۱۳۹۱ شهریور ۸, چهارشنبه

دستور العمل برای پوشش شکست رژیم در اجلاس جنبش عدم تعهد




رژیم جمهوری اسلامی برای برگزاری اجلاس دوره ای سران جنبش عدم تعهد، تهران را به گورستان تبدیل کرده است. برگزاری این اجلاس در آرامش گورستانی را رژیم با تعطیلی 5 روزه شهر تهران، بستن خیابانها و عدم اجازه تردد به شهروندان در مناطق نزدیک به برگزاری نشست، وادار به خانه نشینی کردن مردم و تشویق به مسافرت چند روزه بدست آورده است. شاخ شانه کشیدن نهادهای سرکوب برای مردم، گسیل گله های نیروهای سرکوب سپاه، ارتش و نیروهای انتظامی، برپایی ایست و بازرسی قدم به قدم در سطح شهر توسط این نهادها، فضای شهر را به جهنمی برای شهروندان تبدیل کرده است.
همه اینها برای برگزاری نشستی است که رژیم تمام امید خود را به آن بسته شاید گره ای از کارش باز شود. اما از هم اکنون می توان گفت بیشترین تیرهای رژیم برای سو استفاده از این نشست به سنگ خورده است. ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه و عبدالله گل، رییس جمهور ترکیه دو میهمان ویژه رژیم برای نمایش در این مانور دیپلماتیک بودند که هر دو نفر دعوت رژیم را رد کردند. عبدالله گل بیماری را بهانه رد کردن دعوت کرده، درحالی روزنامه های ترکیه می نویسند او روز چهارشنبه به قرقیزستان سفر می کند. با این حساب نیامدن او به تهران دلیل سیاسی داد و بیماری تنها بهانه اوست. همچنین روزنامه "کمرسانت" چاپ مسکو می نویسد "مح
مود احمدی‌نژاد قصد دارد از اجلاسیه‌ی سران غیرمتعهد در تهران علیه غرب و آمریکا استقاده کند". بنابراین نیامدن پوتین می تواند نشانه عدم مشارکت در چنین پروژه ای باشد. از نظر سیاسی می توان گفت عدم شرکت پوتین و گل، تحریم این نشست است نه رد دعوت رژیم.
از سوی دیگر تبلیغات وسیع رژیم درباره شرکت محمد مرسی، رییس جمهور مصر در این نشست و شادی بسیار آنان از پذیرفتن شدن دعوت خامنه ای و احمدی نژاد توسط او، ناگهان نقش بر آب شد؛ وقتی که مرسی در روز دوشنبه "7 اوت" قبل از حرکت به سوی چین و ایران در گفتگو با خبرگزاری رویترز در مورد سوریه گفت: "
زمان آن فرارسیده که به این خونریزی پایان داده شود و مردم سوریه به حقوق کامل خود دست یابند..... رژیمی که مردم خود را می‌کشد باید از صحنه ناپدید شود."
با این حساب تمام محاسبات رژیم ولایت فقیه برای استفاده تبلیغاتی از مرسی در مورد ابقای رژیم اسد در سوریه، نیز دود شد و به هوا رفت.
به این ناکامیها می شود رد تقاضا از بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل متحد برای بازدید از مراکز اتمی رژیم را نیز اضافه کرد. بازدیدی که رژیم به آن دل بسته بود شاید امکان مانور تبلیغاتی برایش در مورد بحران بین المللی اتمی را فراهم کند.
به همین دلیل فعلن پایوران رژیم به تورهای گردشگری اصفهان، شیراز و دیگر شهرها برای هیات های دیپلماتیک بعضی از کشورها دل خوش کرده اند شاید از این راه بتوانند تعدادی رای هم نظر دست و پا کنند.
مختل کردن زندگی روز مره شهروندان تهران و دستورالعمل به روزنامه ها و سایتهای اینترنتی برای چگونگی پوشش اخبار این نشست و منع آنها از کار کردن اخبار داخلی حتا نشست خیابان و تخریب یک ساختمان یا تصادف اتومبیلها در جاده، از دست آورد نهاد سانسور رژیم است.
اینکه آیا رژیم با این همه ولخرجی برای هیاتهای خارجی و بگیر و ببند شهروندان خواهد توانست به حداقل خواسته های خود دست یابد؟ چیزی است که کمتر فرد آگاهی در مورد آن نظر مثبت دارد.
بوق و کرنای رژیم برای تبلیغات دروغین در مورد این نشست از دستوالعمل دستگاه سانسور برای روزنامه ها و سایت های اینترنتی از هم اکنون قابل تشخیص است.
جعفر پویه

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر