۱۳۹۱ آبان ۱۶, سه‌شنبه

چرا "نظام" مدال کسری 32 درصدی بودجه را به گردن می اندازد؟




نزدیک به یک هفته پس از افشای وجود یک حُفره کلان در بودجه امسال "نظام"، تلاش برای کوچک جلوه دادن آن از طریق دستکاری در اعداد و ارقام به جریان افتاده است.
حُجت الاسلام مصباحی مُقدم، رییس کمیسیون برنامه، بودجه و مُحاسبات مجلس مُلاها روز دوشنبه گفت "رقم دقیق کسری بودجه دولت در سال جاری"، 54 هزار میلیارد تومان است. اعلام این رقم در حالی صورت می گیرد که وی پیش تر بروز داده بود، دولت 74 هزار میلیارد تومان کسری بودجه دارد.
یک تخفیف 20 هزار میلیاردی ظرف پنج روز مُمکن است برای دستگاه تبلیغاتی "نظام" دستاورد خوبی باشد، اما کُمک زیادی به پنهان کردن وخامت شرایط اقتصادی "نظام" نمی کند. 32 درصد کسری منابع مالی برای تامین مخارج، بی تردید مدال افتخاری نیست که کسی مایل به آویخته شدن آن به گردن خود باشد، مگر آنکه حقایق بسا سنگین و ناگوار تری سر فرود آوردن در برابر آن را تحمُل پذیر کرده باشد.
می توان چنین پنداشت ارقام رسمی ای که آقای مصباحی مُقدم هفته گذشته فاش کرد، شکل آرایش شده یک حقیقت است، همانگونه که اعداد دیروز او تزیین دوباره همان حقیقت بود. شواهد روشنی این ادعا را تایید می کند، از جُمله اینکه با گذشت هشت ماه از آغاز سال، حُکومت هنوز قادر به ارایه بودجه سال جاری نگردیده و از تدوین الفبای دخل و خرج یعنی برنامه مالی ناتوان است.
این بدان معناست که نخُست، شکاف بین درآمدها و هزینه های حُکومت، ابعادی کلان و پُر نشدنی یافته است، تا بدانجا که به ناگُزیر دستور کار، دامنه ای فراتر از گردش اُمور روزانه نمی یابد و روی نقشه ی حرکت، فقط مسیر از این سُتون به آن سُتون نشانه گذاری شده است.
سپس، "نظام" چشم انداز روشنی از تحولات پیش رو که پاسُخ سیاسی به چالش تحریمها و بُحران مُناسبات خارجی آن را نیز در برگیرد، در اختیار ندارد. نداشتن فاکتورهای اتکا پذیر برای پیش بینی و تنظیم برنامه مالی (بودجه) یکساله، در عمل به مفهوم پذیرش بهم ریختگی اقتصادی و فساد همراه آن است.
رقمهای حُجت الاسلام مصباحی مُقدم، کارنامه نقشه ها و تدبیرهای آقای خامنه ای را قابل جمع وتفریق می کند. او روی جنگ روانی بودن تحریم نفت و شبکه بانکی، بی تاثیری تحریمها، نفت بُشکه ای 200 دُلار و جُز آن شرط بسته بود و اکنون از قعر حُفره بودجه، به دُنیای خیالی خود نظر می کند. منصور امان  

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر