۱۳۹۰ آبان ۱, یکشنبه

گزارش آماری نقض حقوق بشر - ویژه مهر ماه ۱۳۹۰




خبرگزاری هرانا - نهاد آمار، نشر و آثار مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران بر اساس برنامه ماهانه خود که بیش از ۱۹ ماه از آغاز آن می‌گذرد، اقدام به انتشار گزارش آماری ماهانه از وضعیت حقوق بشر ایران ویژه مهرماه ۱۳۹۰ نمود‫.
‎ در این نوشتار ۲۰۳ گزارش حقوق بشری منتشره مهرماه در ۱۱ رسته حقوقی مورد بررسی قرار گرفته است. و علاوه بر تلاش برای ارتقای دقت گزارشات تلاش شده است جنبه‌های آموزشی نیز در گزارش تقویت شود. ‬ بررسی حقوقی اخبار و گزارشات مهم و پرداختن به گزارشاتی که بیشترین و کمترین توجه را به خود اختصاص داده است در کنار استفاده از محاسبات آماری و نموداری را باید از دیگر نکات برجسته این گزارش دانست‫.
متن کامل این گزارش به شرح زیر است، هم چنین برای دریافت نسخه PDF آن اینجا کلیک کنید.
ارزیابی عمومی در مورد اخبار نقض حقوق بشر در مهرماه
نقض گسترده‌ی حقوق بشر در ایران، در مهرماه سال جاری نیز همچون ماه ها و سال های گذشته تداوم داشت، به نظر می رسد برای یافتن علل این مهم جدا از مشکلات رفتاری حکومت ایران لازم است معضلات فرهنگی‌ای که جامعه‌ی ایرانی نیز با آن مواجه است را مورد بررسی قرار داد.
با توجه به بررسی اخبار منتشر شده در ماه گذشته، مهم ترین آن ها مربوط به انتشار اولین گزارش احمد شهید، گزارشگر ویژه ی شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد، از وضعیت نقض حقوق بشر در ایران بود که به طور رسمی آن را طی یک سخنرانی در کمیته سوم شصت و ششمین اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک، به اعضای این کمیته ارائه کرد. آقای شهید که در مجموع گزارشی جامع از وضعیت وخیم حقوق بشر در ایران ارائه نداده است و خود نیز به این مهم اذعان داشت، گفت که ماموریت من نباید یک مجازات برای مقامات جمهوری اسلامی تلقی شود و از آن ها خواست که به وی اجازه دهند ماه آینده برای بررسی و تحقیق به ایران سفر کند.
تائید حکم اعدام لقمان و زانیار مرادی، دو زندانی سیاسی کرد محبوس در زندان رجایی شهر کرج توسط دیوان عالی کشور و ابلاغ این حکم به ایشان در زندان هم، از دیگر اخبار مهم این ماه تلقی می شود. زانیار و لقمان مرادی که متهم هستند پسر امام جمعه مریوان و دو تن از همراهان ایشان را به دستور سازمان جاسوسی انگلیس و به کمک یکی از احزاب اپوزیسیون کرد ترور کرده‌اند، پس از صدور رای اولیه از سوی قاضی صلواتی و پخش اعترافات تلویزیونی در این خصوص به اعدام در ملاء عام محکوم شده‌اند. در رابطه با اجرای احکام اعدام زندانیان سیاسی نیز، عزیز خاک زاد ۲۹ساله، اهل سلماس که با اتهام محاربه در زندان مرکزی کرمان و در تبعید زندانی بود؛ به صورت مخفیانه اعدام شد و مسئولان از تحویل پیکر این زندانی سیاسی به خانواده اش نیز سرباز زده و وی را در نقطۀ نامعلومی به خاک سپردند.
از سویی اخبار ی که در مورد حکم اعدام یوسف ندرخانی، کشیش ایرانی، به اتهام ارتداد، در رسانه ها مبنی بر اینکه دیوان عالی به شرط توبه و برگشت دوباره‌‌ او به اسلام حکم او را نقض کرد و این شهروند مسیحی حاضر به توبه در دادگاه نشده است؛ منتتشر شد و همین طور ادعا ی خبرگزاری دولتی فارس مبنی بر اینکه  یوسف ندرخانی به اتهام انجام جرایم خشن به این مجازات محکوم شده است، واکنش های متعدد بین المللی از جمله اعتراض دولت های کانادا، امریکا، آلمان و بریتانیا را در پی داشت.
چهار متهم اصلی واقعه جنجالی تجاوز در خمینی شهر اصفهان نیز سرانجام روز چهارشنبه بیستم مهرماه، در پارک بهشت خمینی‌شهربه دار آویخته شدند تا هم چنان دولت از سیاست ایجاد رعب و وحشت در برابر بحران ناامنی در جامعه، استفاده کند. حادثهٔ خمینی‌ شهر،‌ نیمه‌شب یازدهم خردادماه سال جاری با تجاوز گروهی به چند زن و دختر که در یک محفل خانوادگی در یکی از باغ‌های خمینی ‌شهر بودند، رخ داده بود.
در حوزه ی کارگری هم، دستکم ۱۵۰۰ تن از کارگران مجتمع پتروشیمی بندر امام در پایان مهلت توافق شده برای حذف شرکتهای پیمانکاری در این مجتمع و خلف وعده کارفرما در این مورد، دست به اعتصاب گسترده‌ایزدند. این در حالیست که مامورین حراست سه نفر کارگران را که دو تن از آنان نماینده ی اعتصابیون بودند در هفتمین روز اعتصاباحضار و بازداشت کردند. خواسته‌های کارگران پتروشیمی بر اساس مصوبه دولت محمود احمدی‌نژاد در سال ۱۳۸۴ برای انعقاد قرارداد مستقیم با خود کارگران مطرح شد. هم چنین در چهاردمین روزاین اعتصاب معاون فرماندار ماهشهر در میان کارگران حاضر شد و از کارگران خواست بر سر کارهای خود باز گردند.
کارگران نساجی مازندران نیز که از آغاز مهرماه چندین بار دست به اعتراض زده بودند، در پی یکی از تجمعات خود با بستن خیابان اصلی شهرخواستار پاسخگویی فرماندار به حل نشدن مشکلات خود علیرغم وعده مسئولین شدند.
همینطور اختلالات جدی در شبکه اینترنت کشور که به قطعی "وی پی ان ها" نیز مجر شد و وزیر ارتباطاتآن را بر اساس قانون خواند، دلهره ی کاربران اینترنت در ایران را در پی داشت و بسیاری آن را مرتبط با راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات (اینترانت) از سوی دولت، ارزیابی کردند. اینترانت که در ایران طراحی شده امکان ارتباط مستقیم با شبکه جهانی اینترنت را فراهم نمی کند به همین جهت اطلاعات کاربران می‌تواند به شدت کنترل شده و دسترسی به بسیاری از سایت ها به صورت گزینشی غیرممکن گردد.
بازتاب ویژه‌ی مسائل حقوق بشر در رسانه ها و شبکه های اجتماعی
بخش پیش رو، سعی دارد به گزارش‌هایی بپردازد که در طول ماه گذشته در رسانه ها و شبکه های اجتماعی بازتاب ویژه ای داشته است. این مسائل با توجه به اینکه بعضاً حجم کمتری از نقض حقوق بشر را در مقایسه با بسیاری از گزارش‌های دیگر در مهرماه در بر می گرفتند، با حساسیت بیشتری از سوی رسانه‌ها و کاربران شبکه های اجتماعی دنبال شده اند.
در این خصوص تایید حکم قصاص اسد تقی‌زاده، محیط‌بان اداره کل محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد، از سوی دیوان عالی که محمد موسوی‌پور دادستان یاسوج و غلامحسین محسنی اژه‌ای، سخنگوی قوه قضائیه جمهوری اسلامی به طور جداگانه آن را اعلام کردند، اعتراضات زیادی در شهرهای مختلف ایران از جمله تهران را در پی داشت و برخی از نمایندگان مجلس ایران می گویند سعی دارند اجرای حکم اعدام را متوقف کنند. آقای تقی زاده متهم به قتل یکی از شکارچیان غیرمجاز در منطقه حفاظت شده دنا، در پی درگیری با گروهی از آنان است. این در حالیست که علاوه بر اسد تقی‌زاده، دو محیط‌بان دیگرنیز به اتهام قتل در انتظار قصاص‌اند.
هم چنین حکم ۷۴ ضربه شلاق پیمان عارف، فعال دانشجویی، که به اتهام توهین به رئیس جمهوری از سوی دادگاه انقلاب صادر شده بود، لحظاتی پیش از آزادی‌اش به اجرا در آمد. در این خصوص محمود احمدی‌نژاد نیز مدعی شدکه از شلاق خوردن پیمان عارف راضی نبوده است. امین نیایی فر، دانشجوی ممتاز رشته مهندسی مکانیک دانشکده فنی دانشگاه تهران نیز به همین اتهام در زندان اوین، سی ضربه شلاق خورد.
از سوی دیگر بازداشت مجتبی میرطهماسب، هادی آفریده، ناصر صفاریان، شهنام بازدار، محسن شهرنازدار و کتایون شهابی، پنج مستندساز و یک تهیه کننده ایرانی در اواخر مهرماه و به اتهام "جاسوسی و فروش فیلم به شبکه تلویزیونی بی‌بی‌سی فارسی" اعتراضات گسترده ی بسیاری از جمله انجمن مستند سازان ایران، چند سازمان هالیوودی، شورای اطلاع رسانی دولت آمریکا وجمعی از زندانیان سیاسی را در ماه گذشته، در پی داشت. این افراد به دنبال پخش مستند "خط و نشان رهبر" از تلوزیون بی بی سی فارسی بازداشت شده بودند. صدور حکم برای جعفر پناهی و محمدرسوال‌اف از سوی دادگاه تجدید نظرو همینطور محکومیت مرضیه وفامهر هم منجمله مواردی ست که فراتر از حوزه ی فرهنگ مورد توجه قرار گرفت؛ دادگاه برای مرضیه وفامهر ۹۰ ضربه شلاق هم صادر کرده است.
اخباری که در رسانه ها  و شبکه های اجتماعی مورد بحث واقع نشد
گزارشاتی که در این بخش بدان‌ها پرداخته می شود، بخشی از گزارشاتی ست که در حوزه حقوق بشر منتشر شده منتها در مقایسه با سایر اخبار مشابه کمتر مورد توجه رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی قرار گرفتند. عدم استقبال رسانه ها و شبکه های اجتماعی به برخی گزارش‌های این چنین حائز اهمیت و رفتار گزینشی آن‌ها، می‌تواند علل مختلفی منجمله پیروی از نوعی سیاست گذاری خاص در عرصه رسانه و همینطور سلایق مردم و مشکلات فرهنگی-آموزشی جامعه را شامل می شود که به نظر می رسد این مهم عموما با رفتار طبقه حاکم موازی باشد.
در این رابطه، هفت تن از مسوولان و مرتبطین با دانشگاه آنلاین بهائیان ایران (موسسه علمی آزاد) از سوی شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی مقیسه مجموعا به ۳۰ سال حبس تعزیری محکوم شدند. از اول خرداد ماه که فشار بر دانشگاه آنلاین بهائیان افزایش یافت، بیش از ۲۰ نفر از مرتبطین با این دانشگاه دستگیر و بیش از ۵۰ نفر از مسئولین، اساتید و دانشجویان این دانشگاه در شهرهای مختلف به ستاد خبری وزارت اطلاعات احضار شدند و تحت فشار برای امضای تعهد بر عدم همکاری با این دانشگاه قرار گرفته‌اند. همچنین در طول این مدت چندین مکان مربوط به این دانشگاه پلمپ و سایت درسی آن نیز چندین بار فیلتر شده است.
۵۶ تن از مبلغان مذهبی بازداشتی در شهر‌های سقز، مهاباد، سردشت، بوکان، سنندج، جوانرود، پیرانشهر، اشنویه نیز از سوی دستگاه قضایی مجموعا به ۱۶۴ سال حبس محکوم شدند.۲۶ تن از این محکومین در بند ۲ و ۴ و۶ زندان رجایی شهر کرج مدتی دست به اعتصاب غذا زدند.
از سویی خبرمحکومیت محمد صابر ملک رئیسی نوجوان بلوچ که در سن ۱۷ سالگی به دلیل عدم دسترسی ماموران وزارت اطلاعات به برادر بزرگ‌تر وی بازداشت شده بود و پس از تحمل بیش از یک سال زندان در بازداشتگاه اداره اطلاعات زاهدان و زندان مرکزی این شهر از سوی دادگاه انقلاب به ۵ سال حبس در تبعید محکوم شد، علی رغم اهمیت مورد توجه واقع نشد.
همینطور در حالی که ماهانه گزارش های موردی از کودک آزاری در کشور منتشر می شود، معاون امور اجتماعی و پیشگیری سازمان بهزیستی کشور از وقوع هفت هزار مورد کودک آزاری طی سال گذشته در کشور خبر داد. هم چنین مدیر کل ثبت احوال آذربایجان غربی از ثبت "رسمی" وقوع ازدواج سه دختر زیر ۱۰ سال از ابتدای سال جاری تاکنون در این استان خبر دادهاست.
از سوی دیگر در پی حضور ماموران انتظامی در یکی از مجتمع‌های بزرگ مسکونی در محدوده بلوار هاشمی مشهد به قصد بازداشت افراد شرکت کننده در یک مهمانی شبانه، دختر جوانی جان باخت. رئیس پلیس امنیت عمومی خراسان رضوی علت مرگ وی را سقوط از بالکن طبقه ششم ساختمان در حین فرار عنوان کرد.
در این ماه اجرای حد شرعینسبت به چهار شهروند اصفهانی در زندان مرکزی اصفهان به جرم سرقت های متعدد صورت گرفت و همین طور حكم قصاص چشمكارگر يك رستوران به اتهام پاشیدن اسيد به مردی و کور شدن وی، نیز تایید شد.
فوت آمنه زنگنه، از دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد دانشگاه پلی تکنیک تهران، در خوابگاه مرادی بر اثر استنشاق گاز ناشی از اسید که برای باز کردن لوله‌های فاضلاب به کار رفته بود و اعتراضجمعی از دانشجویان این دانشگاه که خواهان برخورد ریاست دانشگاه با متخلفان بودند، هم کمتر مورد توجه افکار عمومی واقع شد.
برخی مستندات حقوقی و قانونی برای موارد گزارش مهرماه
در این قسمت تلاش شده است که برخی از گزارش های نقض حقوق بشر ماه گذشته که در بخش های قبلی نیز به آن‌ها اشاره شد، از لحاظ حقوقی و به اختصار مورد بررسی واقع شود. این بخش هدف ارتقاء سطح آگاهی های مورد نیاز جامعه در رابطه با مسئله حقوق بشر و تاکید بر آموزش در کنار اطلاع رسانی را دنبال می کند.
در رابطه با صدور احکام اعدام برای زندانیان سیاسی که کماکان در کشور تداوم دارد، بند ۲ ماده ۱ دومین پروتکل اختیاری میثاق بین المللی حقوق سیاسی و مدنی به منظور الغای مجازات مرگ، بر تمامی اقدامات لازم در جهت منسوخ کردن مجازات مرگ در راستای احترام به حق حیات، که از حقوق ذاتی افراد است، تاکید می ورزد. اجرای احکام اعدام در ملاءعام و صدور و اجرای احکام قطع ید و کور کردن چشم هم جدا از بازتولید خشونت در جامعه بی شک هتک حرمت و حیثیت محکومان است که طبق اصل ۳۹ قانون اساسی جمهوری اسلامی نیز "ممنوع و موجب مجازات است".
در مورد حکم اعدام محیط‌بانان نیز جدا از نقض حق حیات، بایستی متذکر شد که این افراد علی رغم اینکه شرایط کاری مشابهی با نیروهای نظامی و شبه نظامی دارند، هنگام درگیری مسلحانه یا خطرات مشابه، تنها قوانین کارمندان دولتی در مورد آنان اعمال می‌شود. فعالان عرصه محیط زیست معتقدند که در صورت اجرا شدن حکم اعدام اسد تقی‌زاده، هزاران محیط‌بان ایرانی، انگیزه‌ی خود برای دفاع از طبیعت را از دست داده و ترجیح می‌دهند که جان خود را از این پس به خطر نیندازند.
در این ماه همان طور که اشاره شد جدا از بحث بر سر صدور احکام برای یک کشیش ایرانی، با صدور احکام سنگین در خصوص اقلیت های مذهبی ای چون بهائیان و اهل سنت مواجه بودیم که تمامی این موارد طبق ماده ۱۸ اعلامیه جهانی حقوق بشر و ماده ۱۸ میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی نقض حقوق اقلیت های مذهبی محسوب می شود. مقاوله نامه‌های مورد اشاره بیان می دارند که هر شخصی حق دارد از آزادی دین و تغییر دین یا اعتقاد و همچنین آزادی اظهار آن بطور فردی یا جمعی و به طورعلنی یا در خفا برخوردار باشد. همینطور بند ۱ ماده ۱ اعلامیه مربوط به اشخاص متعلق به اقلیت‌های ملی یا قومی، دینی و زبانی نیز از موجودیت و هویت ملی، قومی، فرهنگی، دینی و زبانی اقلیت‌ها در سرزمین‌های خود حمایت و ایجاد شرایط را برای ارتقای این هویت مهم قلمداد می کند.
ممانعت از گردش آزاد اطلاعات و نقض حق آزادی بیان هم در حالی با جدیدت توسط دولت ایران پی گرفته می شود که جدا از ماده ۱۹ اعلامیه جهانی حقوق بشر و میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی، بخشی از بند ۲۵ اعلامیه هزاره نیز صراحتا به تضمین آزادی رسانه ها برای اجرای نقش اساسی آنها و نیز حق مردم برای دسترسی به اطلاعات، اشاره می‌کند.
ثبت قانونی ازدواج کودکان نیز، در نظر نگرفتن حق رضایت آزاد و کامل در ازدواج که در بند ۲ ماده ۱۶اعلامیه جهانی حقوق بشر به رسمیت شناخته شده، می باشد. بر این اساس و در راستای اینکه این امر زندگی افراد را به اشکال گوناگون می‌تواند تحت تاثیر قرار ‌دهد، ازدواج زودهنگام افراد زیر ۱۸ سال به طور اجتناب ناپذیری عموما آن ها را از تحصیل محروم می کند.
مقدمه آمار
بر اساس گزارش‌های گردآوری شده از سوی نهاد آمار، نشر و آثار مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، در محدوده زمانی مهر ماه سال ۱۳۹۰ تعداد ۲۰۳ گزارش از سوی حداقل ۴۰ منبع خبری یا حقوقی انتشار یافته است.
در بررسی موردی ۲۰۳ گزارش مهر ماه، تعداد ۲۵۹۲ مورد نقض حقوق که ۱۱۲۹ مورد آن نقض مستقیم حقوق بنیادین بشر با حضور آمر در تطبیق با اعلامیه جهانی حقوق بشر و تعداد ۱۴۶۳ مورد آن نقض حقوقی که در عین وجود معاهدات بین المللی، نقض بنیادین حقوق بشر محسوب نمی‌شود ارزیابی شده است،
عمده موارد نقض حقوقی که علیرغم تاثیر مستقیم از سیاستگذاری‌های حکومت، اقدام مستقیم و منظم نقض حقوق بشر را در بر نمی‌گیرد، در حوزه کارگری بوده است و حقوقی از قبیل اخراج، تعلیق، عدم دریافت دستمزد و فقدان امنیت شغلی بوده است.
بدیهی است گزارش‌هایی که در پی می‌آید با توجه به عدم اجازه دولت ایران به فعالیت مدافعان حقوق بشر تنها بخش کوچکی از نقض سیستماتیک حقوق بشر در ایران است. در موضوع میزان خطای گزارش که حداکثر ۳ درصد در بحث منابع برآورد می‌شود باید اشاره کرد که ارگانهای خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران میزان ۳۰ درصد گزارش‌های این ماه را ارائه و مستند کرده‌اند، رسانه‌های حکومتی یا نزدیک به دولت میزان ۲۲ درصد و سایر منابع خبری-حقوقی غیر دولتی ۴۹ درصد گزارش‌ها را منتشر کرده‌اند که بدیهی است بخش آمار مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران امکان زیادی برای مستند کردن گزارش‌های سایر گروه‌های خبری یا حقوقی ندارد و در این حوزه حسب تجربه و شناخت خود عمل می‌کند.
"در حال حاضر در گزارشی که پیش رو است، میزان موارد نقض حقوق نسبت به ماه مشابه سال قبل ۷% افزایش و نسبت به ماه قبل نیز ۲۴% کاهش داشته است."
مشروح آمار
کارگری:
در مهر ماه سال جاری ۲۳ گزارش در مورد نقض حقوق کارگران توسط واحد آمار، نشر و آثار مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران به ثبت رسید که تعداد ۲۱ گزارش از آن گزارش‌هایی را در بر می‌گرفت که مستقیماً نقض حقوق بشر نبوده ولی مرتبط به سیاستگذاری‌های حکومت و همینطور حقوق مدنی است. مجموع موردی این نقض حقوق بالغ بر ۱۴۶۶ مورد است.
بر اساس این گزارش‌ها ۲۸۱ کارگر به دلیل تعطیلی کارخانه و یا تعدیل نیرو از کار اخراج شدند، در مجموع ۴۴ ماه از حقوق کارگران در شرکت‌ها و کارخانجات مختلف با تعویق همراه بوده است که بر اساس آمار موجود بیشترین آن تعویق ۱۸ ماهه پرداخت حقوق کارگران شرکت آونگان بوده است.
بر اثر سوانح در محل کار به دلیل فقدان ایمنی شغلی ۸ کارگر جان خود را از دست دادن و از سوی دیگر دستگاه قضایی کشور ۲ تن از فعالان کارگری را احضار و یک تن را بازداشت کرد.
"طبق آمار فوق و با مقایسه آن در ماه مشابه سال قبل نقض حقوق کارگران ۲۳% نسبت به سال گذشته کاهش داشته است، هم چنین نسبت به ماه پیش نیز افزایش ۱۹% راشاهد بوده‌ایم."
اقلیت‌های مذهبی:
در ماه گذشته از مجموع ۱۶ گزارش ثبت شده، تعداد ۱۲۸ مورد نقض حقوق اقلیت‌های مذهبی در ایران توسط واحد آمار، نشر و آثار مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران استخراج شد.
بخشی از این آمار مربوط به بازداشت ۲۰ تن از شهروندان بهایی در اصفهان بوده است هم چنین ۶۹ تن از اقلییت‌های مذهبی به ۲۴۰۰ ماه حبس تعزیری و ۱۴۴ ماه حبس تعلیقی محکوم شدند.
"طبق آمار فوق و با مقایسه آن در ماه مشابه سال قبل نقض حقوق اقلیت‌های مذهبی ۳۳% نسبت به سال گذشته کاهش داشته است، هم چنین نسبت به ماه پیش نیز افزایش ۳۷% راشاهد بوده‌ایم."
اقلیت‌های قومی-ملی:
در ماه گذشته از مجموع ۸ گزارش ثبت شده، تعداد ۲۳۹ مورد نقض حقوق اقلیت‌های قومی در ایران توسط واحد آمار، نشر و آثار مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران استخراج شد.
از این تعداد می‌توان به بازداشت ۱۰۹ شهروند و ضرب و شتم ۱۰۰ تن در این حوزه اشاره کرد، از سوی ۲۹ تن از سوی دستگاه قضایی مورد محاکمه قرار گرفته و در مجموع ۲۴۶ ماه حبس تعزیری و ۳۱۲ ماه حبس تعلیقی و ۶۱۰ ضربه شلاق محکوم شدند.
"طبق آمار فوق و با مقایسه آن در ماه مشابه سال قبل نقض حقوق اقلیت‌های قومی ۶۴% نسبت به سال گذشته کاهش داشته است، هم چنین نسبت به ماه پیش نیز کاهش ۷۶% را شاهد بوده‌ایم."
اصناف:
در ماه گذشته از مجموع ۵ گزارش ثبت شده، تعداد ۲۹ مورد نقض حقوق اصناف در ایران توسط واحد آمار، نشر و آثار مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران استخراج شد.
بخشی از این آمار مربوط به بازنشسته کردن ۲۵ تن از اساتید دانشگاه علم و صنعت و محکومیت یک تن از معلمان به ۱۲ ماه حبس تعزیری بوده است.
"طبق آمار فوق و با مقایسه آن در ماه مشابه سال قبل نقض حقوق اصناف ۷۳% نسبت به سال گذشته کاهش داشته است، هم چنین نسبت به ماه پیش نیز کاهش ۶۸% را شاهد بوده‌ایم."
فرهنگی:
در ماه گذشته از مجموع ۸ گزارش ثبت شده، تعداد ۱۲ مورد نقض حقوق فرهنگی در ایران توسط واحد آمار، نشر و آثار مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران استخراج شد.
در این حوزه بایستی به بازداشت ۲ تن از فعالین فرهنگی و ابطال مجوز ۲ موسسه فرهنگی می‌توان اشاره کرد هم چنین محکومیت دو تن از فعالان فرهنگی به ۲۴۰ ماه حبس تعزیری از جمله موارد نقض حقوق در این حوزه بوده است.
"طبق آمار فوق و با مقایسه آن در ماه مشابه سال قبل نقض حقوق فرهنگی ۳۷% نسبت به سال گذشته افزایش داشته است، هم چنین نسبت به ماه پیش نیز افزایش ۶۰% را شاهد بوده‌ایم."
زنان:
در ماه گذشته از مجموع ۳ گزارش ثبت شده، تعداد ۶ مورد نقض حقوق زنان در ایران توسط واحد آمار، نشر و آثار مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران استخراج شد.
محاکمه یک تن از فعالین حقوق زنان و تداوم خشونت علیه زنان و یک مورد اسید پاشی در اردبیل از جمله موارد نقض حقوق زنان در این حوزه بوده است.
"طبق آمار فوق و با مقایسه آن در ماه مشابه سال قبل نقض حقوق زنان ۸۳% نسبت به سال گذشته افزایش داشته است، هم چنین نسبت به ماه پیش نیز تغییری حاصل نشده است."
کودکان:
در ماه گذشته از مجموع ۳ گزارش ثبت شده، تعداد ۵ مورد نقض حقوق کودکان در ایران توسط واحد آمار، نشر و آثار مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران استخراج شد.
از آمار ثبت شده می‌توان به آزار جنسی دو کودک و ثبت ازدواج سه دختر زیر ۱۰ سال در کردستان ایران اشاره کرد.
"طبق آمار فوق و با مقایسه آن در ماه مشابه سال قبل نقض حقوق کودکان ۳۳% نسبت به سال گذشته افزایش داشته است، هم چنین نسبت به ماه پیش نیز کاهش ۴۰% را شاهد بوده‌ایم."
اعدام:
در ماه گذشته از مجموع ۲۲ گزارش ثبت شده، تعداد ۷۴ مورد صدور و اجرای حکم اعدام در ایران توسط واحد آمار، نشر و آثار مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران استخراج شد.
در مهرماه سال جاری، حسب گزارشات به ثبت رسیده، ۷ شهروند به اتهام‌های مواد مخدر، قتل، ترور و تجاوز به اعدام محکوم شدند و ۶۰ زندانی نیز بر اساس اتهام قتل، جرایم مواد مخدر و محاربه اعدام شدند.
هم چنین یک زندانی سیاسی کرد مخفیانه در زندان کرمان اعدام شد و شش تن از اعدام شدگان نیز در ملاء عام اعدام شدند.
"طبق آمار فوق و با مقایسه آن در ماه مشابه سال قبل صدور و اجرای حکم اعدام ۳۲% نسبت به سال گذشته افزایش داشته است، هم چنین نسبت به ماه پیش نیز کاهش ۲۴% را شاهد بوده‌ایم."
دانشجویان:
در ماه گذشته از مجموع ۱۸ گزارش ثبت شده، تعداد ۴۴ مورد نقض حقوق دانشجویان در ایران توسط واحد آمار، نشر و آثار مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران استخراج شد.
این گزارش‌ها بازداشت ۱ دانشجو و ممانعت از دو تجمع دانشجویی را شامل می‌شود. هم چنین سه دانشجو بر اساس رای دادگاه به ۸۱ ماه حبس تعزیری محکوم شدند.
از سوی دیگر ۱۵ تن از دانشجویان دختر از ثبت نام در دانشگاه محروم شدند و سه تن نیز از حق تحصیل محروم شدند.
"طبق آمار فوق و با مقایسه آن در ماه مشابه سال قبل نقض حقوق آکادمیک ۵۶% نسبت به سال گذشته کاهش داشته است، هم چنین نسبت به ماه پیش نیز کاهش ۴۱% را شاهد بوده‌ایم."
زندانیان:
در ماه گذشته از مجموع ۵۰ گزارش ثبت شده، تعداد ۵۲۲ مورد نقض حقوق زندانیان در ایران توسط واحد آمار، نشر و آثار مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران استخراج شد.
این تعداد گزارش مربوط به ۱۱۲ مورد شکنجه و یا ضرب و شتم زندانیان، ۴ مورد انتقال به انفرادی، ۴۰ مورد اعمال محدودیت مضاعف، ۵ مورد اجرای حکم شلاق، ۸ مورد عدم دسترسی به وکیل، ۶ مورد نقل و انتقال اجباری و ۱۲۲ مورد اعمال فشار و تهدید زندانیان بود.
هم چنین ۱۰ مورد بلاتکلیفی و ۲۹ مورد اعتصاب غذا نیز از دیگر موارد نقض حقوق زندانیان لحاظ شده است.
"طبق آمار فوق و با مقایسه آن در ماه مشابه سال قبل نقض حقوق زندانیان ۳۹% نسبت به سال گذشته افزایش داشته است، هم چنین نسبت به ماه پیش نیز کاهش ۱۲% را شاهد بوده‌ایم."
اندیشه و بیان:
در ماه گذشته از مجموع ۴۷ گزارش ثبت شده، تعداد ۶۷ مورد نقض حقوق در حوزه اندیشه و بیان توسط واحد آمار، نشر و آثار مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران استخراج شد.
بر اساس این آمار ۱۳ تن از فعالین در این حوزه بازداشت، ۴ تن احضار به اطلاعات و دادگاه انقلاب و ۷ نفر دیگر نیز در دادگاه مورد محاکمه قرار گرفتند. همینطور ۱۸ تن از فعالین نیز جمعا به ۱۰۱۱ ماه حبس تعزیری و ۱۲۰ ماه محرومیت محکوم شدند.
"طبق آمار فوق و با مقایسه آن در ماه مشابه سال قبل نقض حقوق اندیشه و بیان ۲۵% نسبت به سال گذشته افزایش داشته است، هم چنین نسبت به ماه پیش نیز کاهش ۱۶% را شاهد بوده‌ایم."
بررسی آمار
نمودار‌ها
نمودار زیر مقایسه گزارش ماهانه بر اساس گستره رسته‌ها در مهر ماه ۱۳۹۰ است، همانطور که در ذیل مشاهده می‌کنید، زندانیان با ۴۳% و حوزه اندیشه و بیان با ۱۶% به ترتیب در رتبه اول و دوم تعداد موارد گزارش شده از سوی گزارشگران حقوق بشر قرار دارند.

در ادامه می‌توانید نمودار دایره‌ای مربوط به مقایسه استان‌ها و حجم گزارشات ثبت شده که رابطه مستقیمی با توان گزارشگران حقوق بشر در ایران دارد را مشاهده نمائید.

در پایان برای مقایسه آماری مهر۹۰ با ماه مشابه سال قبل و شهریور ماه سالجاری، به نمودار ذیل توجه کنید.



هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر