۱۳۹۱ آذر ۲, پنجشنبه

صدور حکم حکومتی، نشانه حمایت از احمدی نژاد یا ترس از اوست؟




در فاصله کوتاهی از گفته قبلی خود بار دیگر خامنه ای مجبور به دخالت در کشاکش بین مجلس و دولت شد. دستور قبلی او برای "حفظ آرامش سیاسی کشور" را کسی به پشیزی نخرید و "طرح سووال از رییس جمهور" با شدت از سوی مجلس پیگیری شد. دخالت افراد نزدیک به خامنه ای برای جلوگیری از این اتفاق به جایی نرسید و هشدارهای آنان به گوش کسی فرو نرفت، تا اینکه روز گذشته (چهارشنبه) خامنه ای بار دیگر مجبور به دخالت شد و فرمان توقف طرح سووال از احمدی نژاد را صادر کرد.
او بر خلاف روال گذشته خود که از کانالهای محرمانه و خاصی حکم حکومتی را ابلاغ می کرد، در یک جلسه سخنرانی و به طور علنی دستوراتش را صادر کرد. خامنه ای در دیدار با کسانی که آنان را "جمعی بسیجی" می خوانند، گفت: "
طرح سووال از رییس جمهور تا اینجا کار مثبتی بود... اما ادامه این کار آن چیزی است که دشمن می خواهد. از نمایندگان محترم تقاضا می کنیم از اینجا به بعد ادامه ندهند."
او برای توجیه اینکه چرا تا اینجای کار مثبت بوده و از این به بعد "
آن چیزی است که دشمن می خواهد" گفت: "اين حركت تاكنون از دو جنبه قابل تحسين و تمجيد است.­ سووال از ریيس دولت و ساير مسوولان اجرايی نشان دهنده احساس مسووليت نمايندگان ملت در قبال مسایل كشور است و مسوولان اجرايی نيز با اعتماد به نفس و شجاعت برای توضيح و پاسخ اعلام آمادگی كرده‌اند."
این درحالی است که هفته گذشته احمدی نژاد جمعی از نمایندگان مجلس را به جلسه ای خصوصی دعوت و با آنان گفتگو کرد. این نمایندگان خرسند از این جلسه، گفتند احمدی نژاد به آنان قول داده، "
حرفي كه به ضرر انقلاب، نظام و مصالح مردم باشد، نخواهد زد".
اما آخوند علی اکبر ناصری، نماینده بابل می گوید: "
در اين نشست، سخنان بسيار مهمي گفته شد كه صلاح نيست رسانه‌اي شود."
به نظر می رسد همین بخشهای ناگفته باعث شد تا خامنه ای خود وارد گود شده و تا همین جای کار را کافی بداند. او با اینکار ثابت کرد که مجلس مدعی راس امور، در ساختار قدرت هیچ محلی از اعراب ندارد و همچون بازیچه ای در دست صاحبان اصلی قدرت به کار گرفته می شود. علی لاریجانی، رییس مجلس در نامه ای سراپا تملق خطاب به خامنه ای در مورد بی خاصیت کردن مجلس می نویسد: "
قطعا نظر ولی امر مسلمین که اشراف بر همه مصالح مسلمین دارند، برای جامعه اسلامی قرین سعادت بوده و اطاعت از اوامر حضرتعالی فریضه و مایه افتخار اینجانب و نمایندگان مجلس است."
هرچند علی مطهری می گوید: "
طرح سووال از رییس جمهوری با حکم حکومتی خود به خود منتفی است و نیاز به اینکه نمایندگان امضای‌شان را پس بگیرند، ندارد."
اما نمایندگان مجلس آخوندی با انتشار بیانیه ای نوشته اند: 
"رهنمودهای مقام معظم رهبری و فرامین ایشان نصب العین و فصل الخطاب برای نمایندگان بوده است. با لبیک به فرمان ایشان، نمایندگان سووال کننده مراتب انصراف خود را از ادامه طرح سووال از رییس جمهور اعلام می کنند."
اینان همان کسانی هستند که توسط شورای نگهبان 
گزینش و به مجلس فرستاده شده اند که وظیفه خود را اجرای فرمانها و خواسته‌هایعلی خامنه‌ای می دانند.
صدور حکم حکومتی توسط خامنه ای بر خلاف معمول در یک سخنرانی علنی نشانه عدم کارکرد ساز و کار تا کنونی آن است. هرچند خامنه ای با این عمل تلاش کرده تا قدرت فوق قانون خود را به رخ رقبا بکشد، اما واقعیت این است که به کارگیری حکم حکومتی نه نشانه قدرت، بلکه نشانه ترس او از درگیری باندهای رژیم با استفاده از اهرمهای قانونی و از کنترل خارج شدن آن است.
 جعفر پویه

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر