۱۳۹۰ مهر ۴, دوشنبه

شمار دیگری از سینماگران ایران دستگیر شدند




رادیو فرانسه: حیدر مصلحی وزیر اطلاعات جمهوری اسلامی ایران گفته است که شمار دیگری از سینماگران کشور به اتهام همکاری با شبکۀ تلویویزیون "بی بی سی" احضار و در حداقل زمان ممکن دستگیر شده اند.

پس از دستگیری هفت تن از مستندسازان ایران به اتهام همکاری با شبکۀ تلویزیون ماهواره ای بی بی سی، حیدر مصلحی وزیر اطلاعات جمهوری اسلامی ایران، امروز گفت که شمار دیگری به همین اتهام از سوی دستگاه های امنیتی کشور احضار و دستگیر شده اند. حیدر مصلحی افزوده است که دستگیری ها در حداقل زمان ممکن صورت گرفته و آغاز فعالیت های وزارت اطلاعات علیه شبکۀ بی بی سی است که به گفتۀ حیدر مصلحی پوششی است برای سرویس های اطلاعاتی انگلستان.

وزیر اطلاعات جمهوری اسلامی ایران در جای دیگری از سخنانش مدعی شده که شبکۀ فارسی بی بی سی محل تجمع همۀ مخالفان جمهوری اسلامی است.

هفتۀ گذشته وزارت اطلاعات ایران هفت تن از مستندسازان این کشور از جمله مجتبی میرطهماسب همکار جعفر پناهی را به اتهام همکاری با شبکۀ فارسی تلویزیون بی بی سی دستگیر و روانه زندان کرد. جمهوری اسلامی ایران دستگیر شدگان را به تهیه تصاویر منفی از ایران به قصد خدشه دار کردن چهره جمهوری اسلامی متهم کرده است.

در واکنش خانۀ سینمای ایران با انتشار بیانیه ای به دستگیری هفت تن از مستندسازان این کشوراعتراض کرد و گفت که قانون فروش فیلم از سوی تولیدکنندگان مستقل به شرکت ها و شبکه های خارجی را منع نکرده، کما اینکه خود صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران بیش از هر تولیدکنندۀ دیگری در ایران در این اقدام پیشقدم و فعال است. با این حال، علیرضا سجادپور از مسئولان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ایران گفته است که مستندسازان ایرانی حق فروش فیلم به شبکه های به گفتۀ او "غیرقانونی و معاند" را ندارند. منابع آگاه بر این گمان اند که موج تازۀ دستگیری و پی گرد سینماگران که از چند سال پیش در ایران از نو آغاز شده بی ارتباط با دامنه دار شدن سانسور در ایران نیست که اینک بیش از همه شبکه های ماهواره ای و اینترنت را هدف گرفته است. امروز فرماندۀ نیروی پلیس امنیت استان مازنداران گفت که قریب هفت هزار تجهیزات دریافت شبکه های ماهواره ای در این استان جمع شده و از بین رفته است. اتحادیۀ بین المللی ارتباطات اخیراً ایران را به عنوان منشا صدور "پارازیت" به روی شبکه های تلویزیون ماهواره ای فارسی زبان معرفی کرد.



هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر