۱۳۹۱ آذر ۸, چهارشنبه

طرح اصلاح قانون انتخابات یا محدود کردن قدرت خامنه ای؟




کشاکش بر سر طرح اصلاح قانون انتخابات در مجلس آخوندی همچنان ادامه دارد. به نظر می رسد این طرح بار دیگر باعث صف بندی جدیدی در داخل طیف قدرت رژیم شده و امکان دارد شکاف تازه ای را در هرم قدرت دامن زند.
مخالفان و موافقان در دو سوی این طرح با شدت تلاش می کنند با تصویب یا از دستور کار خارج کردن آن، قدرت خود را به طرف مقابل نشان دهند. بسیاری از مخالفان طرح، نگرانی خود را از خدشه دار شدن نظارت استصوابی شورای نگهبان پنهان نمی کنند و امکان ناکارآمدی این شورا برای رد صلاحیت یک طرفه کاندیداها را جار می زنند.
واقعیت بر این است که سالیان درازی است شورای نگهبان به سردمداری جنتی، اسب خود را می تازاند. حمایت تام و تمام خامنه ای، رهبر و ولی فقیه رژیم، از اعمال جنتی نشانگر موقعیت او در این منصب است. هرچند خامنه ای در مهرماه سال گذشته با امنیتی خواندن انتخابات به پایوران رژیم هشدار داد که "
انتخابات در جمهوری اسلامی هميشه يک حادثه چالش‌ برانگيز است"، اما با بالا گرفتن درگیری بین باندهای قدرت و تلاش خامنه ای برای پیاده کردن بخشی دیگر از آنان از این قطار باعث شده که این افراد برای بقای خود فکری بکنند.
حذف هاشمی رفسنجانی از یک طرف و نمد مال کردن بسیاری از آخوندها و مراجع مدعی از سوی دیگر، هشدار در آستان حذف قرار داشتن را پر رنگ تر می کند. هرچند عسگراولادی، نماینده خامنه ای برای یکدست کردن باندهای موسوم به اصولگرا، در کار خود ناموفق بود، اما اعتراضات این روزهای او به دولت و سیاستهای اقتصادی آن و قیافه اپوزیسیون گرفتن اش، نشانگر هراس باندهای سنتی رژیم است که خود را در حال احتضار می بینند.
وارد شدن مجلس به اصلاح قانون انتخابات از سوی بسیاری تلاشی برای محدود کردن قدرت شورای نگهبان و جلوگیری از اعمال نفوذ یکجانبه رهبر برای برکشیدن افرادی همچون احمدی نژاد به منصب ریاست جمهوری برآورد می شود. شرط احراز رجل سیاسی و مدیر و مدبر بودن فرد که مجلس در طرح جدید پیش بینی می کند، از مواردی است که در صورت تصویب، به شورای نگهبان اجازه نخواهد داد تا یکطرفه و به دلخواه اربابان خود بسیاری را از این چرخه حذف کند. تبصره یک تا چهار این طرح برای احراز مدیر و مدبر بودن و داشتن صلاحیت که باید به تایید و صدور گواهی نامه تعدادی از مدیران، وزیران، اعضای مجلس خبرگان و... برسد، از یکسو شورای نگهبان را در مقابل طیف وسیعی از همریشان قرار می دهد و از سوی دیگر، اصراری است بر انتخاب فردی که تاییدیه باندهای دیگر قدرت را به همراه دارد.
با این همه اما مخالفان این طرح بیشتر همان کسانی هستند که با طرح سووال از احمدی نژاد مخالف بودند. همین دلیل کافی است که بگوید به احتمال "بیت رهبر" و یا خود او با این طرح موافق نیست و غیر مستقیم تلاش می کند تا جلو تصویب آنرا بگیرد.
آیا افراد همسو با خامنه ای که ولایت اش در قامت سر دسته یکی از باندهای قدرت فرو کاسته شده، موفق به توقف این طرح خواهند شد یا بار دیگر او مجبور می شود از کارت حکم حکومتی استفاده کند و به بهانه چالش برانگیزی، قدرت مطلقه خود و جنتی را در نظارت استصوابی ابقا کند؟
جعفر پویه


هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر