۱۳۹۰ تیر ۱۲, یکشنبه

"کشیش اگر توبه کند اعدام نمی شود"



دویجه وله  : دیوان عالی کشور حکم اعدام کشیش یوسف ندرخانی را بررسی کرده و عدم اجرای حکم اعدام او را منوط به "توبه" این کشیش دانسته است. محمدعلی دادخواه، وکیل کشیش یوسف ندرخانی با بیان این مطلب به دویچه وله گفت: «به این ترتیب دادگاه عالی کشور، حکم پیشین مبنی بر اعدام کشیش ندرخانی را نقض کرده است

کشیش ندرخانی از مهر ۱۳۸۸ در شهر رشت زندانی است. دادگستری استان گیلان، ابتدا او را به اتهام "ارتداد" به اعدام محکوم کرده بود. رای صادره برای بررسی به دیوان عالی کشور فرستاده شده بود. کشیش ندرخانی متهم است که از دین اسلام خارج شده و به مسیحیت گرویده است.
وکیل کشیش ندرخانی می‌گوید: «در نظام قضایی و حقوقی ایران، ارتداد جرم شناخته نشده است. علاوه بر این، در فقه شیعه  فقها معتقدند در زمان "غیبت امام زمان" نباید در این موارد حکم اعدام صادر شود. همه این موارد را در دیوان عالی کشور شعبه شهر قم هم گفته‌ایم

محمدعلی دادخواه در مورد سرنوشت کشیش ندرخانی، احتمال اجرای حکم او در صورتی که  "توبه" نکند می‌گوید: «هنوز حکم به من ابلاغ نشده است. "توبه" باید نسبت به یک امر کیفری باشد. باید حکم را ببینم تا بتوانم به‌طور دقیق اظهار نظر فنی بکنم

فروردین ۱۳۸۹، شش مسیحی از جمله کشیش خانجانی در دادگاهی در شهر شیراز از اتهام «ارتداد» تبرئه شده و همگی به اتهام "تبلیغ علیه نظام" به یک سال حبس مجکوم شده بودند.

همان موقع خواهر کشیش خانجانی که از اتهام "ارتداد" تبرئه شده بود، درباره کشیش ندرخانی گفته بود: «همسر کشیش ندرخانی به من گفت از همسرش خواسته‌اند برای حفظ جان، تظاهر به رجوع به اسلام بکند، اما کشیش ندرخانی قبول نکرده‌ و بر عقیده خود پا بر جا ایستاده است

افزایش گرایش به مسیحیت در ایران

عبدالصمد خرمشاهی، وکیل دادگستری درباره سابقه حکم اعدام به اتهام ارتداد به دویچه گفت : «تا جایی که بررسی کردم، تا به امروز چنین حکمی نداشتیم که فردی تحت عنوان مرتد بودن یا مرتد شدن حکم اعدام در مورد او اجرا شده باشد. در قانون اساسی بحثی به نام ارتداد وجود ندارد. ارتداد بحثی فقهی است. در قانون مجازات اسلامی هم خلا قانونی وجود دارد و "ارتداد" تعریف نشده است. اما در معنا به کسی مرتد می‌گویند که از اسلام برمی‌گردد

کشیش مدبر، سردبیر سایت "شبکه‌ی خبر مسیحیان فارسی‌زبان"، در ژانویه‌ی سال ۲۰۱۱، یکی از دلایل فشار بر مسیحیان را  "افزایش گرایش به مسیحیت بین مسلمان‌زادگان ایران" دانسته بود. او همان موقع به دویچه وله گفت: «مدت‌ها است در کلیساهای تهران، اصفهان، مشهد، اهواز، همدان و... مسیحیان فارسی‌زبان حضور ندارد. از آنجایی که مسیحیان نمی‌توانند جلسات رسمی برگزار کنند، این جلسات را به‌شکل مخفیانه و در خانه‌هایشان برگزار می‌کنند

بر اساس آماری که به تازگی "شبکه‌ی خبر مسیحیان فارسی‌زبان" درباره وضعیت مسیحیان ایران منتشر کرده است، سال ۱۳۸۹، بدترین سال مسیحیان ایرانی در سه دهه گذشته بوده است.

حسین کرمانی

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر