۱۳۹۱ شهریور ۳۰, پنجشنبه

اسب عصاری دیپلماسی رژیم حول محور تحقیر و توهین



رژیم جمهوری اسلامی طناب انزوا را روز به روز بیشتر به دور گردن خود احساس می کند. برای برون رفت از این انزوای منطقه ای و بین المللی، پایوران آن هر تلاشی که می کنند، چیزی به جز تحقیر و بی اعتنایی نصیب‌شان نمی شود.
تلاش دیپلماتیک رژیم برای رسمیت بخشیدن به حضور نظامی اش در سوریه و خود را یک پای راه حل آن نشان دادن، تا کنون بی نتیجه مانده است. دیپلماتهای رژیم برای گشایش گره این مشکل تلاشهای بی حاصلی را آغاز کرده اند، اما این تقلاها بیش از اینکه راهگشا باشد، بیش از گذشته به تحقیر آنان منجر می شود و انزجار از رژیم سرکوبگر ولایت فقیه را به نمایش می گذارد.
هدف رژیم از استقبال از طرح محمد مرسی، رییس جمهور اسلامگرای مصر در مورد تشکیل یک 
گروه چهارجانبه‌، شامل ایران، ترکیه، عربستان سعودی و مصر برای حل بحران سوریه، پیدا کردن راه حلی برای این بحران نیست. بیرون ماندن تاکنونی رژیم از این پروسه باعث گردیده تا با واقف بودن به نظرات مرسی، از این طرح استقبال کرده تا اینگونه خود را یک پای راه حل این بحران مطرح کند. سفر علی اکبر صالحی، وزیر امورخارجه رژیم به قاهره برای شرکت در اولین جلسه این گروه بی نتیجه ماند. غیبت سعود الفیصل، وزیر امورخارجه عربستان در این جلسه و عدم معرفی جانشینی برای خود، نشانه اعتراض این کشور و یا دهن کجی به حضور رژیم معنا می دهد، هرچند کسی آن را به زبان نیاورده است.
همزمان، 
یاسر علی، سخنگوی ریاست جمهوری مصر، به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفته است که آقای مرسی در ملاقات با علی اکبر صالحی، وزیر امور خارجه ایران که به قاهره رفته بود، گفته: "تا زمانی که جمهوری اسلامی از دولت بشار اسد در سوریه حمایت می کند، امکان برقراری رابطه دیپلماتیک مصر با ایران وجود ندارد."
این گفته خود نشان دهنده موضع مصر در برابر رژیم ولایت فقیه به عنوان حامی رژیم اسد در سوریه است. همچنین این گفته می تواند به خوبی گویای نتیجه و دستاورد صالحی از این جلسه باشد.
از سوی دیگر، روز سه شنبه، سعید جلیلی، رییس شورای امنیت ملی رژیم که به ترکیه رفته بود، برای دیدار با نخست وزیر آن کشور رجب طیب اردوغان در مقابل کاخ نخست وزیری منتظر ماند، اما باز هم کسی برای استقبال او بیرون نیامد. منابع خبری ترکیه که این اتفاق را با آب و تاب گزارش کرده اند، فیلم جلیلی را که در مقابل درب ساختمان همچنان به ساعت خود نگاه می کند و منتظر است را پخش کرده و آن را نشانه تحقیر آشکار رژیم ولایت فقیه از سوی مقامهای ترکیه برآورد کرده اند.
روزنامه ملیت ترکیه در گزارشی با تیتر "مقام ایرانی جلوی در ماند" می نویسد: "
سعید جلیلی، دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران قرار بود در ساختمان مرکزی نخست وزیری ترکیه با رجب طیب اردوغان دیدار و گفت‌وگو کند. مهمان ایرانی هنگامی که کسی به استقبالش نیامد، مدتی را در مقابل در ورودی منتظر ماند."
با این حساب، نه تنها در قاهره، وزیر امورخارجه عربستان حاضر نیست با نماینده رژیم سر یک میز بنشیند و مرسی به صالحی توضیح می دهد که مصر حاضر پذیرش نظرات رژیم نیست و تمایلی هم برای رابطه دیپلماتیک با آن ندارد. بلکه جلیلی جلو در ساختمان نخست وزیری ترکیه علاف می شود و فرستادگان نماینده خود خوانده خدا بر روی زمین سنگ روی یخ می شوند.

غیر از تحقیر و روگردانی چگونه می شود انزجار از رژیم ولایت فقیه را به نمایندگان آن فهماند؟
جعفر پویه

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر