۱۳۹۱ شهریور ۳۰, پنجشنبه

ایران از آسمان تحریم شد

روز گذشته وزارت خزانه‌داری آمریکا اطلاعیه‌ای منتشر کرد که بر اساس آن 117 هواپیمای ایرانی به اتهام حمل و نقل سلاح و تجهیزات نظامی برای حکومت بشار اسد در فهرست تحریم‌ها قرار گرفتند.

معاون امور مبارزه با تروریسم و پولشویی وزارت خزانه‌داری آمریکا مدعی شده که ارسال تجهیزات از طریق عراق؛ به منظور تهیه‌ی سلاح کشتار جمعی و سرکوب مردم سوریه بوده است.

در تحریم جدید، هر یک از 117 فروند هواپیمای ایرانی بطور جداگانه مورد اشاره قرار گرفته و متعلق به سه شرکت ایران‌ایر، یاس‌ایر و ماهان‌ایر می‌باشند.

در همین ارتباط خبرگزاری رویترز به نقل از یک سند محرمانه که سازمان‌های اطلاعاتی غرب آن را تهیه کرده‌اند، اعلام کرد: ایران از طریق عراق و با استفاده از هواپیماهای مسافربری تقریباً روزانه ده‌ها تُن تجهیزات نظامی و "تعداد زیادی از اعضای سپاه پاسداران" را به سوریه می‌فرستد.

همچنین گزارش می‌شود که ارسال تجهیزات نظامی و ادوات سرکوب از ایران به سوریه توافق و موافقت ضمنی مقامات بغداد را بهراه دارد.

مشاور رسانه‌ای نوری‌المالکی اتهام ارسال اسلحه از خاک عراق را بی‌پایه دانست و آن را رد می‌کند.

آمریکا رسماً از دولت عراق خواسته است که هواپیماهای ایرانی به مقصد سوریه را مورد بازرسی قرار دهد.

رادیو فردا نیز گزارش داد که يک کميته‌ی ناظر بر تحريم‌های ايران در سازمان ملل نيز شرکت هواپيمايی ياس‌اير و ايران‌اير در فهرست انتقال دهندگان سلاح برای سوريه معرفی کرده است.

طی یک هفته‌ی اخیر دست‌کم دو مقام نظامی-امنیتی حکومت اسلامی ایران، صراحتا از حضور نیروهای سپاه پاسداران در سوریه و لبنان سخن گفتند، اظهارنظری که منجر به درخواست لبنان از ایران برای "توضیح رسمی" شد.

از دیگر سو نشست چهار جانبه‌ی مصر، ایران، ترکیه و عربستان که بدون حضور سعود الفیصل و به منظور دست‌یابی به راه‌حلی جهت بحران سوریه تشکیل شده بود بدون رسیدن به نتیجه‌ی مشخصی به هفته‌ی آینده موکول گردید.

در ادامه‌ی اطلاعیه‌ی وزارت خزانه‌داری آمریکا در تحریم 117 فروند هواپیمای متعلق به حکومت اسلامی ایران آمده است: فهرست سياه جديد کار را برای طرف‌های ديگر آسان می‌کند تا اين هواپيماها را رديابی کنند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر