۱۳۹۱ مرداد ۳۰, دوشنبه

"بنويسيد ما کمک لازم داریم؛ واقعا نيازمند كمكیم"




8 روز از واقعه خانمانسوز زلزله می گذرد. جوانی اشک ریزان به یک گزارشگر می گوید: "بنویسید ما کمک لازم داریم؛ واقعا نيازمند كمكیم." خامنه ای در پیام خود به مناسبت "عید فطر" در انتهای یاوه گوییهایی معمول خود، اشاره ای هم به زلزله زدگان کرد. او بی شرمانه مدعی شد: "کارهای خوبی تا کنون انجام شده."
پدر خوانده دزدان، قاچاقچیان و جنایتکاران درست می گوید، "کارهای خوبی انجام شده" اما از جانب مردمی که با اقدامات و ابتکارات شخصی و گروهی خود به یاری هم میهنان مصیبت زده خود شتافته اند و اینگونه بی اعتمادی خود را به نمایندگان حکومتی گوشزد کرده اند. اگر چه کمکهای مردمی بی دریغ روانه منطقه زلزله می شود، اما فاجعه ای بدین وسعت، نیاز به صرف هزینه مکفی، تنظیمات و برنامه ریزی دقیق و مسوولانه و مهم تر از همه، سرعت عمل دارد. خامنه ای وعده می دهد که مردم منطقه زلزله زده "صفحه جدید و درخشانی از عمران و آبادی را شاهد" خواهند شد. مردم زحمتکش اهر، ورزقان و هریس بدون زلزله هم "صفحه درخشان و عمران" ندیده اند، سرخی چشمان مردم زلزله زده بم هم نمی تواند در اثر "درخشش عمران" باشد. حال ببینیم بهار، چشم انداز چگونه سال نکویی است.
جمعبندی گزارشات رسیده حکایت از آن دارد که ترافیک جاده ها به سمت ورزقان بیشتر با خودروهای شخصی و وسایل دیگر نقل و انتقال از سوی مردم هنوز سنگین است. روستاها فاقد آب و برق هستند و تانکرهای آب تنها گاه و بیگاه ظاهر می شوند. بزرگترین نگرانی روستاییان حفظ دامهایشان از آسیب گرگهاست. دامداری مهمترین راه امرار معاش آنهاست. آنها فانوس می خواهند، استاندار هنوز به قولش وفا نکرده. آنها نگران خوراک مرغ و خروسها هستند. روستاها تلهای آواری هستند که کودکان با اندام کوچک و به چرک نشسته با پای برهنه از روی آنها می گذرند. مردم تهی از امید به فکر یک سقف اند؛ سقفی برای زمستان.
پاییز در آذربایجان سرد است و امید داشتن سقف کم. علی نیکزاد، وزیر راه و شهرسازی قول بازسازی همه واحدهای مورد نیاز در 45 روز را داده است. کار‌شناسان "بنیاد مسکن" هم به مردم گفته‌اند که خودشان باید آوار‌ها را بردارند تا بنیاد خانه بسازد. مردم باید برای مسکن سازی وام بگیرند. یک هموطن زلزله زده می گوید: "اینهایی كه قرار است دوماهه مسكن بسازند، همانهایی هستند كه قرار بود، دو روزه دست‌شویی و حمام بسازند و تحویل دهند."
نزدیک یک هفته می گذرد و در بیشتر روستاها خبری از حمام و دستشویی صحرایی نیست. رييس یک بيمارستان صحرايینسبت به شيوع بيماريهای عفونی هشدار داده است. لاشه احشام در زیر آوار موجب آلودگی و بیماری در روستاهاست. وضع افراد پیر و ضعیف وخیم تر است. چادر به همه نمی رسد و یا خرید و فروش می شود
خامنه ای روی این آوار و با پرونده سیاه حکومتش در برخورد به فاجعه زلزله، به قربانیان و بازماندگان دهن کجی می کند و فخر می فروشد. بی تردید مردم زلزله‌زده آذربایجان این "کارهای خوب" خامنه ای و ابواب جمعی اش را هم فراموش نخواهند کرد.لیلا جدیدی


هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر