۱۳۹۰ آبان ۹, دوشنبه

مجموعه‌ای از اخبار کوتاه نقض حقوق بشر در ایران




سه نفر در شاهرود در ملاء عام شلاق زده شدند
خانه حقوق بشر ایران (رهانا): سه متهم پرونده‌ی آدم‌ربایی در شهرستان شاهرود در ملاء عام شلاق خوردند.
خبرگزاری ایسنا گزارش داده است که ۹۹ ضربه شلاق در ملاء عام بخشی از مجازات «ر.م» فرزند م، «م.ب» فرزند الف و «ی.ع» فرزند ع، از متهمان پرونده‌ی آدم ربایی در شاهرود بود که پس از تایید توسط دیوان عالی کشور در ملاءعام به اجرا در آمد.
در این پرونده که محکومان به عنوان مسافرکش یک شهروند خانم را به خارج از شهر منتقل کرده و وی را مورد آزار و اذیت قرار دادند، با حکم دادگاه کیفری استان به شلاق در ملاء عام و حبس در زندان محکوم شده بودند که پس از رسیدگی به درخواست تجدید نظر محکومان در دیوان عالی کشور محکومیت شلاق در ملاء عام و در یکی از میادین شهرستان شاهرود به اجرا در آمد.
روابط عمومی دادگستری استان سمنان مدعی شده که «اجرای قاطعانه احکام صادره، پاسخ دستگاه قضایی به خواسته‌های مردم و اقدامی در جهت پیشگیری از ارتکاب چنین جرایمی در استان فرهنگی و مذهبی سمنان بوده است.»
 

تایید حکم سه سال حبس و ده سال تبعید یک روحانی منتقد

سایت ندای سبز آزادی: حکم سیزده سال محکومیت احمدرضا احمدپور، روحانی منتقد در دادگاه تجدید نظر تایید شد.
احمد رضا احمد پور روحانی منتقد و زندانی سابق ، عضو حزب جبهه ی مشارکت شاخه ی قم ، وبلاگ نویس (پژواک خاموش ) و پژوهشگر حوزه علمیه است که در تاریخ ۹۰/۰۴/۲۷ توسط مامورین اطلاعات قم دستگیر شده بود.
او سرانجام بعد از گذشت حدود ۴ ماه حکم محکومیت خود را از دادگاه تجدید نظر ویژه روحانیت قم دریافت کرد .
احمد پور که در مهر ماه به سه سال حبس در زندان اهواز و ده سال تبعید به شهر ایذه محکوم شد. آقای احمدپور به این حکم اعتراض کرد. اما در دادگاه تجدید نظر نیز این حکم تایید شد .
پس از آنکه احمد پور نامه ای به سازمان ملل ارسال کرد به اتهام نشر اکاذیب به قصد تشویش اذهان عمومی، تبلیغ علیه نظام و هتک حیثیت روحانیت متهم شد .
به عبارت دیگر در این پرونده، نامه نگاری به سازمان ملل که ایران هم عضو آن است و حق عضویت پرداخت می کند و رئیس جمهور آن هر ساله پشت تریبون آن قرار میگیرد جرم تلقی شده است .
نکته دیگر آنکه شاکی این پرونده نیز دادگاه ویژه روحانیت است که خود مرجع رسیدگی به شکایت خودش شده است .
این روحانی منتقد در تمامی مراحل رسیدگی به اتهاماتش از داشتن وکیل قانونی محروم بوده و دادگاه بر خلاف قانون غیر علنی برگزار شده است .

احضار و بازداشت یک فعال دانشجویی در کردستان

آژانس خبری موکریان
سرویس حقوق بشر
یک فعال دانشجویی اهل سنندج توسط نیروهای امنیتی بازداشت و روانه زندان شد.
بنا به گزارش رسیده به سرویس حقوق بشر آژانس خبری موکریان، یکی از اعضای اتحادیه دمکراتیک دانشجویان کرد و دبیر پیشین انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه کردستان به نام اسعد باقری روز گذشته 8 آبان ماه از سوی ستاد خبری اداره اطلاعات سنندج احضار و در پی مراجعه به این اداره بازداشت شد
تا لحظه تنظیم این گزارش از اتهام یا اتهامات احتمالی این فعال دانشجویی اطلاعی در دست نیست.
یادآور می گردد پیشتر نیز چهار عضو اتحادیه دمکراتیک دانشجویان کرد به نام های مهدی دعاگو، میلاد کریمی، سوران دانشور و شیرزاد کریمی در پی احضار به ستاد خبری اداره اطلاعات بازداشت و پس از مدتی با قرار وثیقه آزاد شده بودند.
 

بازداشت یکی دیگر از اعضای ستاد موسوی

خبرگزاری هرانا - حسین فایضی، از اعضای ستاد مهندس میرحسین موسوی، صبح روز چهارشنبه بیستم مهر ماه بازداشت شد.
به گزارش کلمه، در این روز سه مامور امنیتی پس از ورود به منزل آقای فایضی و تفتیش آن، این فعال ستاد مهندس موسوی را بازداشت کرده و وسایل شخصی او را نیز با خود برده‌اند.
مراجعات مکرر خانواده وی به دادسرای شهید مقدسی و پیگیری از سازمان های مرتبط نیز هیچ نتیجه ای نداشته است و مسئولان امنیتی و قضایی تاکنون هیچ اطلاعی از وضعیت او به خانواده نداده‌اند.
بدین ترتیب پس از گذشت بیش از ۱۵ روز، خانواده هیچ اطلاعی از وضعیت او ندارند و با وجود آنکه وی دو کودک خردسال دارد که وابستگی شدیدی به پدر خود دارند، حتی از یک تماس تلفنی محروم بوده است.
آقای فایضی جانباز است و با توجه به عفونت شدید در ناحیه گوش خود، تحت درمان بوده و این موضوع بر نگرانی خانواده درباره سلامتی وی افزوده است.

آزادی سه فعال سیاسی به قید التزام

خانه حقوق بشر ایران (رهانا): عسل اسماعیل زاده، پیمان عارف و شرر کنور تبریزی که روز گذشته بر سر مزار ندا آقا سلطان بازداشت شده بودند، روز جاری به قید التزام آزاد شدند.
عسل اسماعیل زاده، پیمان عارف و شرر کنور تبریزی که روز گذشته پس از شرکت در مراسم ختم مادر آرش صادقی، بر سر مزار ندا آقا سلطان و شهدای قطعه ۲۵۷ حاضر شده و بازداشت شده بودند، روز جاری آزاد شدند.
به گزارش خانه حقوق بشر ایران، این سه فعال سیاسی، پس از انتقال به پلیس امنیت شهر ری، روز جاری با قرار التزام و نگه داشتن مدارک شناسایی، آزاد شدند.
بر اساس این گزارش، قرار است صبح فردا، این فعالان سیاسی، به دادسرای اوین برای تکمیل تحقیقات در ارتباط با آن‌چه بر سر مزار ندا آقا سلطان رخ داده مراجعه کنند، هم‌چنین از آن‌ها خواسته شده و تعهد گرفته شده که از شهر تهران خارج نشوند.
انتقال حسین رونقی پس از دو بار عمل جراحی به زندان اوین
حسین رونقی ملکی، زندانی سیاسی که به دلیل از کار افتادن یکی از کلیه‌های وی در چند روز گذشته ۲ بار مورد عمل جراحی قرار گرفته بود مجددا به زندان اوین منتقل شد.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا؛ ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، صبح امروز مسئولین زندان اوین حسین رونقی ملکی، فعال حقوق بشر را که در زندان یکی از کلیه‌های خود را از دست داده و تحت عمل جراحی قرار گرفته بود مجددا به زندان منتقل کرده‌اند.
 لازم به ذکر است وضعیت حسین رونقی ملکی به شدت وخیم بوده و نیاز مبرمی به مرخصی استعلاجی تحت نظر پزشک متخصص برخوردار باشد.
احضار و بازداشت یک فعال دانشجویی در کردستان

یک فعال دانشجویی اهل سنندج توسط نیروهای امنیتی بازداشت و روانه زندان شد.
 بنا به گزارش رسیده به سرویس حقوق بشر آژانس خبری موکریان، یکی از اعضای اتحادیه دمکراتیک دانشجویان کرد و دبیر پیشین انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه کردستان به نام اسعد باقری روز گذشته 8 آبان ماه از سوی ستاد خبری اداره اطلاعات سنندج احضار و در پی مراجعه به این اداره بازداشت شد
تا لحظه تنظیم این گزارش از اتهام یا اتهامات احتمالی این فعال دانشجویی اطلاعی در دست نیست.
 یادآور می گردد پیشتر نیز چهار عضو اتحادیه دمکراتیک دانشجویان کرد به نام های مهدی دعاگو، میلاد کریمی، سوران دانشور و شیرزاد کریمی در پی احضار به ستاد خبری اداره اطلاعات بازداشت و پس از مدتی با قرار وثیقه آزاد شده بودند.
 
اعدام قاچاقچیان شیشه در ملاءعام
رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر گفت: به زودی سرکردگان و قاچاقچیان موادمخدر شیشه در ملاء عام اعدام می شوند.
سردار علی مویدی در بازدید از غرفه مهر با اشاره به اعدام سرکردگان و قاچاقچیان ماده مخدر شیشه اظهار داشت: از بدو ابلاغ قانون جدید مبارزه با مواد مخدر شاهد همکاری خوب دستگاه قضایی و سرعت عمل وشدت عمل در برخورد با تهیه کنندگان، توزیع کنندگان و عوامل ترانزیت این ماده مخدر صنعتی هستیم و در آینده نزدیک عوامل و سرکردگان باندهای تولید و ترانزیت موادمخدر شیشه با همکاری دستگاه قضایی در ملاء عام به اشد مجازات می رسند.
وی با بیان اینکه خوشبختانه قوه قضائیه همکاری و تعامل خوبی با پلیس داشته است تصریح کرد: باندهای مافیایی نسل جوان را هدف گرفته اند و به دنبال تمامی جوامع هستند.
مویدی افزود: جامعه ای می تواند در مقابل سونامی موادمخدر موفق باشد که نسبت به آن آگاهی کامل پیدا کند.
جابجایی یک زندانی سیاسی دیگر در زندان تبریز
یک زندانی سیاسی تبعه ترکیه به نام نیهات تونجر ۲۳ ساله که به اتهام ارتباط با احزاب کردی بازداشت شده است اخیرا از بند زندانیان سیاسی به بند ۱۲ محکومین زندان تبریز منتقل شد.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، این زندانی سیاسی که به اتهام ارتباط با احزاب کردی مخالف دولت ترکیه بازداشت و به ۵ سال حبس در تبعید محکوم شده است در اقدامی نامتعارف به اتهام اخاذی در زندان به بند ۱۲ محکومین که محل نگهداری زندانیان عادی است منتقل شده است.
 گفتنی است، پیش‌تر نیز هوتن جاوید کیان وکیل پایه یک دادگستری به دلیل نامعلومی به بند متادون زندان تبریز منتقل شده است و علاوه بر آن هم چنان از رسیدگی پزشکی محروم است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر