۱۳۹۱ شهریور ۶, دوشنبه

اجبار به "چاره جویی خاص" در مناقشه هسته ای




دو روز پس از شکست مجدد مذاکرات آژانس بین المللی انرژی اتمی با جمهوری اسلامی، فریدون عباسی، رییس سازمان انرژی اتمی رژیم، همان حرفی را که باعث شکست مذاکرات شده بود، در فرم ریاکارانه دیگری برای رزرو میز بعدی تکرار کرد. وی گفت، رژیم او مشکلی با بازرسی آژانس ندارد، "ولی باید برای بازدید از مناطق مورد نظر استدلال کافی داشته باشند". توجه کنیم که محور اصلیدرخواست آژانس دسترسی به سایت پارچین بود که رژیم ادعا می کندمنطقهای نظامی است و در چارچوب توافقهای دوجانبه با آژانس قرار ندارد.
منظور عباسی از بهانه هایی همچون "استدلال کافی" یا "قانع کردن ما" و "چاره جویی خاص" چیست؟ آژانس دسترسی به پارچین را بدون "ما به ازا" انتظار دارد و رژیم حتی با باج گیری هم در حالت فعلی کوتاه نمی آید. اگرچه بنا بر گزارشات و تصاویر ماهوارهای، رژیم ولایت فقیه بهپاکسازی سایت پارچین پرداخته و به تازگی نیز برای کور کردن دید ماهوارههایی که این تصاویر را تهیه میکردند، روی ساختماناصلی تاسیسات پارچین را نایلون کشیده!
شاید هر یک از طرفهای مذاکره کننده با امیدهایی کمرنگ به پای میز رفتند؛ رژیم که فکر می کند تا انتخابات ریاست جمهوری آمریکا هنوز فرصت بازی دارد و آژانس که تصور می کند تحریمها می تواند موثر بوده باشد. اما در نهایت، همانطور که آقای امانو پیش از شروع مذاکرات گفته بود، دلیلی بر امیدوار بودن وجود نداشت. امانو گفته بود، علت ناامیدی وی این است که "ما همه تلاش خودمان را با روحیه ای سازنده به کار برده ایم، ولی باز هم تاکنون به توافق نرسیده ایم". وی گفته بود: "هیچ نشانه ای از اینکه وضع موجود به زودی تغییر کند، نمی بینم." با این حال، مذاکرات تشریفاتی نیز در چارچوب وظایف آژانس باید صورت می گرفت.
آژانس هسته ای سازمان ملل به تازگی تیم ویژه ایران که انواع متخصصین در آن جا گرفته اند را تشکیل داده که گفته می شود امری استثنایی در کار آژانس است. این اقدام نشان از آن دارد که آژانس، جمهوری اسلامی را به ساخت سلاح هسته ای نزدیک می بیند.
غرب، هسته ای شدن جمهوری اسلامی را تحمل نخواهد کرد. این رژیم است که باید در پی "چاره جویی خاص" باشد. روشن است که این "چاره جویی" در خدمت منافع حکومت و نه مردم شکل خواهد گرفت.لیلا جدیدی

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر