینه‌شدن انتخابات و افزایش وحدت دولت و مجلس دلایل اصلی استقبال روحانیان از این بحث است.»
محمد دهقان عضو هیات رئیس مجلس، روز دوشنبه 2 آبان در گفتگو با خبرگزاری حکومتی مهر ایده انحلال مجمع تشخیص مصلحت را مطرح می کند.
هاشمی رفسنجانی که بقای خود را از جمهوریت نظام می داند، حذف نهاد ریاست جمهوری را تضعیف جمهوریت نظام دانسته و کاری خلاف قانون اساسی می داند. وی به درستی می داند که مجمع تشخیص مصلحت در تیررس این طرح خواهد بود. رفسنجانی در صحبتهایش به مداخله ولی فقیه و نقش نمایشی مصلحت نظام اشاره می کند.
به گزارش رسانه های خبری، دوشنبه 2 مهر، رفسنجانی می گوید ولی فقیه «بنا به صلاحدید، بخش وظیفه نظارتی خود در سیاستهای کلی را به مجمع واگذار کرده اند، اما به دلیل این که ابزار اجرایی لازم نظارت را نداشته‌ایم، متأسفانه تاکنون نتوانسته‌ایم در این بخش موفق عمل کنیم و راضی‌کننده نیست.»
 زینت میرهاشمی

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر