۱۳۹۱ آذر ۹, پنجشنبه

توقف رژیم جمهوری اسلامی پشت گذرگاه رفح




روز گذشته (چهارشنبه) علی اکبر صالحی، وزیر امورخارجه رژیم در گفتگو با خبرگزاری دولتی ایرنا گفت: "با وزیر امور خارجه مصر هم به صورت تلفنی و هم در حاشیه اجلاس دی هشت در پاکستان گفت و گو کرده و منتظر پاسخ مقامات این کشور به درخواست مان برای سفر به غزه هستیم."
این درحالی است که شنبه گذشته صالحی در نخستین نشست گفت و گوی ملی سوریه در تهران اعلام کرد قصد سفر به غزه را دارد تا "با مردم مظلوم فلسطین همدردی کند".
تلاش رژیم برای بهره برداری سیاسی از درگیری نظامی بین اسراییل و حماس تا کنون به جایی نرسیده و دستگاه دیپلماسی اش به هر دری که زده، بسته بوده است. صالحی برای سفر به غزه در ابتدای کار با رمضان شلح، دبیرکل جهاد اسلامی فلسطین، تماس گرفته و از تمایل خود برای سفر به غزه خبر می دهد. اما شلح به طور غیر مستقیم از پذیرفتن این سفر طفره رفته و انجام آن را به موافقت مصر مشروط می کند. بعد از آن صالحی تلاش می کند تا با تماس با دفتر محمد مرسی، رییس جمهور اسلامگرای مصر، درخواست خود را مطرح کند، اما بر خلاف گفته صالحی، محمد مرسی درخواست او برای عبور از گذرگاه رفح را رد کرده و آن را بر خلاف مصالح مردم فلسطین دانسته است.
این درحالی است که همزمان مرسی از درخواست مشابه رفیق عبدالسلام، وزیر امورخارجه تونس، استقبال و با آن موافقت کرده است. اما پایوران رژیم که انزوای منطقه ای خود را بیشتر می بینند تلاش می کنند تا با هیاهو خود را مدافع مردم فلسطین اعلام کرده و به شیوه های مختلف درخواست برای سفر به غزه را تکرار می کنند.
در حالیکه روابط جمهوری اسلامی با حماس این روزها به شدت تیره است و رهبران آن بارها بر اختلاف خود با رژیم تهران انگشت گذاشته اند، در تازه ترین این موضعگیریها، موسی ابومرزوق، فرد شماره دو حماس در دفتر سیاسی تازه تاسیس حماس که از سوریه به مصر منتقل شده، در گفتگو با خبرنگاران گفت: "ا
یران اگر می‌خواهد افکار عمومی اعراب را بر ضد خود نکند، بایستی دست از حمایت رژیم کنونی سوریه بکشد."
مروزق همچنین به مخالفت حماس با درخواست رژیم که به نفع رژیم اسد موضعگیری کند تاکید کرده و می گوید "رد همین درخواست باعث تیرگی روابط دو طرف شده است."

اما با اینکه این روزها منطقه خاورمیانه تحت تاثیر درگیری نظامی حماس و اسراییل قرار دارد، رژیم جمهوری اسلامی نتوانسته است به اندازه کافی از این اتفاق بهره برداری سیاسی کرده و به بازسازی چهره خود در بین جوامع عرب بپردازد. ادعای حمایت همه جانبه از حماس و درگیری آن با اسراییل را جنگ نیابتی دانستن و حمایت تسلیحاتی از این گروه، تاکنون نتوانسته کمکی به رژیم بنماید. هرچند خالد مشعل، رییس دفتر سیاسی حماس، بعد از انتقال دفتر خود از سوریه به مصر گفته است که "
در صورت درگیری احتمالی ایران و اسراییل، حماس دخالتی در این موضوع نخواهد کرد"، اما رژیم جمهوری اسلامی همچنان خود را یکی از برندگان این درگیری نظامی می داند؛ برنده ای که پایوران آن برای عبور از گذرگاه رفح با سد محمد مرسی، رقیب جدید خود روبرو هستند که قصد ندارد به این آسانی شرایط بهره برداری سیاسی از جنگ و نابودی مردم فلسطین را برای آنان فراهم کند.جعفر پویه

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر