۱۳۹۰ مهر ۷, پنجشنبه

نگرانی بریتانیا و آمریکا از 'اعدام قریب الوقوع' یک مسیحی در ایران




ویلیام هیگ
وزیر خارجه بریتانیا روز چهارشنبه طی بیانیه ای اظهار نظر کرد
ویلیام هیگ وزیر خارجه بریتانیا روز چهارشنبه گفت که نگران گزارش هایی است که حاکی از طرح ایران برای اعدام قریب الوقوع یوسف ندرخانی یک کشیش مسیحی پس از خودداری از "بازگشت به اسلام" است.
همزمان جان بینر رئیس مجلس نمایندگان آمریکا نیز ایران را ترغیب کرد که از جان این مسیحی تبشیری بگذرد.


ویلیام هیگ دولت ایران را ترغیب کرد به تعهدات بین المللی اش در زمینه حقوق بشر پایبند باشد و این حکم را لغو کند.
او در بیانیه ای گفت: "من گزارش هایی که می گوید یوسف ندرخانی، سرپرست کلیسایی در ایران، پس از خودداری از دستور دیوان عالی ایران برای بازگشت از دینش با احتمال اعدام قریب الوقوع روبروست را تقبیح می کند."
او گفت که این گزارش ها نشان دهنده "ادامه بی میلی ایران برای پیروی از تعهدات قانونی و بین المللی اش برای احترام به آزادی مذهب" است.
او افزود: "من نسبت به شجاعت کشیش ندرخانی که دلیلی برای پاسخگویی ندارد ادای احترام می کنم و از مقام های ایران درخواست می کنم حکم او را لغو کنند."
جان بینر رئیس مجلس نمایندگان آمریکا نیز گفت: "من ایران را ترغیب می کنم این راه تیره را رها کند، از جان یوسف ندرخانی بگذرد و دستور آزادی کامل و نامشروط او را صادر کند."
به گزارش خبرگزاری فرانسه آقای ندرخانی که اکنون بیش از ۳۰ سال دارد، در سن ۱۹ سالگی از اسلام به مسیحیت گروید و کشیش یک گروه کوچک از مسیحیان تبشیری به نام "کلیسای ایران" شد.
او اکتبر ۲۰۰۹ بازداشت شد و براساس قوانین شریعت اسلامی به جرم ارتداد به اعدام محکوم شد. این قانون اجازه می دهد در صورت ندامت محکوم حکم لغو شود.
بعد از تایید حکم او توسط دادگاه تجدید نظر در سپتامبر ۲۰۱۰ در استان گیلان، یوسف ندرخانی از دیوان عالی تجدید نظر خواست. همسر او که ابتدا به حبس ابد محکوم شده بود با حکم دادگاه تجدید نظر آزاد شد.
وکیل یوسف ندرخانی در ماه ژوئیه به خبرگزاری فرانسه گفت که دیوان عالی ایران حکم اعدام را لغو کرده و پرونده را بار دیگر به دادگاه رشت فرستاده است اما گزارش های تازه رسانه ای در این هفته حاکی از صدور مجدد حکم اعدام برای او در دادگاه استانی بود.
وزارت امور خارجه آمریکا در ماه ژوئیه - پیش از لغو حکم اعدام توسط دیوان عالی - گفته بود که چنانچه آقای ندرخانی به جرم ارتداد اعدام شود، این اقدام در طی بیش از بیست سال گذشته بی سابقه خواهد بود.
مسیحیان تبشیری که فعالیتشان در ایران غیرقانونی است تایید کرده بودند که یوسف ندرخانی در رشت به اعدام محکوم شده است.
مرتضی تمدن، استاندار تهران چندی پیش مسیحیان تبشیری را جریانی "فاسد و منحرف" خوانده بود.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر