۱۳۹۱ مرداد ۲۲, یکشنبه

گسترش تبعیض جنسیتی در رشته های آموزشی





در حالی که رژیم در سال 91 بحراتی ترین دوره حکومتداری خود را می گذراند، دست به بزرگترین تبعیض جنسیتی در مورد زنان زد. حذف زنان در 77 رشته دانشگاهی یادآور حذف زنان از شغل قضاوت با هدف خانه نشین کردن زنان در سال 57 است.
زنان طی بیش از سه دهه علیرغم وجود شدیدترین شیوه های سرکوبی، تحقیر و تبعیض، با مقاومت خود رژیم را به چالش گرفتند. زنان بیش از 65 درصد قبولیهای کنکور دانشگاهها را به خود اختصاص دادند. این پدیده بی نظیر در فرهنگ مردسالارانه و ارتجاعی حکومت، جنبش زنان برای برابری جنستی و آزادی را وارد مرحله نوینی ساخت. اگر چه زنان تحصیل کرده بعد از پایان تحصیل امکان برابر با مردان برای ورود به بازار کار را ندارند و مجبور به خانه نشینی هستند، اما جمعیت آگاه زنان در جامعه  همواره خطری برای بینادگرایی اسلامی هست تا جمعیت  ناآگاه. حضور دختران در اعتراضهای دانشجویی و وجود فعال زنان در قیامهای خیابانی سال 88، رهیافت گسترش جمعیت زنان آگاه در جامعه است. وجود تعداد بسیار زنان در سیاهچالهای رژیم هم بر این امر گواهی می دهد.
سهمیه بندی دانشگاهها به نفع پسران، جدا کردن خوابگاههای دانشجویان، جداکردن کلاسهای دانشگاه، اجباری کردن زنان به ادامه تحصیل در محل اقامت زندگی والدین و ... چند سالی است که اجرا می شود. پایوران رزیم تاکنون جرات پیاده کردن کامل طرحهای طالبانی خود را پیدا نکرده بودند. اکنون هیچ فرقی بین رژیم ولایت فقیه با طالبان که مدرسه دخترانه را آتش می زنند نیست. اگر جمهوری اسلامی همه عمل طالبان را آنگونه انجام نمی دهد به دلیل ترس از اعتراض عمومی است. بر همین منظر در پیاده کردن طرحهای خود و نیز طرح جدید منتظر واکنشهای مردمی است.
در حالی که وزارت خانه علوم مسئولیت تفکیک جنسیتی را نمی پذیرد، کامران دانشجو از حمایت 14 مرجع تقلید از زنانه مردانه کردن رشته های اموزشی خبر می دهد.
زنانه و مردانه کردن رشته های آموزشی، تاسیس دانشگاه برای زنان برای رشته های زنانه، به معنای تبعیض جنسیتی و حذف زن از آموزش است. این عملی غیر انسانی و ضد بشر است. آموزش و تحصیل یک حق برای انسان است. زنان به طور تاریخی از امکانات آموزشی برابر با مردان محرومند. زنان ایران با ورود گسترده خود به آموزش عالی در جهت این رفع تبعیض تاریخی گام برداشتند. رژیم در قرن بیست و یکم و بعد از سه دهه استبداد بار دیگر نابرابری دستیابی به آموزش را در جهت تبعیض جنسیتی قانونی و نهادینه می کند. این راهکار رژیم که همزمان خانه نشین کردن زنان و افزایش جمعیت را هم در نظر دارد با مقاومت زنان روبرو خواهد شد. 
زینت میرهاشمی

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر