۱۳۹۰ شهریور ۳۰, چهارشنبه

قعرنشینی ایران در فهرست مجمع جهانی اقتصاد




از همراهی با قافله جهانی فناوری باز ماندیم

سایت قدس آنلاین: اینک نفوذ فناوری های گوناگون در زندگی آدمی به اندازه ای است که دیگر به صورت بخش های جدانی نشدنی آن در آمده اند.
زندگی بدون فناوری لطفی ندارد
هم از این رو در کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه، فناوری به منزله معیاری است که کیفیت زیست انسانی بر پایه میزان نفوذ و حضور آن در زوایای مختلف زندگی سنجیده و ارزیابی می شود.
به گزارش «آی تی ایران»، در رتبه بندی های پیشرفت و توسعه یافتگی، کشورها بر پایه شاخص های فناوری و زیرساخت های آن طبقه بندی می شوند؛ چنانکه در تازه ترین گزارش مجمع جهانی اقتصاد درباره رقابت پذیری کشورهای جهان نیز یکی از مهمترین ویژگی هایی که مورد توجه بوده، میزان آمادگی فناورانه است.
در گزارش مجمع جهانی اقتصاد، کشورهای جهان از جنبه های گوناگون مورد بررسی قرار گرفته اند تا در نهایت میزان رقابت پذیری آنها در سال های 2011 و 2012 مشخص شود. در این میان شاخص های فناوری کشورها - از ضریب نفوذ تلفن ثابت، تلفن همراه، میزان دسترسی به اینترنت در مدارس، دسترسی به جدیدترین فناوری ها گرفته تا تعداد کاربران اینترنت، ضریب نفوذ اینترنت پر سرعت و میزان پهنای باند اینترنت - نقش مهمی در ارتقای رتبه نهایی کشورها داشته است.
فناوری برای توسعه
برای تعیین شاخص آمادگی فناورانه، سهم فناوری های کنونی در افزایش میزان تولیدات و توسعه صنعتی و نیز ارتقای ظرفیت های فناوری اطلاعات و ارتباطات مورد بررسی و سنجش قرار می گیرند. از آنجا که کاربرد فناوری های گوناگون بدون زیرساخت های مناسب و کافی ممکن نیست بنابراین گستره استفاده از فناوری ها نشان دهنده تلاش کشورها برای ایجاد زیر ساخت ها مورد نیاز است.
آمادگی فناورانه با شاخص امتیازی که از 0 تا 7 متغیر است، معرفی می شود. بنابراین در رقابت «آمادگی فناورانه»، سوییس با امتیاز 30/6 برترین کشور و بروندی با امتیاز 16/2 در انتهای فهرست جهانی ایستاده است. پس از سوییس، کشورهای سوئد، ایسلند، دانمارک، هلند، هنگ کنگ، نروژ، انگلستان، لوکزامبورگ و سنگاپور رده های بعدی را به خود اختصاص داده اند.
ایران در میان 142 کشور جهان با کسب امتیاز 09/3 در رتبه 104 قرار گرفته است. این در حالی است که کشورهایی مانند ارمنستان، آذربایجان، بحرین، کویت، عمان، قطر، ترکیه و امارات متحده عربی به ترتیب با رتبه های هشتاد و هشتم، هفتاد و چهارم، سی و نهم، شصت و پنجم، پنجاه و یکم، سی و سوم، پنجاه و پنجم و سی ام در جایگاهی بالاتر از کشور ما قرار گرفته اند.

پیشرفت ارتباطات
با وجود گسترش روز افزون ارتباطات، اینک اینترنت، تلفن همراه و ده ها خدمات ارتباطی دیگر به اجزای جدایی ناپذیر زندگی تبدیل شده اند و کمتر کسی را می توان یافت که در ساعاتی از شبانه روز به دلایل گوناگون سرگرم گشت و گذار در اینترنت یا استفاده از تلفن همراه نباشد.
هم اکنون اهمیت دسترسی به اینترنت کمتر از در اختیار داشتن منابع انرژی نیست و بسترهای اینترنت پرسرعت، یکی از زیر ساخت های توسعه به شمار می آیند. با این وصف بی دلیل نیست که مسابقه جهانی دسترسی به اینترنت پرسرعت و جدیدترین فناوری ها بالا گرفته است. در آخرین گزارش مجمع جهانی اقتصاد، کشورها بر پایه میزان دسترسی به جدیدترین فناوری ها نیز رتبه بندی شده اند(از سطح بدون دسترسی با امتیاز 1 تا بیشترین سطح دسترسی با امتیاز 7).
در این راستا کشورهای سوئد، سوییس، نروژ، ایسلند، فنلاند، هلند، انگلستان، بلژیک، دانمارک و اتریش با کسب ده رتبه برتر، جای خود را در صدر فهرست تثبیت کرده اند.
ایران در حالی با امتیاز 2/4 در جایگاه 117 این جدول قرار گرفته است که کشورهایی مانند امارات متحده عربی با رتبه 25، قطر با رتبه 31، آفریقای جنوبی با رتبه 39، عمان با رتبه 45، ترکیه با رتبه 52 و پاکستان با رتبه 93 بالاتر از کشورمان ایستاده اند و تنها کشورهایی مانند سوریه با رتبه 119، زیمبابوه با رتبه 129، اتیوپی با رتبه 131 و یمن با رتبه 139 پایین تر از ایران قرار دارند.
مجمع جهانی اقتصاد، کشورهای جهان را از جنبه ارتقای سطح و ابزارهای آموزشی نیز بر پایه «دسترسی مدارس به اینترنت» ارزیابی کرده است. ده کشور ایسلند، سوئد، استونی، فنلاند، هلند، سنگاپور، قطر، دانمارک، سوییس و کره جنوبی در این حوزه به عنوان برترین ها معرفی شده اند. در این رتبه بندی ایران با امتیاز 9/2 از حداکثر 7 امتیاز در رتبه صد و هجدهم متوقف شده است تا پایین تر از کشورهایی مانند بحرین با رتبه 32، ترکیه با رتبه 64، آذربایجان با رتبه 88، پاکستان با رتبه 90، ارمنستان با رتبه 92، گواتمالا با رتبه 102، غنا با رتبه 110 و زامبیا با رتبه 116 قرار بگیرد.
ایران در زمینه خطوط تلفن ثابت با ضریب نفوذ 3/36 درصدی در جایگاه 31 قرار دارد. در این رتبه بندی، 10 کشور تایوان، ایسلند، هنگ کنگ، مالتا، کره جنوبی، سوییس، فرانسه، آلمان، انگلستان و لوکزامبورگ به ترتیب بالاترین امتیاز و رتبه را به دست آورده اند.
همچنین کشورهای هنگ کنگ، عربستان سعودی، مونته نگرو، پاناما، ویتنام، سورینام، روسیه، عمان، کویت و فنلاند با صدرنشینی در جدول ضریب نفوذ تلفن همراه باز هم از ایران با ضریب نفوذ 2/91 درصدی و رتبه 85 پیش هستند. جالب آنکه کشوری مانند ایالات متحده آمریکا با ضریب نفوذ 9/89 درصد در این فهرست به جایگاه 87 بسنده کرده است.
از نظر ضریب نفوذ اینترنت پر سرعت هم ایران بالاتر از سنگال و پایین تر از اندونزی رتبه 104 را دارد. این در حالی است که کشورهای سوییس، هلند، دانمارک، کره جنوبی، ایسلند، نروژ، فرانسه، لوکزامبورگ، آلمان و سوئد به ترتیب برترین کشورها با بیشترین دسترسی به اینترنت پرسرعت هستند.


هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر