۱۳۹۱ آذر ۵, یکشنبه

حذف خشونت بر زنان معیار ترقی انسان





به مناسبت 25 نوامبر روز جهانی حذف خشونت بر زنان

در قرن بیست و یکم همراه با پیشرفت تحولات شگرف در تکنولوژی اطلاعات و ارتباطات، جمله مشهور کارل مارگس در مورد پیشرفت جامعه بیش از هر هنگام جنبشهای رهائیبخش و نیروهای تحولگرا را به چالش می کشاند. مارکس اندیشمند بزرگ گفت:«شاخص آزادی و پیشرفت هر جامعه ای رهایی و پیشرفت زنان در آن جامعه است و پیشروی زنان به سوی رهایی همواره معبار و تکامل هر دوره ای از تاریخ است.»
کنشها و واکنشهای نیروهای مداخله گر در تحولات و رویدادهای «بهار عرب» نسبت به حقوق زنان، کشاکش کنشگران حقوق زن با نیروهای ارتجاعی، نشان از آن دارد که نگاه نیروهای پیش برنده تحول نسبت به حقوق زنان، سَنج میزان مترقی بودن آن جریان است.
از زمانی که سه خواهر مبارز در شکنجه های ماموران سازمان امنیت جمهوری دومینیکن به قتل رسیدند، توجه جهانیان به خشونت علیه زنان جلب شد و اختصاص روز 25 نوامبر در سال 1999 از طرف سازمان ملل به عنوان روز حذف خشونت علیه زنان تا امروز همچنان زنان مورد خشونت قرار می گیرند. زنان سیاسی علاوه بر زندانی سیاسی بودن در سیاهچالهای جمهوری اسلامی، به عنوان یک زن مورد خشونت پایدارندگان نظام مردسالارانه ولایت فقیه قرار می گیرند.
خشونت بر زنان پدیده ای دیرینه و تنیده با نابرابری طبقاتی و بی عدالتی در جامعه است. بر همین منظر حتا در کشورهای پیشرفته و دموکراسیهای بورژوایی، خشونت بر زنان همچنان در وجود دارد. اما تفاوت در جایگاه خشونت کننده و قربانی خشونت در قانون است. به میزانی که قربانی تحت حمایت قانون قرار گیرد و خشونتگر تنبیه شود، درجه اعمال خشونت کاهش پیدا می کند. در جمهوری اسلامی جنس زن از زمانی که نطفه اش بسته می شود مورد خشونت قرار می گیرد. قانون، رفتارهای ناهنجار مجریان قانون، گفتارهای توهین آمیز و «مقدس شمردن زن» خشونت را تقویت و نهادینه می کند. به برکت رژیم ولایت فقیه و اندیشه های ارتجاعی خمینی و انصارش در مورد زنان، واپسگرایانه ترین تفکر نسبت به زن از پستوهای مغزهای پوسیده و تارعنکبودی مردان و زنان ارتجاعی در ایران به سطح کشیده شده و بال و پر پیدا کرده است. هر نیرویی که به تقویت فرهنگ ارتجاعی ضد زن کمک کند تاریک اندیشی است که از نور قدرت رهایی زنان رویگردان است. در رژیمهای توتالیتر مذهبی سخن از حقوق زن برای استفاده ابزاری از زنان جهت رسیدن به قدرت و حفظ آن است.
راهبردهای حذف خشونت بر زنان هنگامی می تواند تاثیرگذار باشد که توسط قانون حمایت شوند. اعمال خشونت بر زنان از جمله بدترین و ضد انسانی ترین ناهنجاریهایی است که تنها در شرایطی دموکراتیک با حکومتی سکولار می تواند به سمت حذف کامل پیش رود.
زینت میرهاشمی


هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر