۱۳۹۱ شهریور ۲۸, سه‌شنبه

خیمه شب بازی امنیتی روی ویرانه های اقتصاد کشور




سرکرده سپاه پاسداران با اعلام ورود این نیروی نظامی – امنیتی به بُحران ارز، زیر تناسُب خودپویه ای که بین درجه ورشکستگی اقتصادی "نظام" و سطح تلاش برای ابعاد امنیتی دادن به آثار آن برقرار گردیده، خط تاکید کشیده است.
آقای جعفری به اطلاع همگان رسانده است که سپاه پاسداران "برای پیدا کردن عوامل پُشت پرده بر هم زدن امنیت بازار ارز" وارد عمل خواهد شد. او مُدعی شده که این "ماموریت" را آقای احمدی نژاد، گُماشته ولی فقیه بر منصب ریاست جمهوری به او واگُذار کرده است.
پیشتر، در انتهای سال گُذشته و همراه با آغاز سُقوط پول ملی، این نیروی انتظامی بود که برای "پیدا کردن عوامل پُشت پرده" به گونه نمایشی به استانبول و فردوسی قُشون می کشید. اکنون و چند متر عمیق تر در گرداب ورشکستگی، نوبت به سپاه پاسداران رسیده که روی این ریل تا ایستگاه بعدی دود افشانی کند.
تمامی این حرکات، منطق ساده رهبران و پایوران "نظام" را برای فرار از مسوولیت خود در نازل کردن بُحران اقتصادی بر کشور و افکندن میلیونها نفر در چاه و چاله های معیشتی، مادی می کند. آنها آدرس اشتباهی می دهند، مُقصرین موهوم مُعرفی می کنند و تمام کوشش خود را برای گُمراه ساختن پُرسشگران به کار می برند.
مُمکن است داستان سراییهای حاکمان کشور، کُمک زیادی به تخفیف نارضایتی و خشم جامعه از آنها نکند، اما برای پیش بردن نزاع داخلی فراکسیونهایی که قُدرت را در اختیار دارند، به خوبی کارساز و مُفید است.
نزدیک به دوهفته پیش پادوی آقای خامنه ای با اتکا به همین سناریوها، در یک مُصاحبه تلویزیونی "برخی باندهای داخلی" را مسوول "خراب کردن بازار" دانسته بود. در مُقابل، رُقبای وی نیز باند نظامی - امنیتی دولت را به فروش ارز در بازار سیاه و دستکاری بازار سکه مُتهم کردند. در همین حال یک منبع "اُصولگرا" از "سناریوی جریان انحرافی برای مُتهم کردن وزارت اطلاعات در ماجرای ارز" خبر داده است.
احتمال اینکه مردُم، خیمه شب بازی امنیتی روی ویرانه های اقتصاد کشور و کار و زندگی خود را جدی بگیرند، چندان زیاد نیست. این اما در مورد نزاع فراکسیونهای قُدرت گرد محور "بازار ارز" صدق نمی کند. جامعه رفتار حاکمان دروغ زن و بی تدبیری را که روی پُشت خم شده از بُحران اقتصادی مردُم، خُرده حسابهایشان با یکدیگر را رفع و رُجوع می کنند، به دقت ثبت خواهد کرد.منصور امان


هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر