۱۳۹۱ مرداد ۲۳, دوشنبه

به یاری هموطنان آذری، قربانیان دو جانبه بشتابیم!




صدها نفر از هموطنان در روستاهای محروم اطراف اهر در استان آذربایجان شرقی در اثر حادثه زلزله جان باخته و یا زخمی شده اند. خبر زلزله که تلفات بسیاری بر جای گذاشت، به سرعت در سایتهای خبری و شبکه های مجازی انتشار یافت و در کمتر از یکساعت به مهمترین اخبار شبکه های خبری جهان تبدیل شد. اما تا 18 ساعت پس از وقوع این فاجعه، در حالی که مردم زیر آوار مانده بودند، صدا و سیمای جمهوری اسلامی از پوشش اخبار آن خودداری کرد.
براساس لرزه های ثبت شده، از ساعت 16:53 دقیقه تا ساعت 21:40 دقیقه شنبه 22 مرداد 23، زمین لرزه در اطراف اهر در استان آذربایجان شرقی رخ داده است که قویترین این لرزه ها به بزرگی 6.2 ریشتر و کمترین آن 3 ریشتر بوده است. در این حادثه تا کنون بیش از 300 نفر جان باخته و 2600 نفر زخمی گشته اند. تا کنون فرماندار شهرستان ورزقان از تخریب كامل 12 روستای این شهرستان که حتی یک بیمارستان ندارد، خبر داده است. این درحالیست که در کمتر نقاط جهان زلزله ۶ ریشتری چنین تلفات سنگینی بر جای می گذارد.
عدم اقدامات پیشگیرانه، خبر رسانی فوری و امداد رسانی سریع از مهمترین دلایل خسارات جانی و مالی به قربانیان این حادثه است. در واقع، واکنش رژیم به این حادثه بسیار مشکوک و شرم آور است. برای نمونه علاوه بر عدم پوشش خبری توسط صدا و سیما، روزنامه های حکومتی "کیهان و "رسالت" از پوشش اخبار مربوط به زلزله خودداری کردند. روزنامه "کیهان" تیر اصلی خبرهای خود را به اخبار مربوط به سوریه اختصاص داد.
از یکسو روشن است که رژیم جمهوری اسلامی همواره از همبستگی مردم با یکدیگر هراس داشته است. از سوی دیگر، سکوت مشترک و سازماندهی شده، وضعیت نابسامان و بحرانی رژیم را به نمایش می گذارد. تراوشات فکری امام جمعه قم، آیت الله سعیدی اگر چه مانند جوکی است که خنده دار نیست، اما می تواند انعکاس آنچه در پچ پچ چندین ساعته در اعلام این حادثه گذشت نیز باشد. وی خواستار تحقیق از سوی دانشمندان شده است تا ببینند "در این موقعیت حساس واقعا این حادثه آذربایجان، زمین لرزه بوده که سرمنشا آن فساد و بی حجابی است، یا از طرف استکبار و صهیونیزم یک نوع حمله نظامی یا یک زلزله سیاسی".
در حالی که جمهوری اسلامی مشغله فکری دیگری جز حفظ قدرت به هر قیمت ندارد، مردم به کمک رسانی، همکاری، یاری و دلگرمی هموطنان آذری شتافته اند. خانواده‌های قربانیان این حادثه به ناکار‌آمدی٬ بی‌توجهی و تاخیر در ارسال کمکهای اولیه و رفتار خشونت آمیز اعتراض کرده اند.
سازمان چریکهای فدایی خلق ایران به خانواده های قربانیان زلزله تسلیت می گوید و از مردم ایران دعوت می کند تا حد توان به یاری هم میهنان زلزله زده خود بشتابند.لیلا جدیدی

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر