۱۳۹۱ آذر ۶, دوشنبه

دیپلماسی رشوه دهی رژیم محکوم به شکست است




سفر لاریجانی به سوریه، لبنان، ترکیه برای رفع نیازهای اضطراری جمهوری اسلامی به هر بها و همزمان پیشنهاد سخاوتمندانه سفیر رژیم در اردن مبنی بر بخشش 30 سال نفت مجانی در قبال تبادل تجاری و گردشگری، ادامه دیپلماسی شکست خورده رشوه دهی حکومت تحت رهبری خامنه ای است. جمهوری اسلامی اکنون فاقد هر گونه منابع واقعی برای نمایش قدرت است و این امری نیست که بر کسی، از جمله طرفهای معامله آن پوشیده مانده باشد.
رژیم، برای کسب حمایت و نفوذ در اردن به چند منبع - به خیال خود - چنگ انداخته است. با توجه به بحران اقتصادی و اعتراضهای مردمی در این کشور، اعتراضات موازی نسبت به قرارداد صلح اردن با اسراییل و همچنین افزایش مداوم جمعیت فلسطینیان، رژیم به فکر استفاده از فرصت افتاده تا جای خود را با حراج منابع ملی مردم ایران باز کند. با این حال، دولت اردن به پیشنهاد نفت مجانی به دیده تردید نگریسته و هدف رژیم را سیاسی و "فراتر از تجارت و گردشگری" توصیف کرده است.
در سوریه، لاریجانی برای به بازی گرفته شدن اپوزیسیون دولتی سوریه تبلیغ می کند. اکنون که دولت اسد در مجمع عمومی سازمان ملل محکوم شده، از سازمان کنفرانس اسلامی و اتحادیه عرب اخراج گردیده، مبارزه و مقاومت نزدیک به بيست ماه ادامه یافته، اپوزیسیون به یک اتحاد دست یافته و "ارتش آزاد سوریه" نیز به تازگی پیروزهای چشمگیری کسب کرده، علی لاریجانی با این ژست تاریخ مصرف گذشته در آنکارا ظاهر شده است.
با رشوه ی مالی و قول برق مجانی به حزب الله لبنان، معاملات نابرابر و پر ضرر مانند دریافت طلا به جای پول از ترکیه و اینک پیشنهاد تقدیم 30 سال نفت مجانی به اردن، رژیم منزوی همچنان در تلاش خریداری حمایت و نزدیکی حتی نمایشی با خود است.
اقدامات و تلاشهای اخیر رژیم نشان از وجود هرج و مرج و سرگردانی در سیاست خارجی شکست خورده ای دارد که بر پایه تزویر، دروغگویی و رشوه دهی بنیان نهاده شده و از این رو مخارج آن هر روز بیشتر می شود و در انتها نیز محکوم به ورشکستگی است.
لیلا جدیدی





هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر