۱۳۹۰ مهر ۳, یکشنبه

اتحاد جمهوری اسلامی و اسراییل علیه کشور فلسطین




مُخالفت با اعلام تشکیل کشور فلسطین و درخواست به رسمیت شناخته شدن بین المللی آن، اسراییل، جمهوری اسلامی و حماس را در یک جبهه بسیار تماشایی مُتحد ساخته است.  
در حالی که از رام الله تا قاهره موجی از همبستگی، تهاجُم سیاسی دولت خودگردان فلسطین را پُشتیبانی می کند، رژیم راست گرای افراطی اسراییل، حاکمان تهران و شبه نظامیان حماس یک صدا به مُخالفت با این اقدام برخاسته و دولت خودگردان را زیر حملات مُشترکی قرار داده اند.  
جالب این جاست که اعضای این ائتلاف، علت رویکرد خود را نیز با استدلال یکسانی توضیح می دهند. اسراییل به تهدید حماس و جمهوری اسلامی و سوواستفاده آنها برای ایجاد یک "غزه دیگر" استناد می کند و جمهوری اسلامی و حماس نیز سوواستفاده اسراییل از این طرح برای تداوم اشغال و تهدید همسایگان را حُجت می گیرند.
تا پیش از این، بُنیادگرایان اسلامی و یهودی با سیاست تقابُلی و تنش آفرینانه، یکدیگر را تقویت کرده اند. موشکهای بی خاصیت حماس همان قدر به پروار شدن سیاست اشغالگرانه و تجاوزکارانه اسراییل یاری رسانده است که حملات تلافی جویانه این کشور علیه شهروندان غیرنظامی، به قُدرت گرفتن حماس.
همین بهره گیری مُتقابل در مورد لفاظیهای جمهوری اسلامی علیه اسراییل که با پخش پول و اسلحه بین شبه نظامیان لُبنانی و فلسطینی تکمیل می شود و استفاده استراتژیک اسراییل از آن برای بقای خود نیز صادق است.
نا گُفته پیداست که هدف بازیگران این سناریوی وحشت پراکنی، جلوگیری از ایجاد فضا و شکل گیری شرایط برای طرح و عملی شدن راه عادلانه ی برون رفت از بُحران کُهنه ی اسراییل - فلسطین است.
ابتکار تشکیلات خودگردان در بدترین موقعیت برای جمهوری اسلامی ارایه شده است. رژیم ولایت فقیه در همان حال که مُطالبه کنندگان آزادی و عدالت در ایران را به گُلوله بسته و به روی شهروندان تیغ کشیده است، با تمام توان علیه "بهار عربی" در سوریه نیز به حرکت درآمده است. جبهه گیری عُریان رژیم آیت الله خامنه ای در کنار اسراییل علیه خواست مردُم فلسطین و حمله ی هیستریک به رهبران آنها، به گونه قطعی جایگاه آن به عُنوان دُشمن بهار اجتماعی در منطقه را تثبیت می کند. این یک ضربه ی کارای دیگر به سیاست جنگ نمایندگیها و ایجاد ضربه گیر در کانونهای بُحرانی منطقه به شمار می رود.
ارتجاع اسلامی و استبداد و دیکتاتوری سیاسی بازنده های اصلی پروسه تحولات دموکراتیک در خاورمیانه و شُمال آفریقا هستند. این واقعیت را اجبار جمهوری اسلامی به پا گذاشتن به باتلاق جبهه گیری علیه مردُم سوریه و فلسطین به روشنی نشان می دهد.  
 منصور امان

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر