۱۳۹۱ شهریور ۲, پنجشنبه

اطلاعات تکمیلی از حمله ماموران به کمپ کمک رسانی مردمی در مصاحبه با یک شاهد عینی





شب گذشته، نیروهای امنیتی با حمله به کمپ‌های کمک رسانی مردمی اقدام به بازداشت ۳۵ نفر از نیروهای مردمی کرده‌اند که به قصد امداد به زلزله زدگان، در کمپ سرند به سر می‌بردند.
در همین زمینه سحام، طی مصاحبه با یکی از فعالین کمپ های امداد رسانی مردمی در مناطق زلزله زده، اطلاعات جدیدی از شرایط رخ داده در شب گذشته و نیز شرایط کلی مردم در آن مناطق را منتشر می کند.
نگرانی ها در خصوص رسیدگی به مردم روستایی استان سردسیر آذربایجان با توجه به نزدیک شدن به فصل سرما، قوت می گیرد.
در روزهای اخیر بخش زیادی از توجه حکومت متوجه میزبانی کشورهای شرکت کننده در کنفرانس غیرمتعهد هاست.
تهران در دهه اول شهریور ماه میزبان کشورهای عضو جنبش عدم تعهد است.
متن کامل مصاحبه سحام با امیرکلهر، فعال مدنی؛ را با هم می خوانیم:
به نظر شما علت دستگیری فعالین حاضر در منطقه چه بود؟
اول این نکته را ذکر کنم که بچه های ما اصلاً دنبال بحث سیاسی و فعالیتی از این دست در این ماجرا نبودند و خود حکومت خیلی علاقه داشت که این مسئله را سیاسی بکند و با این کارهایی که در این مدت انجام داده ، کاملا این موضوع را به اثبات رسانده است.
همه ی بچه ها برای کمک رسانی و امداد به مردم زلزله زده رفته بودند و اینکه بچه ها با جان و دل کار می کردند و هیچ هدفی نداشتند جز کمک کردن به مردم کشورشان. وقتی می دیدند که هلال احمر و دولت نمی توانند یا نمی خواهند که به مردم زلزله زده کمک کنند خودشان به صورت خودجوش دست به کار شدند و خطر را به جان خریدند.
خوشبختانه مردم این مناطق هم استقبال خوبی از این جریان کردند و حسابی هوای بچه ها رو داشتند.
و اما ماجرای بازداشت بچه ها این بود که ابتدا به دستور شخص فرماندار هریس ، نیروی انتظامی و امنیتی برای بردن کالاها به انبار هجوم می برند که با مقاومت بچه ها مواجه شدند و آقایان تصمیم گرفتند که دور کمپ بچه ها حلقه ی انسانی تشکیل دهند و این نیروهای امنیتی که لباس سپاه به تن داشتند کمپ را به مدت ۷ ساعت محاصره کردند.
چند ساعت بعد چندین ماشین ضد شورش به اطراف کمپ آمدند و من که با یکی ار بچه های داخل کمپ در تماس بودم، به من تلفنی گفت “امیر همین الان ریختند داخل” و تماس قطع شد.
بچه ها به مامورین امنیتی گفته بودند که “حتی یک بطری آب معدنی هم به شما نمی دهیم، زیرا این وسایل را مردم به ما دادند تا به دست مردم زلزله زده برسانیم.” حتی اینجا هم که بچه های کمپ می دانستند که ممکن است بازداشت شوند، بازهم استقامت و پایداری از خود نشان دادند و لحظه ای کوتاه نیامدند. حتی قبل از وارد شدن، نیروی انتظامی تهدید کرده بود که می خواهیم کمپ را پلمپ کنیم و بچه ها هم که در را قفل کرده بودند می گویند که اگر می خواهید پلمپ کنید ما داخل کمپ می مانیم و بیرون نمی آییم. ماموران حتی به بچه ها توضیح ندادند که دلیلشان از اقدام برای توقیف این اموال چیست و آنها را به کجا می خواهند منتقل کنند!؟
آیا از اسامی بازداشت شدگان اطلاعی دارید؟
بله، افرادی همچون حسین رونقی، نوید خانجانی، واحد خلوصی، شایان وحدتی، شیما قوشه، میثاق افشار، حسن رونقی، وحید روحانی، مازیار اسماعیل پور، مرتضی اسماعیل‌پور، حمید رضا مسیبیان، علی محمدی، محسن صائمی، مسعود وفابخش، هومن طاهری، دانیال حسینی، نفیسه شهید فر، بهرام شجاعی، محمد ارجمندی راد، اسماعیل سلمانپور، باغبان باشی، نرگس خیراللهی، مهدی صالحی، بهروز علوی، میلاد پناهی‌پور، سپهرداد صاحبان، اسماعیل رفعتی، امیر رونقی، زهرا فیاض، جعفر غلامی، کیانا کریمپور، فرزان احمد‌زاده، آرتمیس ورزنده، مهرناز احمدزاده، امین رونقی و ریحانه حسامی بودند.
طبق گزارش های بدست آمده برخی از بازداشت شدگان دست به اعتصاب غذا زدند آیا شما می دانید کدام یک از این بچه ها در حال اعتصاب غذا هستند؟
حسین رونقی، میلاد پناهی پور، نوید خانجانی، واحد خلوصی و میثاق افشار از لحظه ی بازداشت اعلام کرده اند که اعتصاب غذا خواهند کرد.
علت حضور این فعالین در منطقه چه بود و آنان چه اقداماتی را انجام می داند؟
متاسفانه گویا در کشوری زندگی می کنیم که کمک کردن به هموطن و کمک کردن به زلزله زده ها جرم محسوب می شود. وقتی دولت نمی تواند وظایفش را بدرستی انجام بدهد طبیعی است که خود مردم به صورت خودجوش دست به کار می شوند و وارد عمل می شوند. اگر دولت برای مردم اعتماد سازی می کرد و کارش را به خوبی انجام می داد امروز شاهد این نبودیم که مردم به هلال احمر و نهاد هایی حکومتی اعتماد نداشته باشند و پولی به حساب آنها واریز نکنند. بسیاری از حساب های بچه های ما که داشتند برای کمک به زلزله زده ها پول جمع می کردند، در همان روزهای اول مسدود شده بود و وقتی بچه ها به بانک مراجعه کرده بودند گفته بودند که دستور از بالا بوده است.
نحوه رسیدگی سازمانهای دولتی به مردم زلزله زده چطور بود؟
دیده شده بود که هلال احمر در منطقه پارتی بازی می کرد و به خانواده هایی که می شناخت یا آشنایشان بودند چند تا چادر می داد. مثلا به یه خانواده ی ۵ نفره دوتا چادر داده بود در صورتی که به یک خانواده ی ۱۰ یا ۱۱ نفره یک چادر داده بود و مردم از این موضوع بسیار ناراحت بودند و خوب بچه هایی که الان در بازداشت به سر می برند یک برنامه ای ترتیب دادند که برای این مردم چادر بخرند. آیا دولت دست به یک همچین اقدامی زد؟؟
یا به طور مثال فنس برای گاو و گوسفندان مردم زلزله زده؛ مردم شبها از ترس گرگ مجبور بودند بغل حیواناتشان بخوابند تا گرگ به دامهایشان حمله نکند و بچه های کمپ برنامه ریزی کردند تا برایشان فنس بخرند و این کار را انجام دادند و مردم خیلی از اونها تشکر کردند و خوشحال بودند. آیا هلال احمر جمهوری اسلامی دست به همچین کاری زد!؟ در بیمارستان صحرایی فقط ۲ تا پزشک بود و با یک زمین لرزه ی کوچک آنجا پُر از مجروح می شد! بچه های کمپ با خودشان پزشک بردند و حتی گشت چادر به چادر گذاشته بودند تا به وضع مردم رسیدگی کنند. الان شاهد این ماجرا هستیم که خیلی از مناطق زلزله زده، روستاهایشان در حال گرفتن بیماری وبا هستن و بچه ها ترتیبی دادند که آهک خریده شود تا جلوی گسترش وبا گرفته شود. به هر حال امیدوارم بچه ها هرچه سریعتر آزاد شوند.
با تشکر از وقتی که در اختیار سحام قرار دادید.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر