۱۳۹۱ شهریور ۱۰, جمعه

شکست پر هزینه در اجلاس غیر متعهدها






اجلاس سران کشورهای غیر متعهد که در روز 5 شنبه 9 شهریور آغاز شد، شکست پرهزینه ای را به سران جمهوری اسلامی تحمیل کرد. اجلاس سران به محاکمه و نقد سیاستهای کشور میزبان در مورد برنامه اتمی، حقوق بشز و حمایت از سوریه تبدیل شد. این انتقادها از طرف بان کی مون، دبیرکل ملل متحد و مرسی، رئیس جمهور مصر در حالی صورت گرفت که رژیم از چاپلوسی و باج دادن دریغ نکرده بود.
رزیم تلاش کرد تا با استفاده از برگزاری اجلاس سران کشورهای غیر متعهد از یک سو تحریمهای بین المللی را دور بزند و از طرف دیگر قطب جدیدی با ریاست دوره ای خود در جهان ایجاد کند. سخنان بان کی مون که به طور مستقیم ولی فقیه و احمدی نژاد را نشانه گرفت بر اهداف رژیم خط بطلان کشید و ولی فقیه را تلخ کام نمود.  
از 120 عضو کشورهای جنبش غیر متعهد، 30 نفر از سران شرکت کرده و بقیه شرکت کنندگان سیاه لشکر یا از رده های پایین بودند. حل بحران سوریه با کارگردانی رژیم از جمله اهداف اصلی این اجلاس بود. نه ولی فقیه و نه احمدی نژاد با زدن حرفهای کلی وارد این موضوع نشدند. مرسی بر جنایات بشار اسد تاکید کرد و از انقلاب مردم سوریه دفاع کرد و مسخره این بود که مترجم کنفرانس کلمه انقلاب سوریه را فتنه سوریه ترجمه کرد.
احمدی نژاد در سخن پراکنی خود بار دیگر از مدیریت جهانی صحبت کرد. ولی فقیه از هندسه غلط بین المللی صحبت کرد. صحبتی از سوریه در سخنان این دو دیده نشد.
رهیافت شانزدهمین احلاس سران کشورهای جنبش غیر متعهد بر خلاف تاکید ولی فقیه جهت شکل گیری نظام نوین جهانیِ مورد دلخواه جمهوری اسلامی منجر نمی شود و به کاهش بحران بین رژیم و جامعه جهانی یاری نخواهد کرد.زینت میرهاشمی

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر