۱۳۹۰ شهریور ۴, جمعه

از فعالان محیط زیست آذربایجانی در دفاع از دریاچه ارومیه حمایت کنیم




سیاستهای تخریب گر رژیم جنایتکار ولی فقیه، نه تنها اقتصاد و تولید کشور را به سوی نابودی می کشاند، بلکه با تخریب محیط زیست، باعث مشکلات بزرگی در مناطقی از کشور شده است. نابودی و دم تراش کردن جنگلها از یکسو برای تامین مواد اولیه بعضی از کارخانجات و از سوی دیگر، با هدف زمین خواری و ساختمان سازی، بخشی عظیمی از جنگلهای شمال کشور را نابود کرده است.
آتش سوزی عمدی و عدم تلاش برای خاموش کردن شعله هایی که به جان جنگلهای مناطق زاگرس می افتد، بخشی عظیمی از این ثروت ملی را نابود کرده است. سدسازیهای بی حساب و کتاب برای واگذاری پروژه های نان و آبدار به شرکتهای امنیتی و نظامی باعث بی آبی و یا نابودی اراضی زیر دست این سدها و زیر آب رفتن بخشی از تاریخ کشورمان شده است. جاده سازیهای محاسبه نشده و کشاندن راه ها به پارکهای ملی و جنگلها و در خطر نابودی قرار دادن انواع گونه های گیاهی و جانوری از دیگر سیاستهای تخریب گر محیط زیست پایوران رژیم منحوس جمهوری اسلامی است.
خشک شدن دریاچه ها و تالابهای متفاوت کشور به دو دلیل خشکسالی و عدم بارش کافی و از این بدتر، سدهایی که بدون محاسبه و توجه به در خطر قرار گرفتن اکولوژی و محیط زیست ساخته می شود، دلیل این خشک شدنهاست. چندین دریاچه و تالاب معروف کشور در سالهای اخیر خشک شده که به گزارش منابع مختلف طرفدار محیط زیست و دلسوزان منطقه، دلیل آن سیاستهای تخریب گرانه رژیم ولی فقیه است.
خشک شدن و در خطر نابودی قرار گرفتن دریاچه ارومیه، یکی از زیباترین دریاچه های آب‌شور جهان که زیستگاه انواع نادری از جانوران است، به دلیل همین سد سازیهای بی حساب و کتاب اتفاق افتاده است. در اثر این فاجعه زیست محیطی منهای اینکه زیستگاه بسیاری از جانواران با خشک شدن دریاچه ارومیه از بین می رود، نمکزار باقیمانده از این دریاچه می تواند یکی از بلایای بزرگ برای مناطق همجوار باشد. همزمان با این مشکل، بسیاری از ساکنان شهرکها و دهکده های همجوار این دریاچه مجبور به کوچ اجباری شده و برای یافتن زیستگاهی مناسب روانه شهرها و استانهای دیگر کشور شده اند.
تلاش فعالان محیط زیست و دلسوزان برای جلوگیری از خشک شدن کامل این دریاچه تاکنون به جایی نرسیده و در رژیم ولایت فقیه هیچ گوشی، شنوای فریادهای مردم نیست. طرح آبرسانی برای نجات این دریاچه جهت جلوگیری از یک فاجعه زیست محیطی توسط مجلس نشینان آخوندی رد شده و آنها به مردم توصیه می کنند تا جلای شهر و دیار خود کنند. این اشخاص به هیچ وجه توجهی به فاجعه در حال وقوع ندارند و هزینه کردن سرمایه مردم ایران برای صدور تروریسم را واجب تر از جلوگیری این فاجعه می دانند. به همین دلیل فعالان مدنی آذربایجان خواهان اعتراض مردم به رد طرح نجات دریاچه ارومیه توسط مجلس آخوندی شده اند و بدین منظور برای روزهای پنجشنبه 3 شهریور در استادیوم سهند تبریز همزمان با بازی فوتبال تراکتور سازی و شهرداری و همچنین شنبه 5 شهریور، در شهرهای ارومیه و تبریز فراخوان داده اند.
در پی این فراخوان، روز چهارشنبه 2شهریور، هرانا، سایت مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران خبر داد که نیروهای امنیتی و وزارت اطلاعات با حمله به خانه آقای مصطفا عوض پور، یکی از فعالان آذربایجان در محله قم تپه تبریز، بیش از 30 نفر را بازداشت کرده با خود برده اند. بنابر همین گزارش، نیروهای بی شرم وزارت اطلاعات رژیم ولایت فقیه همراه با تفتیش منزل و ضبط بعضی از وسایل شخصی آقای عوض پور، اقدام به ضرب و شتم مادر و پدر ایشان و دیگر اعضا خانواده کرده و آنان را نیز بازداشت می کنند.
همزمان از شهر ارومیه خبر می رسد اداره اطلاعات این شهر با احضار 20 تن از فعالان مدنی به اداره اطلاعات و تماس با بسیاری دیگر از این فعالان، اقدام به تهدید ایشان کرده است.
طبق خبرها، سیستم پیام کوتاه استانهای شمال غرب نیز دچار مشکل شده و در صورت وجود کلمه "اورمو گولو" (دریاچه ارومیه)، پیامها به مقصد نمی رسد.
بنابر گزارشات، جو شهرهای آذربایجان ملتهب می باشد و فراخوان فعالان آذربایجان به مردم برای برگزاری تجمعهای اعتراضی علیه سیاستهای رژیم در نابودی محیط زیست و بی توجهی به وضعیت دریاچه ارومیه، دست به دست می شود.
اعتراض به سیاستهای تخریب گرانه و نابودساز محیط زیست بخشی از حقوق اولیه فعالان محیط زیست و مردمی است که آن را مضر برای خود و سرزمین و آینده خود می دانند. رژیم جنایتکار ولایت فقیه سعی می کند با دستگیری فعالان آذربایجانی و خفه کردن صدای آنان، به سیاست تخریب و نابودی محیط زیست خود ادامه دهد. دفاع از حق حیات، نشاط و سرسبزی کشور، جلوگیری از صدمه زدن به اکوسیستم منطقه با خشکاندن دریاچه و نابودی بخشی از پوشش گیاهی و مرگ یا کوچاندن حیوانات منطقه، وظیفه تک تک شهروندان و ملت ایران است.
به کمک فعالان محیط زیست و مدنی آذربایجانی بشتابیم. از خواسته آنان که جلوگیری از مرگ و خشک شدن دریاچه ارومیه است، حمایت کنیم و علیه سیاست تخریبگرانه محیط زیست رژیم به اعتراض برخیزیم.
جعفر پویه

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر