۱۳۹۰ مهر ۸, جمعه

افزایش انتقادهای بین المللی از "احتمال اعدام" یوسف ندرخانی




قوه قضاییه
دادگاهی در ایران یوسف ندرخانی، کشیش پروتستان را به خاطر "ارتداد" به اعدام محکوم کرده است
همزمان با انتشار گزارش ها درباره احتمال اعدام یوسف ندرخانی، کشیش پروتستان در ایران که از انکار دیانت مسیحی خود خودداری کرده است، انتقاد گروه های مدافع آزادی ادیان و دولت های خارجی از جمهوری اسلامی افزایش یافته است.
ایالات متحده و لهستان روز پنجشنبه نگرانی خود را از محکومیت و احتمال اعدام یوسف ندرخانی اعلام کردند.

پیش تر، ویلیام هیگ، وزیر امورخارجه بریتانیا نگرانی خود را در این باره اعلام کرده بودند.
کاخ سفید با انتشار بیانیه ای ضمن انتقاد شدید از "بی اعتنایی محض" حکومت ایران به آزادی ادیان، اعلام کرد "کشیش ندرخانی کاری جز حفظ ایمان دینی خود نکرده که از حقوق جهانی انسان هاست."
این بیانیه افزود تلاش برای مجبور کردن آقای ندرخانی به بازگشت از دینش برخلاف "ارزش های دینی است که حکومت ایران مدعی دفاع از آن است، تعرض به همه حدود شرافت و ناقض تعهدات بین المللی ایران" است.
ایران از امضا کنندگان میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی است.
یوسف ندرخانی که ۳۲ سال سن دارد، در ۱۹ سالگی از اسلام به مسیحیت گروید و کشیش یک گروه کوچک از مسیحیان تبشیری به نام "کلیسای ایران" شد.
آقای ندرخانی اکتبر ۲۰۰۹ بازداشت شد و براساس قوانین شریعت اسلامی به جرم ارتداد به اعدام محکوم شد. این قانون اجازه می دهد در صورت ندامت محکوم حکم لغو شود.
بعد از تایید حکم او توسط دادگاه تجدید نظر در سپتامبر ۲۰۱۰ در استان گیلان، یوسف ندرخانی از دیوان عالی تجدید نظر خواست.
همسر آقای ندرخانی که ابتدا به حبس ابد محکوم شده بود، با حکم دادگاه تجدید نظر آزاد شده است.
محمد علی دادخواه، وکیل آقای ندرخانی در گفت و گو با بی بی سی فارسی ابراز امیدواری کرد که با توجه به مدارکی که به دادگاه تجدید نظر ارائه شده است، حکم اعدام موکلش لغو شود.
به گفته او، رای دادگاه تجدید نظر احتمالا در ده روز آینده صادر خواهد شد.

اعتراض شورای اروپا

وزارت امورخارجه لهستان نیز با احضار سفیر ایران در ورشو، نگرانی خود را از گزارش های مربوط به اعدام احتمالی آقای ندرخانی را اعلام کرد.
به گزارش سایت وزارت امورخارجه لهستان، صمد علی لکی زاده پنجشنبه به این وزارتخانه احضار شد و در دیدار با یرژی پومیانووسکی، قائم مقام این وزارتخانه از نگرانی این کشور و اتحادیه اروپا را درباره احتمال اعدام کشیش یوسف ندرخانی مطلع شد.
آقای پومیانووسکی در این دیدار مراتب نگرانی لهستان را از عدم رعایت حقوق شهروندان به وسیله دادگاه های ایران و عدم پایبندی این کشور به تعهدات بین المللی در برابر حقوق سیاسی و مدنی شهروندان خود اعلام کرد.
آقای پومیانوورسکی در این ملاقات خواهان احترام مقام های ایرانی به حقوق اولیه شهروندان شد که در قانون اساسی این کشور تضمین شده است.
سازمان همبستگی مسیحیان در جهان که در بریتانیا مستقر است، از مردم سراسر جهان خواسته است از حکومت ایران بخواهند آقای ندرخانی را اعدام نکند.
کمیسیون آزادی های بین المللی دینی در آمریکا هم محکومیت آقای ندرخانی را "برخلاف قوانین ایران و استانداردهای جهانی حقوق بشر" دانسته است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر