۱۳۹۱ آبان ۲۹, دوشنبه

گزارش فصلی آژانس، محور مذاکرات آتی




در آخرین گزارش فصلی خود، آژانس انرژی اتمی پیرامون فعالیتهای هسته ای رژیم می گوید: "جمهوری اسلامی با نصب تمام سانتریفیوژهای ساخته شده در سایت زیرزمینی فردو، غنی سازی اورانیوم را به شدت گسترش داده است. همچنین ذخایر حساس هسته ای آن که به سرعت می تواند به اورانیوم در حد ساختن بمب پردازش شود، رشد کرده و در حال نزدیک شدن به میزانی است که برای ساختن سلاح هسته ای کافی می باشد." (خبرگزاری رویترز، 17 نوامبر)
آژانس همچنین از خاموش شدن راکتور نیروگاه اتمی بوشهر، خودداری جمهوری اسلامی از همکاری در باره پارچین و احتمال وجود فعالیتهای نظامی یاد کرده و بار دیگر گفته است که به علت عدم همکاری حکومت، "نمی تواند صلح آمیز بودن برنامه اتمی را تایید کند".
ناگفته نماند که "خاموش شدن" یا در واقع از کار افتادن راکتور نیروگاه اتمی بوشهر را دیپلماتهای آشنا با فعالیتهای هسته ای رژیم "باعث شرمساری تهران و مسکو" توصیف کرده اند.  
آژانس در گزارش خود تاکید کرده که فعالیتهای نظامی هسته‌ای رژیم ایران در چارچوب یک برنامه سازمان یافته، پیش از سال 2003 و پس از این سال ادامه داشته و آژانس بار دیگر اطلاعات به دست آمده در گزارش 2011 را مورد تاکید قرار می دهد. همچنین آژانس اطلاعات موجود از پادگان پارچین در سال 2011 مبنی به وجود مخزنی بزرگ برای انفجارهای آزمایشی و فعالیتهای هیدرودینامیک را تایید کرده است. به تاکید آژانس: "چنین تحقیقاتی نشانه قوی برای ساخت احتمالی بمب اتم است."
آنچه از گزارش اخیر آژانس پیداست، این است که محور مذاکرات بعدی هسته ای، همچنان جنبه نظامی فعالیتهای اتمی رژیم خواهد بود و آنچه از رژیم انتظار می رود، اعتماد سازی از طریق اثبات این امر است که این فعالیتها ماهیت نظامی ندارد.
پروسه "اعتماد سازی" بدین معنی است که جمهوری اسلامی چاره ای ندارد مگر آنکه بساط دروغپردازی و فریبکاری را جمع کرده و درب همه تاسیسات هسته ای اش را به روی بازرسان بگشاید. این شامل بازدید از تمامی سایتهای هسته ای از جمله پارچین و "سایتهای ویژه" که مراکز اعلام نشده نگهداری مواد هسته ای هستند، بازرسیهای سرزده و در نهایت برآوردن تمامی خواسته های آژانس از روز اول شکل گیری بحران هسته ای است.
لیلا جدیدی

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر