۱۳۹۱ مرداد ۲۰, جمعه

سرنوشت راه حل مرضی الطرفین شکست است





فرستادگان ولایت فقیه به دربار بشار اسد جهت تاکید بر حمایت بی دریغ از وی، ننگ،نفرت و شراکت در قتل عام مردم سوریه را به پای نظامشان ثبت کردند.
از تکاپوی جمهوری اسلامی جهت پیدا کردن راه حلی برای نجات بشار اسد، می توان فهمید که تداوم مقاومت مردم سوریه علیه دیکتاتوری، سرنوشت بشار اسد را به گونه ای رقم خواهد زد که مورد دلخواه حامیان وی نخواهد بود.  
در حالی که رسانه های دولتی سوریه به شمول رسانه های دولتی رژیم ایران، از سرکوبی به اصطلاح تروریستهای سوریه و نابودی آنها صحبت می کنند، پایوران رژیم در تهران برای پیدا کرده راه حل «مرضی الطرفین» نشست می گذارند. دیدار علنی حلیلی با اسد در سوریه و با نوری المالکی در عراق، برگزاری نشست مشورتی روز پنحشتبه 19 مرداد در تهران و تدارک برای برگزاری نشست کشورهای جنبش غیر متعهد در تهران در هفته دوم شهریور ماه، ارسال بیشتر نیروهای سپاه پاسداران به سوریه و ادعای این که اعضای سازمان مجاهدین خلق به سوریه وارد شده  و در کنار مخالفان سوری قرار دارند، همه بیانگر وضعیت بحرانی رژیم در منطقه است. کشورهای عضو جنبش غیر متعهدها به تهران دعوت می شوند. در حالی که بعد از پایان جنگ سرد، موجودیت این بلوک سیاسی معنایی ندارد. در حالی که تاریخ مصرف جنبش غیر متعهدها تمام شده و این بلوک سیاسی جایگاهی در بازیهای سیاسی جهان کنونی ندارد، رژیم ولایت فقیه تلاش می کند با هزینه کردن به این نهاد بی جان، منطقه را به سود خود قطبی کند. دبیر شورای امنیت خامنه ای در بغداد در ملاقات با نوری المالکی از پدید آمدن «فرصتهای نوین» صحبت کرد. وی در سخن پراکنی اش گفت:«بیداری اسلامی در منطقه فرصت نوینی پدید آورده است که کشورهای منطقه با هم افزایی قدرت، نقش جدیدی در عرصه منطقه ای و بین المللی ایفا کنند.»
کنفرانس روز پنجشنبه 19 مرداد در تهران، برای پیدا کردن راه حل برون رفت از بحران سوریه در همین راستا و با همین هدف انجام شده است.
معاون وزیر خارجه رژیم در این کنفرانس بهترین گزینه برای بازگشت آرامش به سوریه را «دستیابی به یک راه حل مرضی الرطفین» اعلام کرد.
دعوت رژیم از جانب اپوزیسیون سوریه بی پاسخ ماند. حمایت رژیم از خشونتهای دیکتاتوری اسد، حضور پاسداران در کنار نیروهای نظامی سوریه علیه مردم، شکست تکاپوی رژیم برای پیدا کردن راه حل مرضی الطرفین را در چشم انداز قرار می دهید.

 
زینت میرهاشمی

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر