۱۳۹۱ مهر ۳, دوشنبه

طی 6ماه/628 سال زندان برای 100 نفر و بازداشت 192 تن دیگر در کردستان


بنا به گزارش آژانس خبررسانی کُردپا: در شش ماه نخست سال 1391 و در نتیجه‌ی بازداشت ده‌ها تن از شهروندان کُرد توسط دستگاه امنیتی حکومت اسلامی ایران، دستگاه قضایی نیز اقدام به صدور چند صد سال زندان برای شهروندان کُرد کرده است.


7123.jpg
بازداشت‌های گسترده شهروندان توسط اداره‌ی اطلاعات:
در شش ماهه اول سالجاری، موج بازداشت‌های امنیتی در مناطق کُردنشین ایران همچنان استمرار داشته و در این رابطه 192 نفر از شهروندان کُرد در نقاط مختلف و توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به بازداشتگاه‌ی اداره‌ی اطلاعات منتقل شده‌اند.

طبق گزارش‌ها در برخی موارد حفاظت اطلاعات سپاه پاسداران نیز بصورت مجزا از وزارت اطلاعات، اقدام به بازداشت شهروندان نموده و در همین راستا و در دادگاه‌های انقلاب تعدادی پرونده امنیتی برای شهروندان کُرد تشکیل شده است.


7125.jpg
صدور احکام سنگین از سوی دستگاه قضایی:
در مجموع تشکیل پروند‌ه‌ها برای 100 نفر از شهروندان کُرد، دادگاه‌های انقلاب جمعا، حکم 628 سال حبس تعزیری، 15 سال حبس تعلیقی و 74 ضربه شلاق را برای آنها صادر کرده‌اند.

قریب با اتفاق این احکام از سوی دادگاه‌های انقلاب صادر شده که در زمان‌های کوتاه و چند دقیقه‌ای دادگاه مبادرت به صدور رأی کرده است. این در حالی است که اکثریت این شهروندان از حق استفاده از وکیل تعیینی محروم شده و دادگاه با اختیار غیر قانونی خود برای آنان وکیل تسخیری انتخاب کرده است.


7124.jpg
دلایل بازداشت‌های گسترده امنیتی در مناطق کُردنشین:

با توجه به شواهد موجود، کسانی که از سوی دستگاه‌های امنیتی و در مناطق کُردنشین بازداشت می‌شوند، عمدتا از فعالان فرهنگی، مدنی و دانشجویان هستند، اما پس از بازداشت شاهد تشکیل پرونده‌های امنیتی در سیستم قضای برای آنان هستیم.

به طور معمول و در اکثر موارد، با فشار دستگاه امنیتی بر سیستم قضایی، دادگاه‌های انقلاب بدون در دست داشتن مدارک کافی در جهت محکومیت و یا اثبات اتهام، شهروندان کُرد را به اتهام‌‌هایی از قبیل همکاری با احزاب کُرد مخالف جمهوری اسلامی به اعدام و یا حبس‌های طولانی مدت محکوم می‌کنند.

آمار ارائه شده تنها با استناد به موارد ثبت شده در مرکز آمار آژانس خبررسانی کُردپا منتشر گردیده است. با توجه به فضای پلیسی – امنیتی حاکم بر مناطق کُردنشین ایران و عدم اطلاع رسانی آزادانه و بدون محدودیت، بالاتر بودن آمار واقعی بالقوه می‌باشد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر