شرق: مترو پرحاشیه اصفهان عاقبت کار خود را با پل تاریخی و 400ساله اصفهان کرد و سقف سیوسه پل شکاف برداشت. این ترک که در دهانه ششم از ضلع جنوب غربی پل دیده میشود، پیش از این وجود نداشت و عبور دستگاه حفار مترو اصفهان از زیر پایههای پل تکانههایی به آن داده است که به نظر میرسد اصلیترین عامل بروز شکاف در این بخش از پل باشد.
از همان اولین روزهایی که مسیر عبور قطار شهری اصفهان از مسیر خیابان چهارباغ و در نزدیکی سیوسه پل اعلام شد، همه کارشناسان و دوستداران میراث فرهنگی اصفهان از خطر فراوان حرکتهای پیاپی قطارهای مترو و تکانههای بیشمار آن برای آثار تاریخی موجود در این مسیر و به ویژه این پل اعلام نظر کردند، با این حال اما مسوولان شهری اصفهان به هیچ کدام از این تذکرات و هشدارهای کارشناسی توجهی نکردند.
تونلسازی مترو اصفهان آغاز به کار کرد و دو مسیر رفتوبرگشت مترو در قالب دو تونل جداگانه حفاری شد، مسیر برگشت که از سیوسه پل فاصله دارد و از جنوب به شمال است، برقرار شد و کار حفاری آن پایان یافته است ولی دستگاه حفار در مسیر رفت که از شمال به جنوب حفاری میشود با عبور از زیر بستر سیوسه پل در ابتدای بلوار ملت و ضلع جنوبی پل دچار انحراف شد و همانجا نیز متوقف شده است.
انحراف دستگاه حفاردوسال پیش در ماههای میانی سال 88 بود که برای اولین بار خبر انحراف دستگاه حفار تونل مترو اصفهان و برخورد آن با پی سیوسه پل منتشر شد. دستگاه حفر تونل (TBM) شرکت قطار شهری اصفهان که دستگاهی دست دوم و ساخت شرکت آلمانی «هنرکرشت» است، با انحراف از مسیر تونل شرقی خط شمال- جنوب مترو اصفهان پس از عبور از زیر رودخانه زایندهرود در حدود 30رینگ (طولی معادل 40متر) در کنار سیوسه پل به اشتباه حفاری کرد و همانجا متوقف شد.
آن روزها بحث درباره این دستگاه و آسیب احتمالی وارد شده به سیوسه پل بر پایه حدسها و گمانهها بود. نه خبرنگاران اجازه ورود به تونل را داشتند و نه کارشناسان میراث فرهنگی، مسوولان شهری و مترو نیز در اینباره اظهار نظر میکردند، با این حال برخی افراد محلی میگفتند همان روزها خاکی زرد رنگ و متفاوت در میان خاکهای حفاری شده تونل دیده شد که این مساله نگرانی بیش از پیش کارشناسان و دوستداران میراث فرهنگی را موجب شد. همچنین گفته میشد این خاک ناشی از برخود دستگاه با پایههای پل در زیر زمین است. حتی با این وجود هم اجازه تحقیق و بررسی دقیق در اینباره صادر نشد تا همچنان مساله مترو و سیوسه پل در هالهای از ابهام باقی بماند.
نشست زمین در ده متری پل
در آخرین ماههای سال گذشته بود که مسوولان شهری اصفهان و شرکت مترو این شهر بعد از توقف دوساله دستگاه در زیر زمین و خوابیدن کار حفاری مترو اعلام کردند کار خود برای اصلاح مسیر دستگاه را آغاز خواهند کرد. همان ایام بار دیگر وقوع حادثهای در فاصله کمتر از 10متری از رمپ جنوبی پل هشداری دیگر باره بود، شکافی در حدود یک و نیم در سه متر و عمق نزدیک به دو تا سه متر در نزدیکی سیوسه پل باز شد که مسوولان به صورت شبانه آن را پر کردند و اطلاعاتی دقیق از دلایل اصلی آن منتشر نکردند. این نشست درست در نقطهای بوده که دستگاه حفار آخرین حفاریها را انجام داده است. راهکارهای پیشنهادی کارشناسان و مسوولان شهری و شرکت مترو اصفهان تاکنون نتیجهای نداده و دستگاه همچنان در جای خود متوقف است.
از همان اولین روزهایی که مسیر عبور قطار شهری اصفهان از مسیر خیابان چهارباغ و در نزدیکی سیوسه پل اعلام شد، همه کارشناسان و دوستداران میراث فرهنگی اصفهان از خطر فراوان حرکتهای پیاپی قطارهای مترو و تکانههای بیشمار آن برای آثار تاریخی موجود در این مسیر و به ویژه این پل اعلام نظر کردند، با این حال اما مسوولان شهری اصفهان به هیچ کدام از این تذکرات و هشدارهای کارشناسی توجهی نکردند.
تونلسازی مترو اصفهان آغاز به کار کرد و دو مسیر رفتوبرگشت مترو در قالب دو تونل جداگانه حفاری شد، مسیر برگشت که از سیوسه پل فاصله دارد و از جنوب به شمال است، برقرار شد و کار حفاری آن پایان یافته است ولی دستگاه حفار در مسیر رفت که از شمال به جنوب حفاری میشود با عبور از زیر بستر سیوسه پل در ابتدای بلوار ملت و ضلع جنوبی پل دچار انحراف شد و همانجا نیز متوقف شده است.
انحراف دستگاه حفاردوسال پیش در ماههای میانی سال 88 بود که برای اولین بار خبر انحراف دستگاه حفار تونل مترو اصفهان و برخورد آن با پی سیوسه پل منتشر شد. دستگاه حفر تونل (TBM) شرکت قطار شهری اصفهان که دستگاهی دست دوم و ساخت شرکت آلمانی «هنرکرشت» است، با انحراف از مسیر تونل شرقی خط شمال- جنوب مترو اصفهان پس از عبور از زیر رودخانه زایندهرود در حدود 30رینگ (طولی معادل 40متر) در کنار سیوسه پل به اشتباه حفاری کرد و همانجا متوقف شد.
آن روزها بحث درباره این دستگاه و آسیب احتمالی وارد شده به سیوسه پل بر پایه حدسها و گمانهها بود. نه خبرنگاران اجازه ورود به تونل را داشتند و نه کارشناسان میراث فرهنگی، مسوولان شهری و مترو نیز در اینباره اظهار نظر میکردند، با این حال برخی افراد محلی میگفتند همان روزها خاکی زرد رنگ و متفاوت در میان خاکهای حفاری شده تونل دیده شد که این مساله نگرانی بیش از پیش کارشناسان و دوستداران میراث فرهنگی را موجب شد. همچنین گفته میشد این خاک ناشی از برخود دستگاه با پایههای پل در زیر زمین است. حتی با این وجود هم اجازه تحقیق و بررسی دقیق در اینباره صادر نشد تا همچنان مساله مترو و سیوسه پل در هالهای از ابهام باقی بماند.
نشست زمین در ده متری پل
در آخرین ماههای سال گذشته بود که مسوولان شهری اصفهان و شرکت مترو این شهر بعد از توقف دوساله دستگاه در زیر زمین و خوابیدن کار حفاری مترو اعلام کردند کار خود برای اصلاح مسیر دستگاه را آغاز خواهند کرد. همان ایام بار دیگر وقوع حادثهای در فاصله کمتر از 10متری از رمپ جنوبی پل هشداری دیگر باره بود، شکافی در حدود یک و نیم در سه متر و عمق نزدیک به دو تا سه متر در نزدیکی سیوسه پل باز شد که مسوولان به صورت شبانه آن را پر کردند و اطلاعاتی دقیق از دلایل اصلی آن منتشر نکردند. این نشست درست در نقطهای بوده که دستگاه حفار آخرین حفاریها را انجام داده است. راهکارهای پیشنهادی کارشناسان و مسوولان شهری و شرکت مترو اصفهان تاکنون نتیجهای نداده و دستگاه همچنان در جای خود متوقف است.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر