۱۳۹۱ شهریور ۲۲, چهارشنبه

فرانسه: ایران بهتر است بجای حل مسائل سوریه، تعهدات بین المللی خود را اجرا کند




رادیو فرانسه: نوشتۀ بیژن برهمندی
به گفتۀ سخنگوی وزارت خارجه فرانسه، اگر ایران به تعهدات بین المللی اش عمل کند و در داخل نیز از نقض مکرر حقوق بشر دست بردارد، و سپس بخواهد در ثبات منطقه نیز نقشی بعهده گیرد به او خوش آمد خواهیم گفت.
در حالیکه اولین اجلاس چهار کشور مصر، عربستان، ترکیه و ایران درباره سوریه شب گذشته در قاهره به پایان رسید، امروز سخنگوی وزارت خارجه فرانسه در گفتگو با خبرنگاران از ایران خواست که اگر می خواهد در تامین ثبات منطقه نقشی بعهده بگیرد، بهتر است ابتدا به وظایف دیگرش جامه عمل بپوشاند.

"فیلیپ لالیو" توضیح داد که ایران باید ماهیت واقعی برنامه اتمی اش را روشن کند، و سپس قطعنامه های شورای امنیت و نیز شورای حکام سازمان انرژی اتمی را بپذیرد. سخنگوی وزارت خارجه فرانسه آنگاه به نقض حقوق بشر از سوی ایران اشاره کرد و گفت که جمهوری اسلامی باید به نقض دائم و مکرر حقوق مردم در کشور نیز نقطه پایان بگذارد.
بعقیده فیلیپ لالیو، با تامین چنین شرایطی، اگر ایران مایل باشد در ایجاد امنیت منطقه نیز نقشی بعهده گیرد، به او خوش آمد خواهیم گفت.

. شب گذشته ویکتوریا نولاند سخنگوی وزارت خارجه آمریکا نیز نسبت به کارآئی این نشست چهار جانبه اظهار تردید کرد.

از سوی دیگر، معاون وزیر خارجه ایران که شب گذشته در اجلاس نمایندگان چهار کشور، در قاهره شرکت کرده بود، امروز اظهار امیدواری کرد که ایران تا چند روز دیگر در همایش وزرای خارجه گروه چهار نیز شرکت کند. امیر عبداللهیان معاون عربی و آفریقائی وزارت خارجه امروز بیانیه وزارت خارجه مصر را نیز – که درپایان اجلاس دیشب منتشر شد- راه حل "متوازنی" برای برون رفت از بحران سوریه دانست. وی توقف فوری خشونت، حفظ وحدت سوریه، حاکمیت و تمامیت ارضی و مخالفت با هر گونه مداخله خارجی در سوریه را از نکات و محور های مهم دستور کار جلسه قاهره ذکر کرد. او همچنین پیشنهاد مصر برای برگزاری دور دوم گفتگو در سطح وزرای خارجه را گام مثبتی در جهت حل بحران سوریه توصیف کرد.

عبداللهیان ضمن تاکید بر لزوم تداوم طرح کوفی عنان از تلاش های اخضر ابراهیمی بعنوان نماینده جدید سازمان ملل حمایت کرد. او همچنین اظهار تمایل کرد که بد نیست نمایندگانی از عراق و ونزوئلا هم در این نشست حضور پیدا کنند.
در حالیکه اخضر ابراهیمی اعلام کرد تا چند روز دیگر به سوریه می رود و ابراز امیدواری کرد که با بشار اسد نشست مثبتی داشته باشد، شب گذشته میخائیل بوگدانف معاون وزیر خارجه روسیه اظهار داشت که بشار اسد به شخص وی گفته است که اگر سوری ها رئیس جمهوری دیگری انتخاب کنند آماده است از این پست کناره گیری کند. بوگدانف البته اضافه کرد که نمی داند بشار اسد تا چه حد در این گفتار صادق است.
میخائیل بوگدانف همچنین در مصاحبه با فیگارو پیشنهاد کرد تا کنفرانسی بقصد حل مسائل سوریه تشکیل شود. بنظر او در این کنفرانس همه مولفه های درگیر در سوریه می توانند شرکت داشته باشند، یعنی مقامات رژیم، رهبران اپوزیسیون و گروههای قومی مختلف ساکن سوریه. او این تجمع را با کنفرانس طائف که در سال 1990 به جنگ داخلی در لبنان پایان داد مقایسه کرد.
بعقیده بوگدانف، با توجه به پراکندگی در صفوف اپوزیسیون و اسلحه ئی که در اختیار شورشیان قرار میگیرد، اگر این رژیم همین فردا بناگهان سقوط کند، خطر تبدیل شدن سوریه به سومالی جدی است. او نتیجه میگیرد که باید به هر کاری متوسل گردید تا از تبدیل شدن یک نظام متمرکز، به جامعه ای متلاشی شده از اقوام مختلف جلوگیری کرد.
فیگارو نوشته است که بوگدانف به فرانسه آمده بود تا با شخصیت های اپوزیسیون سوریه و نیز مقامات فرانسوی گفتگو کند

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر