۱۳۹۱ شهریور ۲۴, جمعه

قطعنامه شورای حکام در محکومیت رژیم ایران






روز پنجشنبه 23 شهریور، شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی، با صدور یک قطعنامه، اقدامات رژیم ولایت فقیه در برنامه اتمی را محکوم کرد. تلاش رژیم برای استفاده از کشورهای غیر متعهد در جلوگیری از تصویب این قطعنامه ثمر بخش نبود و تنها کوبا به این قطعنامه رای منفی داد و مهمتر آن که چین و روسیه به این قطعنامه رای مثبت دادند.

صدور قطعنامه در محکومیت رژیم سیاستهای جمهوری اسلامی در رابطه با پروژه اتمی، بر ناکامی محاسبات پایوران رژیم در مورد برگزاری اجلاس کشورهای غیر متعهد مُهر تائید زد. رژیم با جمع کردن سران کشورهای به اصطلاح غیر متعهد تلاش نمود تا بتواند خود را از انزوا در سطح جهانی خارج کرده و با جلب حمایت از برنامه اتمی اش، مانع تصویب قطعنامه ها در نهادهای بین المللی شده و در ضمن راهی برای دور زدن تحریمها پیدا کند.
همزمان با برگزاری اجلاس غیر متعهدها در تهران، دبیر کل آژانس گزارش خود را منتشر کرد. دبیر کل در گزارش خود بار دیگر تاکید کرد که «نمی تواند تایید کند که تمام مواد هسته ای موجود در ایران صلح آمیز هستند». با توجه به بیانیه اتحادیه اروپا که در آن از رژیم ایران خواسته شده که «به نگرانیهای جامعه جهانی پایان دهد»، و با توجه به قطع روابط دیپلماتیک کانادا با رژیم، حاصل مناسبات جمهوری اسلامی با کشورهای جهان، ایزوله تر شدن رژیم در سطح بین المللی است. ترکیب کشورهایی که به قطعنامه شورای حکام رای مثبت دادند صحت این امر را ثابت می کند.
علی اصغر سلطانیه، کارگزار رژیم در آژانس، در یک موضع تدافعی ادعا کرد که این قطعنامه ها غیر سازنده و کمکی به حل مساله نمی کند.زینت میرهاشمی

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر