۱۳۹۱ مهر ۱, شنبه

نگرانی دو نهاد جهانی حقوق‌بشر از "پَسرفت تحصیلی" در ایران

سازمان عفو بین‌الملل روز گذشته اعلام کرد که  میزان آزار و اذیت دانشجویان ایرانی از سوی دولت از اردیبهشت‌ماه اخیر شدت گرفته است.

همچنین این سازمان فعال در عرصه‌ی حقوق‌بشر، بازداشت و بازجویی ده‌ها دانشجو و طرح اسلامی‌سازی دانشگاه در حکومت اسلامی ایران را موجب "پَسرفت تحصیلی" و "ایجاد فضای ترس" تلقی می‌کند.

عفو بین‌الملل با اشاره به ثبت پرونده‌ی دانشجویانی که از سوی "نهادهای مسئول" احضار و یا از ادامه‌ی تحصیل منع گردیده‌اند، به نقل از معاون مدیر بخش خاورمیانه و شمال آفریقای این سازمان خواستار  آزادی سریع و بی‌قیدوشرط تمام دانشجویان زندانی سیاسی-عقیدتی شد.

از دیگر سو نیز سازمان دیده‌بان حقوق‌بشر امروز در گزارشی به وضعیت دانشجویان در ایران پرداخته و عدم تحصیل دختران در رشته‌های مورد انتخابشان ابراز نگرانی کرده است.

به گزارش رادیو فردا، مدیر امور حقوق زنان در دیدبان حقوق بشر بر این باور است که محدودیت‌های تحصیلی اعمال‌شده بر اساس جنسیت "خط مشی مشخصی را دنبال نمی‌کنند" و مقام‌ها و مدیران هر دانشگاه "به دلخواه" خود موانعی را برسر راه دانشجویان قرار می‌دهند.

در چند سال گذشته بیش از ۸ دانشجوی کُرد عضو "اتحادیه دانشجویان کرد" بنا به دلایل نامشخصی بازداشت و به قرنطینه زندان‌های کُردستان منتقل شده اند.

سازمان عفو بین‌الملل و دیده‌بان حقوق‌بشر چندین بار خواستار آزادی "حبیب‌الله لطیفی"، دانشجوی سال آخر رشته‌ی مهندسی صنایع دانشگاه ایلام و محکوم به اعدام، شدند.
در تازه‌ترین مورد از آزار و اذیت دانشجویان کُرد، "دیاکو خیاط" دانشجوی کارشناسی ارشد اقتصاد دانشگاه تهران به اتهام اجتماع وتبانی برای ارتکاب جرم علیه امنیت کشور، به تحمل 5 سال حبس تعزیری محکوم شده است.

طبق آمار معاونت نظارت و ارزیابی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، امسال 4 میلیون و 400 هزار دانشجو در 2 هزار و 200 موسسه آموزش عالی سال تحصیلی را اغاز نموده‌اند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر