۱۳۹۰ شهریور ۳۰, چهارشنبه

اوباما:ایران نمی تواند صلح آمیز بودن برنامه هسته ای خود را ثابت کند





رادیو فردا:‌ باراک اوباما رییس جمهوری آمریکا روز چهارشنبه با اشاره به برنامه اتمی جمهوری اسلامی ایران گفت: «دولت ایران نمی تواند صلح امیز بودن برنامه هسته ای خود را ثابت کند، به تعهدات خود هم عمل نمی کند و تمامی پیشنهادهایی که می توانند به دسترسی این کشور به برنامه هسته ای صلح آمیز کمک کنند، را رد کرده است.»

به گزارش خبرگزاری فرانسه، رییس جمهوری آمریکا در جریان سخنرانی خود در مجمع عمومی سازمان ملل به ایران و کره شمالی هشدار داد اگر در مورد برنامه اتمی خود با قوانین بین المللی همراه نشده و به آن عمل نکنند، با انزوای بیشتری روبرو خواهند شد.

رییس جمهوری آمریکا گفت: «اگر دولت های این دو کشور (ایران و کره شمالی) به مسئولیت های خود عمل کنند، آینده بهتری در انتظار مردم این کشورها خواهد بود. اما اگر به همین راهی که افتاده اند، ادامه دهند و خارج از قوانین بین المللی عمل کنند، باید با انزوای بیشتری روبرو شوند.»

باراک اوباما تاکید کرد که دولت او در آمریکا تمامی قوانین و پیمان نامه ها و معاهده های بین المللی در امر کنترل و کاهش سلاح های کشتار جمعی را تقویت کرده و از این رو می خواهد این دو کشور (ایران و کره شمالی) هم تحت همین قوانین بین المللی، مسئولانه عمل کنند.

استيون چو، وزير انرژی آمريکا هفته پیش در جریان جلسه آژانس بین المللی انرژی اتمی، جمهوری اسلامی را به دست زدن به «نيرنگ و خدعه، انکار و طفره روی» در برنامه اتمی اش متهم کرد و گفت، حرکت ايران برای انتقال بخشی از فعالیت های غنی سازی اورانیوم به تاسيسات زيرزمينی، نشانه حرکت اين کشور به سمت ساخت کلاهک های اتمی است.

استيون چو، دانشمند رشته فيزيک و يکی از برندگان مشترک جايزه نوبل فيزيک در سال ۱۹۹۷ در سخنرانی خود گفت: «اعمال تجاهل گرايانه ايران و تخطی از وظايف بين المللی، نمونه نقض آشکار معاهده منع گسترش سلاح های کشتار جمعی (ان پی تی) است.»

آقای چو، وزير انرژی دولت آمريکا با هشدار نسبت به «رفتار تحريک آميزی که ايران دنبال می کند و مسئوليت های بين المللی خود را نقض می کند»، هشدار داد در صورت ادامه اين مسير، انزوای شديدتری در انتظار ايران خواهد بود.

اسيتون چو ضمن انتقاد از فعاليت های مخفی اتمی ايران گفت: « اين که ايران به جای همکاری، به سمت مخفی سازی و فعاليت های زيرزمينی روی می آورد، عملی تحريک آميز است و فقط ترديدها را افزايش می دهد.»

شورای امنیت سازمان ملل طی چهار قطعنامه تحریمی از ایران خواسته فعالیت های مرتبط با غنی سازی اورانیوم را معلق کرده و صحت صلح آمیز بودن فعالیت های هسته ای خود را به آژانس بین المللی انرژی اتمی، ثابت کند.
ایران این قطعنامه ها را رد کرده و به فعالیت های خود ادامه داده است. به گزارش آسوشيتد پرس، ايران اعلام کرده سانتريفوژهای جديد خود را به تاسيسات فردو در نزديکی قم انتقال می دهد و غنی سازی با درجه بيشتر را در آن جا دنبال خواهد کرد.

«راه میان بر برای صلح وجود ندارد»

باراک اوباما در سخنرانی خود همچنین به مناقشه خاورمیانه و تلاش تشکیلات خودگردان فلسطینی برای درخواست استقلال و عضویت در سازمان ملل به عنوان یک کشور مستقل اشاره کرد و گفت: «راه میان بر برای رسیدن به صلح در منطقه وجود ندارد و مقامات فلسطینی بهتر است به دست آوردن استقلال را از راه گفت وگو با اسرائیل دنبال کنند.»

رییس جمهوری آمریکا گفت: «صلح واقعی با عملکرد به دست می آید و با قطعنامه در سازمان ملل، صلح واقعی در کار نخواهد بود.»

محمود عباس، رییس تشکیلات خودگردان فلسطینی قرار است روز جمعه و در پایان سخنرانی خود در مجمع عمومی سازمان ملل، درخواست رسمی عضویت فلسطین به عنوان کشور مستقل را تقدیم بان گی مون، دبیرکل سازمان ملل کند.

باراک اوباما در سخنرانی خود گفت: «این مشکلی که چند دهه ریشه دارد، با میان بر حل نمی شود و هیچ کس هم نمی تواند به زور صلح را اجرا کند. این اسرائیل و فلسطینی ها هستند که باید دست به کار شوند.»

آقای اوباما قرار است با بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل دیدار کند. یکی از مقامات دیپلماتیک آمریکایی به خبرگزاری فرانسه گفته در صورتی که درخواست عضویت فلسطین در سازمان ملل به رای گذاشته شود، آمریکا آن را وتو خواهد کرد.

نیکولا سرکوزی، رییس جمهوری فرانسه هم روز سه شنبه در نیویورک از این که وضعیت تشکیلات خودگردان فلسطینی در سازمان ملل از «عضو ناظر» به «کشور غیرعضو» ارتقا پیدا کند موافقت کرد ولی گفت که نمی شود در این مقطع، از عضویت فلسطین به عنوان یک کشور مستقل، حمایت کرد.


هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر