۱۳۹۰ مهر ۴, دوشنبه

خامنه ای مشاورش را برای به دست گرفتن ریاست مجلس آماده می کند




رادیو فردا  : بر اساس گزارش رسانه های ايران، علی اکبر ولايتی، مشاور آيت الله علی خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی، به عنوان سخنگوی جبهه متحد اصولگرايان برای انتخابات نهم مجلس شورای اسلامی انتخاب شده است.

اصولگرايان که از ماه ها پيش در صدد ايجاد اتحاد ميان گروه ها و احزاب هوادار آيت الله خامنه ای برای ارائه فهرست واحد نامزدهای نمايندگی مجلس نهم هستند، ائتلافی موسوم به کميته ۸ + ۷ تشکيل داده اند تا تمام گروه های اصولگرا را زير چتر واحدی گردهم آورد.

محمدرضا باهنر، از چهره های شاخص اصولگرايان در گفت و گو با خبرگزاری فارس گفته است که علی اکبر ولايتی عضو گروه داوری کميته ۸+۷ به اتفاق آرا به عنوان سخنگوی اين کميته انتخاب شد.

انتخاب آقای ولايتی به عنوان سخنگوی جببه متحد اصولگرايان از آن رو حائز اهميت است که غلامعلی حداد عادل، نماينده اصولگرای مجلس و عضو کميته وحدت اصولگرايان، مردادماه گذشته گفته بود که آيت ‌الله خامنه‌ ای مايل نيست اصولگرايان با بيش از يک ليست در انتخاب آينده مجلس شرکت کنند.

وی با اشاره به اختلافات درونی اصولگرايان هشدار داد که هر گونه غفلتی موجب می‌ شود «جريان انحرافی» و «جريان فتنه» از فرصت استفاده کنند و کرسی های مجلس را در اختيار بگيرند.
در حال حاضر، حبيب الله عسگراولادی، علی اکبر ولايتی، غلامعلی حداد عادل، حسينی بوشهری، عباس کعبی، رضا تقوی و ابوترابی فرد اعضای کميته هفت نفره داوری و نظارت بر وحدت اصولگرايان را تشکيل می دهند.

گروه هشت نفره نيز شامل دو نفر از جبهه پيروان خط امام و رهبری، دو نفر از جمعيت ايثارگران و اصولگرايان تحول خواه- جمعيت رهپويان-، يک نماينده از سوی محمد باقر قاليباف، شهردار تهران، يک نماينده از سوی علی لاريجانی و دو نماينده حامی دولت، از فراکسيون انقلاب اسلامی و يا همان رايحه خوش سابق هستند.

به رغم تلاش های کميته ياد شده، اختلاف ميان اصولگرايان با صف بندی «جبهه پايداری انقلاب اسلامی» که از چهره های پیشین دولت محمود احمدی نژاد، شکل گرفته، در مقابل کميته ۸+۷ که قرار است برای تشکيل فهرست واحد اصولگرايان تلاش کند، شدت گرفته است.
در حالی که سران شاخص اصولگرايان از جمله محمدرضا مهدوی کنی، رييس مجلس خبرگان، خواستار اتحاد کامل اصولگرايان هستند، طرفداران احمدی نژاد به دنبال ارائه فهرست مستقل برای انتخابات مجلس نهم هستند.

اقدامات اين گروه سبب حملات همه جانبه رسانه های اصولگرا به حاميان رييس جمهور ايران شده است که از آنها به عنوان «جريان انحرافی» نام می برند و متهم شده اند که با استفاده از پول های کلان و امکانات دولتی به دنبال کسب حداقل ۱۵۰ کرسی در اين مجلس هستند.
در حال حاضر محمدرضا مهدوی کنی و محمد يزدی، عضو فقهای شورای نگهبان، رياست جبهه اصولگرايان برای انتخابات مجلس را بر عهده دارند. به گفته علی مطهری، نماينده تهران در مجلس، اين دو نفر با هر گونه درخواست جبهه پايداری برای افزايش تعداد نمايندگان آنها در کميته ۸+۷ مخالف هستند.
آقای مطهری در گفت و گو با خبرگزاری ايسنا پيشنهاد کرده است، «هر گروهی که احساس می کند پايگاه اجتماعی دارد ليست جداگانه ای در انتخابات ارائه کند. مثلا جبهه پايداری، حزب موتلفه و جمعيت ايثارگران فهرست های جداگانه ای اعلام کنند تا دست مردم برای انتخابات باز باشد
اين نماينده منتقد دولت با رد استدلال اصولگرايان برای ارائه فهرست واحد «برای اينکه آرا پراکنده نشود و اصلاح طلبان رای نياورند» گفته است: «در حال حاضر اصلاح طلب خطرناکی وجود ندارد و همه آنها رد صلاحيت می شوند، بنابراين ما رقيب جدی نداريم که بخواهيم کاری کنيم آنها رای نياورند. پس خوب است هر گروه ليست جداگانه ای ارائه دهد تا مردم خودشان انتخاب کنند
حضور يا عدم حضور اصلاح طلبان در انتخابات طی ماه های اخير به يکی از بحث های جدی در ميان مخالفان دولت در ايران و اصولگرايان تبديل شده است. در حالی که محمد خاتمی، رييس جمهور پيشين ايران، بر لزوم برآورده شدن پيش شرط های لازم برای شرکت مخالفان در انتخابات مجلس نهم تاکيد کرده است، اصولگرايان هوادار آيت الله خامنه ای هر گونه پيش شرطی را رد کرده و گفته اند که نيازی به حضور اصلاح طلبان در انتخابات نيست.
در تازه ترين موضعگيری ها، محمد جواد لاريجانی، مشاور رييس قوه قضاييه جمهوری اسلامی، به خبرگزاری فارس گفته است که «اصلاح طلبان لياقت شرکت در انتخابات را ندارند
وی اظهار داشت: «من مخالف اين هستم که بعضی دوستان ما به صورتی صحبت کنند که آنها را به اين اقدام (شرکت در انتخابات) تشويق کنند. اين گروه های سياسی (اصلاح طلبان) ... لياقت حضور در انتخابات را ندارند. کسانی که اين قدر قدرنشناس بوده و قدر اسلام، انقلاب و قدر دمکراسی را نمی دانند، چرا بايد در انتخابات شرکت کنند
آقای لاريجانی انتخابات بدون حضور اصلاح طلبان را «انتخابات پرشور و پر رنگ تر» توصيف کرده و گفته است: «آنها چيزی به انتخابات اضافه نمی کنند بنابراين ما نبايد در اين زمينه دل خوش کنيم و ناز کسی را بکشيم که در انتخابات وارد شود
انتخابات مجلس نهم که قرار است روز ۱۲ اسفندماه سال جاری برگزار شود نخستین رای گیری پس از انتخابات جنجال برانگیز ریاست جمهوری دهم در سال ۸۸ است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر