۱۳۹۰ مهر ۴, دوشنبه

یورش به رسانه ها، تعویض صندلی متهم از عامل جرم به اعلام کننده آن



لیلا جدیدی
یک راه بی نتیجه هم برای جارو کردن اختلاس سه هزار میلیاردی زیر گلیم تاروپود گسسته رژیم جمهوری اسلامی وجود دارد: تعویض صندلی متهم از عامل جرم به اعلام کننده آن.
اما علت بی اثر بودن روش فشار بیشتر بر رسانه ها، دستگیری و زندانی کردن فعالان آن که در دستور کار رژیم قرار گرفته، روشن است؛ نخست آنکه مبلغ دزدی حامیان "مستضعفان" این بار آنقدر بزرگ است که امکان ماستمالی کردن نیست و سپس آنکه، 32 سال نبود آزادی بیان و آزادی رسانه ای، مانع افشای موارد گوناگون فساد در حکومت ولایت فقیه نشده بلکه فقط سرکوب آزادی بیان را با خطوط درشت تری در پرونده رژیم در نقض حقوق اولیه انسانها علامت زده است.
هفته گذشته آیت الله لاریجانی، رییس قوه قضاییه با انتقاد از رسانه‌ای شدن پرونده اختلاس از بانک صادرات، برای کوچک نمایی دزدی سه هزار میلیاردی گفت: "رسانه‌ای کردن پرونده یک اتهام و بزرگنمایی آن به نفع نظام، مردم و قوه قضاییه نیست."
سپس معاون او، سید ابراهیم رییسی برای اطمینان خاطر از اینکه اخبار از صافی قوه قضاییه بگذرد تاکید کرد: "رسانه‌ها تمامی اطلاعات در ارتباط با این پرونده‌ را از سخنگوی قوه قضاییه پیگیری کنند."
در همینه راستا، غلامحسین غیب پرور، فرمانده سپاه فجر فارس گردآوردن کارکنان رسانه های فرمایشی در جمعی 70 نفره با نام "سازمان بسیج رسانه ای" و شروع کار آن را اعلام و محمدرضا نقدی، رییس بسیج هم هدف از تشکیل این سازمان را "مقابله با تهاجم تبلیغاتی دشمنان" توصیف کرد. این در حالیست که سالهاست که نشریه های مستقل و غیر وابسته توقیف شده اند و روزنامه نگاران به زندان یا تبعید فرستاده شده اند. این بار البته دامنه پیشبرد خفقان به رسانه های خارجی نیز کشیده شده است. برخی از نهادهای خبری آمریکا و بریتانیا از ارسال پارازیت ماهواره ای، اختلال مستمر اینترنت، ارعاب روزنامه نگاران، منتقدان حکومت و فعالان اینترنتی و هک کردنهای گستاخانه ابراز تنفر کرده و گفته اند، این اعمال نقض فاحش استانداردهای بین المللی و هنجارهایی است که خود دولت ایران یکی از امضاکنندگان آن است.
در چند روز گذشته، چند سینماگر از جمله تورج اصلانی، فیلمبردار شناخته شده ایرانی همچنین امیرعلی علامه‌زاده، روزنامه نگار و خبرنگار خبرگزاری ایلنا و یا مهرداد سرجویی، همکار مطبوعاتی روزنامه‌های انگلیسی زبان چاپ تهران به اتهام همکاری با شبکه‌های ماهواره‌ای خارجی بازداشت و زندانی شده اند.
سید ابراهیم رییسی، معاون اول قوه قضاییه با گفتن اینکه "افرادی پرونده هایشان در دستگاه قضایی است"، بازداشت و زندانی کردن خبررسانان را تایید کرد. او اتهام دستگیر شدگان را "ارتباط با جریان ناسالم خبری، اطلاعاتی و رسانه‌ای که اساس تاسیس آن برای ضربه زدن به باورهای ملت ایران وجنگ رسانه‌ای است"، عنوان کرد.
رسانه‌ها همواره ابزار مهمی در شکل گیری حرکتهای اجتماعی بوده اند و رژیم نتوانسته هراس خود را از آن مخفی نگه دارد. اما با این حال مردم ایران با انواع ابتکارات، ارتش رسانه ای موثری را به راه انداخته اند که عقب راندنی نیست.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر