۱۳۹۰ آبان ۹, دوشنبه

حکومت بیمار حاکم بر ایران از شلاق برای تامین سلامت جامعه استفاده می کند




خبرگزاری حکومتی ایسنا: رييس دادگستري شهرستان ساوه با اشاره به موضوع تعرض و مزاحمت براي اطفال و زنان در معابر و اماکن عمومي افزود: نمونه‌اي از اين رفتارها مزاحمت و تعرض به افراد به خصوص تعرض و مزاحمت براي اطفال و بانوان است که قانونگذار به لحاظ ويژگي جسمي و روحي و رواني آنان و به جهت فراهم کردن موجبات سلامت تأمين جاني و اخلاقي و تربيتي براي افراد مزاحم و تعرض مجازات تعيين کرده است.

وي افزود: ماده 619 قانون مجازات اسلامي اشعار داشته هر کس در اماکن عمومي يا معابر، متعرض يا مزاحم اطفال يا زنان شود يا با الفاظ و حرکات مخالف شئون و حيثيت به آنان توهين کند به حبس از دو تا شش ماه و تا 74 ضربه شلاق محکوم خواهد شد.

وي با اشاره به اينکه تعرض به معناي دست درازي کردن و احتمالاً مزاحمت جسماني مراد است، تصريح کرد: مزاحمت به معناي به زحمت و رنج انداختن است و کسي که با رفتار و کردار خود اطفال و زنان را به زحمت انداخته و يا اياب و ذهاب آنان را محدود سازد.

وي بيان کرد: توهين شامل حرکات، گفتار، رفتار و اعمالي است که موجب تخفيف و تحقير طرف شود و ملاک تشخيص اينکه چه الفاظ و اعمالي و حرکاتي توهين تلقي مي‌شود، عرف است و احراز آن با دادگاه است. مزاحمت و تعرض ممکن است در اماکن عمومي مثل مهمانخانه، هتل، کافه، رستوران، مسافرخانه، پانسيون، قهوه خانه، مساجد، ورزشگاه و ... باشد. در داخل اماکن يا معابر ممکن است اماکن ديگري وجود داشته باشد مانند باجة تلفن عمومي، تاکسي، اتوبوس و ... که اين مکان‌ها نيز مشمول موضوع هستند. ممکن است چنانچه مردي در معابر عمومي زني را بدون به کار بردن لفظ يا الفاظي و يا حرکاتي تعقيب کند و مسلم شود که قصد مزاحمت دارد و هدف وي از تعقيب مزاحمت است و عرفاً هم عنوان مزاحمت بر آن صادق باشد، اين عمل قبيح جرم است و در اين مورد فرقي نمي‌کند که مرد لفظي به کار برده باشد يا خير.

وي ادامه داد: لازم به يادآوري است که اصولاً فريادها و جارو جنجال‌هاي توهين آميز نسبت به افراد مشمول جرم توهين نسبت به افراد است. لکن سر و صداهاي غير متعارف که به ويژه شب هنگام در آرامش افراد اخلال ايجاد مي‌کنند موضوع جرايم بر ضد آرامش افراد است.

شاکرمي با بيان اينکه جوانان به خصوص دانشجويان و دانش‌آموزان ضرورت دارد توجه داشته باشند، افزود: مزاحمت يا تعقيب اطفال و يا زنان و يا به کار بردن الفاظ و يا حرکات که موجب تحقير و تخفيف آنان باشد جرم است و در صورت اعلام شکايت شاکي و يا دستگيري توسط مرجع نيروي انتظامي، دادگستري با متعرضان و مزاحمان و اهانت کنندگان به اطفال و زنان برخورد قاطع و بدون اغماضي خواهند کرد.

وي درخصوص رعايت حجاب شرعي توسط بانوان نيز گفت: در تبصره ذيل ماده 638 قانون مجازات اسلامي آمده است زناني که بدون حجاب شرعي در معابر و انظار عمومي ظاهر شوند به حبس از 10 روز تا دو ماه و يا از 50 هزار تا 500هزار ريال جريمه نقدي محکوم خواهند شد.

اين مسوول قضايي با بيان اينکه حجاب شرعي بانوان، پوشانيدن تمام بدن به غير از صورت و کفّين است، خاطر نشان کرد: عدم رعايت حجاب شرعي از ناحيه بانوان سبب مي‌شود جوانان مغلوب اين صحنه ها شده و زمام پارسا يي و تقوا را از دست بدهند، نهاد خانواده و گرمي آن به سردي گرايد و هزاران مفسده ديگر رخ دهد.

وي بيان کرد: حجاب جزء ضروريات دين مبين اسلام است و به آن تأکيد فراوان شده است. فلذا ضرورت دارد زنان مسلمان و عفيف و مقيد به اصول اسلامي بدن و موي خود را از مرد نامحرم بپوشاند و اين موضوع را به دختران خود آموزش بدهند و مواردي که ضرورت دارد دختران آنان در مسيرخانه تا مدرسه بدانند بدانها آموزش داده شود و نکات لازم را يادآوري کنند و نظارت کافي بر فرزندان خود داشته باشند.



هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر